Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-08, 09:37
  #25
Medlem
du svarar på din fråga i din egna tråd, så förstår inte vad vi ska svara på

du säger att du skippade benpassen i början, ja där har du svaret! jag körde ben direkt när jag börja styrketräna, är redan starkare än mina vänner som tränat i 3 år.. för dem skiter i basövningarna, vet inte vad dem sysslar med

tar 145kg x 1 i benböj efter 1 års träning! är helt nöjd
Citera
2014-04-08, 09:39
  #26
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfson
du svarar på din fråga i din egna tråd, så förstår inte vad vi ska svara på

du säger att du skippade benpassen i början, ja där har du svaret! jag körde ben direkt när jag börja styrketräna, är redan starkare än mina vänner som tränat i 3 år.. för dem skiter i basövningarna, vet inte vad dem sysslar med

tar 145kg x 1 i benböj efter 1 års träning! är helt nöjd
Frågan är ju om det är godkänt djup?
Citera
2014-04-08, 10:31
  #27
Medlem
Prometeuss avatar
Du kanske är som mig?

Jag tar kanske 85 kg i böj (vild gissning, tränar på ~60) , och 160 kg i mark. Skillnaden är att mark känns naturligt och bra, medan böj känns obekvämt och ansträngt i höften - troligtvis är jag inte rörlig nog.
Citera
2014-04-08, 10:49
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F0gden
Efter att ha kikat runt här en längre tid så känns det som att alla tar så sjuka vikter när det kommer till benböj/squats. För egen del slarvade jag med benträningen i början för att därefter slösa bort tid genom att böja i smithen.

När jag väl valde att ta tag i squatsen på riktigt hade jag inte en chans att backa upp benstyrkan med bålstyrkan. Det tog mig ungefär ett halvår att komma ikapp och hantera utförande/form. Idag böjer jag en bit över KV med strikt form och ökar sakta men säkert. Självklart utförs böjen på riktigt vis - utan bälte med full-ROM (ATG, pungen i marken).

Däremot känns vikterna som folk påstår sig hantera här i forumet långt borta. Refererar så många till halvt utförda squats eller ligger jag så långt efter?

Om så är fallet, finns det några tips för att påskynda min utveckling?

Är också en slapptask som fuskade med benträningen under 3 säsonger och det var ju riktigt korkat såhär i efterhand. Kört benträning 2 gånger i veckan sedan september. Inledde med knäböj men märkte att jag var så jävla klen så satsade på benpress, benspark och liggande bencurl under 3 månader för att bygga en grundstyrka för att sedan börja knäböja igen i januari i år. Nu ligger huvudpunkten av benträningen på knäböj och det är en grym övning men räkna inte bort benpress då man kan ta ut sig rejält på den utan krav på teknik utan ett jävlar anamma är allt som krävs där.

Säkert många som sågar det men det funkade fint för mig för jag kan knäböjer rätt tungt numera i jämförelse mot innan
Citera
2014-04-08, 10:55
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Du kanske är som mig?

Jag tar kanske 85 kg i böj (vild gissning, tränar på ~60) , och 160 kg i mark. Skillnaden är att mark känns naturligt och bra, medan böj känns obekvämt och ansträngt i höften - troligtvis är jag inte rörlig nog.

Jag tror vi är ganska lika där, reppar på runt 140 i marken och lite över 80 i böj.


Citat:
Ursprungligen postat av adolfson
du svarar på din fråga i din egna tråd, så förstår inte vad vi ska svara på

du säger att du skippade benpassen i början, ja där har du svaret!..

Om det nu är det som är svaret, vilket jag undrar? Att ligga på 2xKV verkar vara relativt normal här och det känns ganska lång borta för mig. Hur mycket sanning ligger det i det? Snackar vi riktigt utförande i så fall?

