Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-09, 10:02
  #37
Medlem
Stonedapess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Testat frontböj? Jag har inte alls samma problem med höften där, men man klarar ju inte samma vikt tyvärr. Frontböj ska vara mer tillåtande mot dålig höftmobilitet så det kan ju sas avslöja om det är höftmobiliteten du har problem med.

Jo har testat frontböj, men där är det tighta vrister som spökar, skall testas igen när jag införskaffat straps. Det är som du säger också, man kan inte alls ta lika mycket vikt, vilket är tråkigt.
Citera
2014-04-09, 13:21
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jackelina
Förmodligen för att de inte gör mer än ~halva rörelsen när de sätter sina rekord.

Personligen var det ett tag sedan jag testade hur mycket mer jag kan pressa upp om jag endast gör halv rörelse, men uppskattningsvis dubbelt så mycket.

Därmed inte sagt att halv rörelse är dålig träning för lårmusklerna. Jämfört med hel rörelse är det snarare bättre, men till priset av sämre för ländrygg, bakdel och baksida lår.
Precis. Den tyngsta/svåraste delen i en knäböj är för de allra flesta att komma ur "the hole", dvs. när man vänder i botten. Tror lätt jag skulle ta dubbla vikter i en kvartsböj också.
Citera
2014-04-09, 14:25
  #39
Avstängd
JuzupWilkoszs avatar
De flesta som squatar fuskar tyvärr ganska mycket. Enligt Juzup så är det mer ett undantag än en regel....
I stort sätt 9 av 10 som böjjer kör för tungt vilket gör att de fäller fram ryggen så det står härliga till..
Citera
2014-04-09, 14:35
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stonedapes
Jo har testat frontböj, men där är det tighta vrister som spökar, skall testas igen när jag införskaffat straps. Det är som du säger också, man kan inte alls ta lika mycket vikt, vilket är tråkigt.

Sluta va så viktkåta. Betydligt skönare med frontböj, bara släppa stången om man misslyckas.
Citera
2014-04-09, 17:24
  #41
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuzupWilkosz
De flesta som squatar fuskar tyvärr ganska mycket. Enligt Juzup så är det mer ett undantag än en regel....
I stort sätt 9 av 10 som böjjer kör för tungt vilket gör att de fäller fram ryggen så det står härliga till..

Pratar Juzup high bar squat eller low bar nu?
Citera
2014-04-09, 17:48
  #42
Avstängd
JuzupWilkoszs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Pratar Juzup high bar squat eller low bar nu?

Juzup pratar om vanliga squats med stång på axlar. Hantelsquats klarar ändå ingen av här inne..
Citera
2014-04-09, 21:23
  #43
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuzupWilkosz
Juzup pratar om vanliga squats med stång på axlar. Hantelsquats klarar ändå ingen av här inne..

Fast nu gällde inte min fråga knäböj med hantlar utan min fråga åsyftade knäböj där man lägger stången längre ner på ryggen eller knäböj där man lägger stången högre upp. Men eftersom du skriver på axlarna så antar jag att du menar high bar. Somliga kör low bar och då vinklar man överkroppen lite mer framåt än vad man gör med high bar. Så det kanske inte alltid är så fel som du tror.
Citera
2014-04-10, 11:20
  #44
Medlem
ischtivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuzupWilkosz
Juzup pratar om vanliga squats med stång på axlar. Hantelsquats klarar ändå ingen av här inne..

Hantelsquats? Skivstångssquats? Till att börja med och för tydlighet bör man använda ett språk i sitt inlägg, det blir lite rörigt med två.

Kan du beskriva en hantelböj som skulle vara svårare än en vanlig böj med stången på ryggen? Och gärna en anledning till varför man skulle krångla med hantlar när det (förhoppningsvis) finns skivstänger?
Citera
2014-04-10, 22:01
  #45
Avstängd
JuzupWilkoszs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ischtivan
Hantelsquats? Skivstångssquats? Till att börja med och för tydlighet bör man använda ett språk i sitt inlägg, det blir lite rörigt med två.

Kan du beskriva en hantelböj som skulle vara svårare än en vanlig böj med stången på ryggen? Och gärna en anledning till varför man skulle krångla med hantlar när det (förhoppningsvis) finns skivstänger?

För att enligt Juzups sätt att se på saken så är hantelböjj mer skonsammare för rygg och samtidigt så kan du får enormt bättre tryck och kontakt då övningen tillåter dig mer att fokusera på din hållning när du går upp och ner. Det är dessutom lättare att göra övningen långsamt utan att tappa tekniken.
Citera
2014-04-10, 23:07
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stonedapes
Jo har testat frontböj, men där är det tighta vrister som spökar, skall testas igen när jag införskaffat straps. Det är som du säger också, man kan inte alls ta lika mycket vikt, vilket är tråkigt.

Hur tänker du att straps ska hjälpa dig i frontböj?
Citera
2014-04-10, 23:30
  #47
Medlem
Stonedapess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlltidGorilla
Hur tänker du att straps ska hjälpa dig i frontböj?


http://youtu.be/H1eOVrJIQpQ
Citera
2014-04-11, 00:15
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stonedapes
http://youtu.be/H1eOVrJIQpQ

Verkar omständigt, men det är väl bara för att jag själv aldrig haft problem med stela handleder.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback