• 1
  • 2
2014-04-05, 08:16
Medlem
Man hör jämnt talas om katter som "fastnat" i höga träd. Alltid bli dessa katter räddade av någon hjältemodig som till slut våga klättra upp. Min fråga är vad händer med katter som "fastnat" utan att bli upptäck av någon människa? Om en katt kan ta sig upp borde den inte kunna ta sig ned? Varför har ingen upptäckt en död katt uppe i ett träd? Om katter behöver räddas så borde det inträffa att en katt inte upptäcks i tid? Har aldrig hört om någon som sett en död katt i träd. Hur kommer det sig?
Citera
2014-04-05, 08:20
Medlem
Mcreadys avatar
Katter fastnar inte i träd. Människor har fått för sig att så fort en katt varit i ett träd lite för länge så har den problem att komma ner och måste därför akut räddas med brandbil och stege. Katter klättrar upp och dom kan komma ner igen utan problem.
Citera
2014-04-05, 08:35
Medlem
Här är en video som visar att en katt kan dö av att bokstavligen fastna i ett träd.

https://www.youtube.com/watch?v=4Ukq5RX7p6I
Citera
2014-04-05, 08:35
Medlem
Katten har till skillnad mot oss en alldeles egen vilja. Kan den klättra upp så klättrar den ner igen när "den själv vill"
Citera
2014-04-05, 09:12
Medlem
cyber_zekes avatar
Jag har sett katter klättra upp i träd, men aldrig ner. Dom katter som jag sett tagit sig ner har hoppat.
Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att en katt kan klättra så högt att den inte kommer ner. Ända sättet är väl då att den kasar ner för stammen, eftersom klorna är byggda som dom är.
Citera
2014-04-05, 09:18
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Här är en video som visar att en katt kan dö av att bokstavligen fastna i ett träd.

https://www.youtube.com/watch?v=4Ukq5RX7p6I
Fast det där är ju en helt annan situation, där katten fastnat i ett trångt mellanrum mellan två stammar, helt nära marken. Det vi pratar om här är ju katter som klättrar så högt att de inte vågar klättra ner. De kan bli kvar länge, men till slut så tar de sig samman och klättrar ner. Eller om nån försöker rädda katten, då blir den rädd och hoppar. Brandkåren får ibland åka ut och skrämma ner katter ur träd.
Citera
2014-04-05, 09:19
Medlem
Nej det är inte alltid dom tar sig ner själva, upp är lätt ner är svårare ta sig.
Att man räddar dom beror på att katter drabbas hårt av svält och både mat och vatten kan vara svårt få tag i i ett träd, om inte en fågel flyger in i käften på den då.

Katter får fettlever av svält, utan vatten så är det kritiskt efter redan 3 dagar, fettlever är dödligt.
Citera
2014-04-05, 09:22
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyber_zeke
Jag har sett katter klättra upp i träd, men aldrig ner. Dom katter som jag sett tagit sig ner har hoppat.
Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att en katt kan klättra så högt att den inte kommer ner. Ända sättet är väl då att den kasar ner för stammen, eftersom klorna är byggda som dom är.
De kan klättra neråt också, men de är betydligt sämre på det. Upp som en ekorre, neråt baklänges och ängsligt som en gammal farbror, tvekande, prövande. De gillar verkligen inte att ta sig ner.
Citera
2014-04-05, 09:24
Medlem
De katter jag sett som klättrat ner från höga träd och tom telefonstolpar använder klorna och klättrar ner baklänges, en del katter kanske precis som vi om vi klättrar för högt får höjdskräck. Men dom kan, dom har förmågan att ta sig ner igen men det är klart att det kan finnas undantag som med allt annat.
Citera
2014-04-05, 09:26
Medlem
dethalvabarnets avatar
Katter kan fastna överallt.

Räddade en kattunge en gång som höll på ramla i en taggbuske.
Citera
2014-04-05, 10:20
Medlem
MissMDs avatar
ja, det är sällan jag sett en katt som faktiskt klättrar ner för ett träd, dom hoppar oftast. Ibland kommer dom så pass högt upp att även hoppa är problematiskt.

Dom klättrar ju upp med huvudet före, men klättrar ned med baken före, med undantag av norsk skogkatt (finns säkert andra också) som klättrar med huvudet före i en spiral ned för trädet. Ungefär som en ekorre

Så jorå, det är rätt vanligt att katter fastnar i träd, men dom tar sig ner förr eller senare på ett eller annat sätt.
Det har säkerligen också hänt att någon katt dött i trädet och sedan kanske blivit sönderpickad av fåglar och ramlat ner. Men det är rent spekulativt från min sida!
Citera
2014-04-05, 16:11
Medlem
Svidmyras avatar
Ringer man larmcentral så säger de att de kommer om katten sitter kvar efter 3 dygn. Inte förr. Vanligen tar sig nämligen katten ner för egen maskin även från höga höjder.

Jag har haft en dum jättekatt som först klättrade upp en bit efter några fåglar och sen kom det nya fåglar längre ut på en smal gren som katten klättrade efter. Sen kunde/vågade den inte klättra baklänges tillbaka, den var ingen van klättrare nämligen och dessutom mkt tung med förhållandevis små klor.

Katten satt fastklamrad långt ut på en smal gren under nästan tre dygn, det regnade och blåste och snöade på den och så fort den såg någon jamade den högt och länge. Slutligen klättrade en gubbe upp med hjälp av stege på stegvagn, han kom inte från larmtjänsten utan var trädbeskärare och tyckte synd om katten.

Som tur var katten snäll och stelfrusen så den gav sig inte längre ut på grenen (som många katter gör) utan verkade vara tacksam över att bli räddad. När den kom in gick den på sin låda och satt där en bra stund, därefter sov den i närmare ett dygn innan den åt (vatten hade den nog slickat i sig från trädet). Trampdynorna, främst på baktassarana, var avskavda o blodiga och klorna nästan nedslitna av att ha hållit sig fast.

Den katten hade INTE kunnat ta sig ner själv. Det krävs nämligen viss övning från lägre höjder innan katter lär sig klättra ner ur träd istället för att hoppa. Vana "utekatter" lär sig klättra bra, både upp och ner, men "innekatter" som kommit ut av misstag kan bli sittande högt upp utan att ha teknik för att klättra ner eller våga hoppa.

En anledning till att man sällan ser döda katter i träden är att de ramlar ner när de dör och släpper taget. Sitter de kvar sedan de har dött blir de snart delvis uppätna av t.ex kråkor innan resterna ramlar ner och rävar/kråkor/skator/maskar tar hand om dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in