Om det nu är en överdrift vilka riktlinjer kan man för sin utveckling om man ser till väl utförda squats?
Citera
2014-04-08, 10:57
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Böj oftare om du ligger efter. Är du så att du bara böjer på en "leg-day" nån gång i veckan så tar det onödigt lång tid. Tre gånger i veckan så kommer du märka att vikterna sticker iväg, man återhämtar sig märkligt snabbt från knäböj jämfört med andra övningar.

Tror nog att du har en poäng här. Tror det är ganska vanligt med leg-day, men får kanske ta och omstrukturera mitt upplägg.
Citera
2014-04-08, 13:09
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F0gden
Att ligga på 2xKV verkar vara relativt normal här och det känns ganska lång borta för mig. Hur mycket sanning ligger det i det? Snackar vi riktigt utförande i så fall?

Antagligen normalt bland de som skriver här, men den gruppen är inte representativ för befolkningen i övrigt. Jag har svårt att tro att mer än en promille av Sveriges vuxna befolkning fixar 2xKV i knäböj, och av de som gör det är en stor majoritet yngre män som lägger ganska mycket tid på styrketräning. Och självklart menar jag böj till godkänt tävlingsdjup.

Därför är det lite lattjo när någon skriver att det är "normalt" att ta 2 KV i mark, 1,5 KV i böj och KV i bänk, för det är det inte på långa vägar.
Citera
2014-04-08, 15:02
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnober
Antagligen normalt bland de som skriver här, men den gruppen är inte representativ för befolkningen i övrigt. Jag har svårt att tro att mer än en promille av Sveriges vuxna befolkning fixar 2xKV i knäböj, och av de som gör det är en stor majoritet yngre män som lägger ganska mycket tid på styrketräning. Och självklart menar jag böj till godkänt tävlingsdjup.

Därför är det lite lattjo när någon skriver att det är "normalt" att ta 2 KV i mark, 1,5 KV i böj och KV i bänk, för det är det inte på långa vägar.

Kan inte mer än att hålla med dig.
Citera
2014-04-08, 19:19
  #33
Medlem
Alla är byggda olika. Böjer och drar mer i rodd än de flesta på mitt gym, men bänkar som nybörjarna iom. en axelskada som släpar..

Kika på mark rippetoe och elliot hulse's tips om hur du blir bättre på knäböj. Antagligen rörlighets problem i höften eller fotleden.
Citera
2014-04-08, 19:31
  #34
Medlem
jackelinas avatar
Förmodligen för att de inte gör mer än ~halva rörelsen när de sätter sina rekord.

Personligen var det ett tag sedan jag testade hur mycket mer jag kan pressa upp om jag endast gör halv rörelse, men uppskattningsvis dubbelt så mycket.

Därmed inte sagt att halv rörelse är dålig träning för lårmusklerna. Jämfört med hel rörelse är det snarare bättre, men till priset av sämre för ländrygg, bakdel och baksida lår.
Citera
2014-04-08, 22:51
  #35
Medlem
Stonedapess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Du kanske är som mig?

Jag tar kanske 85 kg i böj (vild gissning, tränar på ~60) , och 160 kg i mark. Skillnaden är att mark känns naturligt och bra, medan böj känns obekvämt och ansträngt i höften - troligtvis är jag inte rörlig nog.

Har samma problem jag med. Markar gör jag helt utan problem och ökar stadigt. I böjen så är det dock en isättande smärta i höften som sätter stop vid de tyngre vikterna. Detta hindrar mig från att öka i böjen och det är grymt frustrerande då jag har bra styrka i benen på övriga övningar.
Citera
2014-04-09, 09:04
  #36
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stonedapes
Har samma problem jag med. Markar gör jag helt utan problem och ökar stadigt. I böjen så är det dock en isättande smärta i höften som sätter stop vid de tyngre vikterna. Detta hindrar mig från att öka i böjen och det är grymt frustrerande då jag har bra styrka i benen på övriga övningar.
Testat frontböj? Jag har inte alls samma problem med höften där, men man klarar ju inte samma vikt tyvärr. Frontböj ska vara mer tillåtande mot dålig höftmobilitet så det kan ju sas avslöja om det är höftmobiliteten du har problem med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback