Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-04, 17:52
  #1
Medlem
Har haft problem med denna felkoden ett tag nu! När jag haft datorn i energisparläge och ska väcka den blir de "blåskärm" och så står den där koden. Har sökt runt och det verkar som att det är en drivrutin för ljudkortet som spökar.
Har uppdaterat drivrutinerna och har senaste installerat.
Vet inte hur jag ska få bort problemet!

Någon som kan hjälpa?

Rullar W8!
Ljudkort: Asus Xonar.
2014-04-04, 19:00
  #2
Medlem
Weaboos avatar
Vad gjorde du när detta inträffade, installerade du något program/drivrutin eller något liknande?
Använder du någon form av högtalare/hörlurar eller är ljudet inbyggt?

Nu har jag ingen koll på Windows 8, men det bör inte vara en stor skillnad från Windows 7.

1. Om det är ljudkortet som spökar, så kan du prova att starta upp datorn i felsäkert läge.*

* http://www.howtogeek.com/107511/how-...-the-easy-way/

2. När du kommit in håller du ner Windows-knappen och trycker på bokstaven "R". Skriv sedan "device manager" om du har ett engelskt operativsystem eller "enhetshanteraren" om operativsystemet är svenskt i den rutan som kommer upp.
Alternativt, så kan du höger klicka på "Computer" (Den här Datorn) och tryck på "Properties" (Egenskaper). När du väl kommit in där, så trycker du på "Device Manager" (Enhetshanteraren) i vänstra hörnet.

3. När du väl kommit hit, så kan du prova att inaktivera ljudkortet (högerklicka och tryck på Disable / Avaktivera enheten), en vit ikon med en pil neråt indikerar att enheten är inaktiv. Har du flera ljudenheter som är kopplade till datorn, så kommer de också att dyka upp här har jag för mig. Prova i så fall att inaktivera den enheten du tror krånglar av dem. Starta sedan om datorn.

Notera att om du gör detta, så kommer dock ljudet inte att fungera korrekt. Får du inte en blåskärm längre, så är det med stor sannolikhet att ljudkortet krånglar som du säger och detta kan kanske bero på att en drivrutin inte har installerats korrekt.
Jag har tyvärr inte mycket mer kunskap än detta, men hoppas att detta hjälper.
Jag hade ett liknande problem och löste det genom att göra dessa stegen och installerade om drivrutinerna till nätverkskortet (som strulade för min del) innan jag fick rätt på det.
2014-04-04, 20:35
  #3
Moderator
Protons avatar
(FB) *** Samlingstråden för oss med bluescreen / blåskärm ***

Tråd låst/Mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback