Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-04-05, 11:44
  #1
Medlem
ElinElisabeths avatar
Jag och några kompisar har tänkt att åka till bråvalla i sommar och då använda oss av husbil som åk. Jag som ska köra tog mitt körkort 2013 och har då ett B körkort. Får jag köra husbil på detta?
Citera
2014-04-05, 11:48
  #2
Medlem
kinesarsles avatar
Det finns inga speciella regler för just en husbil. I registreringsbeviset finns allt man behöver veta för att avgöra vad som krävs för att framföra fordonet.
Citera
2014-04-05, 11:51
  #3
Medlem
MrColts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElinElisabeth
Jag och några kompisar har tänkt att åka till bråvalla i sommar och då använda oss av husbil som åk. Jag som ska köra tog mitt körkort 2013 och har då ett B körkort. Får jag köra husbil på detta?

Ja, om husbilens totalvikt är 3500kg eller lägre.
Citera
2014-04-07, 17:16
  #4
Medlem
ElinElisabeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrColt
Ja, om husbilens totalvikt är 3500kg eller lägre.
Den väger 3400. När jag packar den räknas inte det med i detta va?
Citera
2014-04-07, 17:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElinElisabeth
Den väger 3400. När jag packar den räknas inte det med i detta va?

"Totalvikt", undrar vad det betyder.
Sry kunde inte hjälpa det.
Citera
2014-04-07, 18:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElinElisabeth
Den väger 3400. När jag packar den räknas inte det med i detta va?

Gjorde du inte ett teoriprov för att få ett körkort?

Totalvikt är allting tillsammans. Fordon, Personer och last enligt schablonmässiga vikter.
Det är alltså den siffran som står i regbevis som avgör om du får köra eller inte. Spelar ingen roll vad den väger i verkligheten.

Om du vägs efter vägen och väger mer. Då blir det böter för överlast med mera.
Citera
2014-04-07, 19:47
  #7
Medlem
Husbilar över 3500kg går att regga som Personbil klass 2 och får köras på B-kort taget före 1996.
Citera
2014-04-07, 20:05
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boaormen
Husbilar över 3500kg går att regga som Personbil klass 2 och får köras på B-kort taget före 1996.
Detta hjälper ju inte TS som uttryckligen tog sitt körkort förra året. Blir TS tagen i den här husvagnen med mer vikt utöver tjänstevikten ryker körkortet till och med.

TS kanske hinner försöka sig på att ta utökad B-behörighet? Annars blir det till att tälta alt. skaffa en lättare husvagn.
Citera
2014-04-07, 20:25
  #9
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Detta hjälper ju inte TS som uttryckligen tog sitt körkort förra året. Blir TS tagen i den här husvagnen med mer vikt utöver tjänstevikten ryker körkortet till och med.

TS kanske hinner försöka sig på att ta utökad B-behörighet? Annars blir det till att tälta alt. skaffa en lättare husvagn.

Nu gällde frågan visserligen husbil och inte husvagn.

Jag är inte riktigt säker på att B utökad fungerar på tyngre fordon, utan kanske endast på fordonskombination med max ett släpfordon. Fast är lite osäker där?

Annars så lär minst C1 krävas.
__________________
Senast redigerad av miikos 2014-04-07 kl. 20:29.
Citera
2014-04-07, 20:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Nu gällde frågan visserligen husbil och inte husvagn.

Jag är inte riktigt säker på att B utökad fungerar på tyngre fordon, utan kanske endast på fordonskombination med max ett släpfordon. Fast är lite osäker där?

Annars så lär minst C1 krävas.
Jag har förstått det som att utökad B ska innefatta husbilar också (just för att man inte ska behöva ta tunga körkort för att få åka ut med husvagnen och husbilen). Jag kan ju ha fel; jag läser bara på om det vanliga B-körkortet just nu.
Citera
2014-04-08, 14:49
  #11
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Jag har förstått det som att utökad B ska innefatta husbilar också (just för att man inte ska behöva ta tunga körkort för att få åka ut med husvagnen och husbilen). Jag kan ju ha fel; jag läser bara på om det vanliga B-körkortet just nu.

Frågade Transportstyrelsen med e-post idag.

Utökad B är för släpfordon, tyngre än 750 kg. Dragfordonets samt släpfordonets sammanlagda totalvikt ska vara över 3,5 ton men inte över 4,25 ton.

För tyngre personbil (totalvikt över 3,5 ton), så krävs C1, om man tar körkort idag. (Med C1, så kan man då köra en personbil som inte väger mer än 7,5 ton).
Citera
2014-04-08, 14:57
  #12
Medlem
miikoss avatar
Det är nog därför som vissa husbilar är svårsålda nu.

För alla har inte ett äldre B-kort som fungerar, eller nytt C/C1.

Och de som har rätt behörighet, kanske inte kan lasta så mycket i husbilen ändå, om man kommer upp i fordonets specificerade maximala totalvikt.

Har hört att en del husbilar så kan de inte knappt köra 4 passagerare i för att det inte ska bli övervikt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback