• 1
  • 2
2014-04-08, 09:20
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Alla katter kan klättra uppåt hur bra som helst, men en ovan klättrare brukar fortsätta alldeles för högt upp och blir rädd. Då får kissen kortslutning i hjärnan och blir sittande, vet inte hur den ska bära sig åt för att komma ner och kan till och med klättra ännu högre upp eller ut på en gren, som beskrivs i tidigare inlägg.

Klättra uppåt är de jätteduktiga på. T ex en av mina katter som klättrade på husväggen och upp till balkongen. Första gången jag såg henne där trodde jag att jag råkat stänga henne ute, men efter att ha hittat henne jamande därutanför några gånger fattade jag att hon verkligen klättrade upp tre våningar. Ner skulle det aldrig ha gått.

När vana katter klättrar ner brukar det vara med huvudet först en liten bit och sedan vänder katten på sig och klättrar med rumpan först. När de kommit tillräckligt nära marken brukar de hoppa den sista lilla biten.

Den här tekniken har de inte i generna, verkar det som, utan måste lära sig och komma på själva. Det är akrobatik och såklart läskigt när man är högt upp. Man kan se att även vana klättrare tycker det är svårt att vända sig och de gillar absolut inte att klättra neråt med ändan först. Man kan se att de hasar litegrann och sedan greppar med klorna, hasar och greppar. Gissar att de inte får så bra tag och det är läskigt. Varför de ska ha huvudet neråt den första lilla biten och sedan vända sig är ju lite knepigt, men alla katter ajg sett klättra brukar bete sig så.

Katter som blir sittande tror jag har hamnat i nåt slags chocktillstånd och visst ska man hjälpa dem ner.

Om katten dör uppe i trädet ramlar den såklart ner och där på marken tar skatorna och andra vid.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2014-04-08 kl. 09:34.
Citera
2014-04-08, 11:53
Medlem
Blixtmannens avatar
En skål med mat nedanför trädet brukar locka ner den allra mest ihärdiga klättraren. Man kanske heller inte ska stå nedanför trädet och tjoa och locka på katten. Låt den sköta det där själv i lugn och ro.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in