2014-04-28, 21:12
Moderator
blomvattnares avatar
Jag har för mig att jag har skrivit detta tidigare, men men...

Denna förskola borde väl rimligen vara Sveriges säkraste förskola i nuläget? Alla bevakar alla, typ.

..............................

Från att ha suttit ner i båten till att ha rest mig har jag nog satt mig ner igen. Ju fler anmälningar som trillar in, desto mer sätter jag mig ner.
Luktar det inte lite lurt här? Kan det vara så att han nu sitter och fantiserar ihop både det ena och det andra?
Citera
2014-04-28, 21:12
Medlem
My-Times avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Som jag skrev, jag har inte följt fallet så värst noga, men om GM har en hjärnskada så kommer förmodligen straffet bli sluten rättspsykiatrisk vård, tror inte att han kommer att klara RPU.
Du har säkerligen helt rätt i det. Men är det ändå inte den bästa utgången tro? Då släpper dom ju med all säkerhet inte ut han innan han anses frisk nog att klara av ett liv i frihet. Med fängelsestraff så kommer han ju ut på en bestämd tid oavsett i vilket skick han är.
Citera
2014-04-28, 21:16
Medlem
kicki.swedens avatar
Vet att den öppna planlösningen diskuterats en del. 9 små rum/skrubbar, vissa med korridorer mellan får jag det till. Det är en gammal banklokal med fd kontorsrum.....
Citera
Medlem
klimatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjalle99
när ska kommunen ta tag i och stänga ner det där dagiset? Uppenbarligen har hon som driver det misslyckats, hon har väl alltid försökt tjäna en slant här o där på kommunens bekostnad eller ngn idrottsförening, hon har ingen utbildning på detta ens. Sen tar fanskapet in sin lilla revykompis , fan vet vad dom gjort i kulisserna.....

Mm, kan hända att hon har ekonomiska intressen, men vi får väl ändå tro att hon inte ville ha en tragedi lik denna.

Jag skulle nog tro att hon hellre såg ett underskott i budgeten än att behöva uppleva att hennes dagisbarn utsatts för en pedofil som hon "handplockat". Antar att hon velat skruva tillbaka klockan och göra detta ogjort.
Citera
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av My-Time
Du har säkerligen helt rätt i det. Men är det ändå inte den bästa utgången tro? Då släpper dom ju med all säkerhet inte ut han innan han anses frisk nog att klara av ett liv i frihet. Med fängelsestraff så kommer han ju ut på en bestämd tid oavsett i vilket skick han är.

Absolut, han ska inte släppas med mindre än att han är så pass medicinerad att han klarar av att vistas ute igen, får en känsla av att det kan dröja väldigt länge.
Citera
2014-04-28, 21:18
Medlem
kicki.swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klimatis
Mm, kan hända att hon har ekonomiska intressen, men vi får väl ändå tro att hon inte ville ha en tragedi lik denna.

Jag skulle nog tro att hon hellre såg ett underskott i budgeten än att behöva uppleva att hennes dagisbarn utsatts för en pedofil som hon "handplockat". Antar att hon velat skruva tillbaka klockan och göra detta ogjort.

Denne "hon" vi diskuterar.... om jag inte är helt ute och seglar lär hon ha sitt eget barn där.... Tror ju knappast att hon har sin egen på annat håll liksom.
Citera
2014-04-28, 22:02
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare

Denna förskola borde väl rimligen vara Sveriges säkraste förskola i nuläget? Alla bevakar alla, typ.

Från att ha suttit ner i båten till att ha rest mig har jag nog satt mig ner igen. Ju fler anmälningar som trillar in, desto mer sätter jag mig ner.
Luktar det inte lite lurt här? Kan det vara så att han nu sitter och fantiserar ihop både det ena och det andra?

Vad vet vi?

Enligt brodern så har han en hjärnskada, kan han skilja på fantasi och verklighet?
Citera
2014-04-28, 22:08
Medlem
klimatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kicki.sweden
Denne "hon" vi diskuterar.... om jag inte är helt ute och seglar lär hon ha sitt eget barn där.... Tror ju knappast att hon har sin egen på annat håll liksom.

På bilder ser chefen gammal ut, inte som någon som har småbarn.
Citera
2014-04-28, 22:19
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare

Kanske är Claes Borgström i närheten och hjälper till lite?
Citera
2014-04-28, 23:31
Medlem
-.VindictivE.-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Orkar inte leta upp det nu, men jag har för mig att det enligt brodern är så att han kan erkänna i stort sett vad som helst under pressade förhållanden. Att brodern berättar det tycker jag tyder på att brodern själv utnyttjat det. Det är ju en dröm att alltid ha en broder att skylla på. Men när det gäller polisförhör så tror jag att han erkänner allt, särskilt som han säkert har pumpats full med psykofarmaka.

Jag vet vilken artikel du menar och GM kan omöjligt veta att hans broder sagt så, med anledning av restriktionerna, därför kan det vara som brodern säger. Huruvida brodern utnyttjat det eller ej har jag ingen aning om.

Att han erkänner saker som ej skett så skulle det tala för någon form av hjärnskada, men det faktum att han fick anställning (om än timanställning & eller praktikplats på dagis) talar för att hjärnskadan inte kan ha vart alltför stor/allvarlig, då man kan tycka att han då inte var lämplig att jobba/praktisera på en förskola.

Svårt att gissa angående hjärnskadans (om det nu finns någon) omfattning.

Dessutom agerade han ju, om din källa har rätt angående upptäckten, som någon utan hjärnskada skulle ha gjort, dvs lämnat brottsplatsen.

På Wikipedia "pedofili" står det en rätt intressant sak om att det finns två sorters pedofiler, psykopatologiska och icke psykopatologiska.

"Med psykopatologiska övergrepp avsåg von Krafft-Ebing dels dem som hade sex med barn till följd av annan psykisk störning, dels pedofili. Psykopatologiskt belastade personer som sökte sig till barn för sex, men som von Krafft-Ebing inte ansåg vara pedofilier, var till exempel alkoholister, senildementa personer, epileptiker, hjärnskadade personer, och personer med psykoser./.../där det sexuella intresset primärt var riktat mot barn, utan att det var fråga om en moral som avflackats eller att hjärnan skadats"

Källa: http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pedofili
Referens 2, Richard von Krafft-Ebing, Psychopathia Sexualis, New York 1903, s. 552-560

Det ska bli mycket intressant att höra vad som framkommer i den rättspsykiatriska bedömningen. Dock borde väl? ändå fängelse bli påföljden med hänvisning till 2008 års beslut att ta bort det absoluta fängelseförbudet togs bort.

"Efter lagändringen kan en person som anses ha en allvarlig psykisk störning men som har ett begränsat vårdbehov under vissa förutsättningar placeras i fängelse."

Eftersom behovet av vård tydligen inte fanns innan gärningen borde vårdbehovet inte vara säkert nu heller. Kommer det däremot fram att GM var/är psykisk sjuk, vem ska då bära ansvaret för att övergreppen kunnat få ske? Kommer det det krävas mer än ett utdrag ur brottsregistret för att få praktik/arbete inom barnomsorg?
Citera
2014-04-29, 00:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -.VindictivE.-
Jag vet vilken artikel du menar och GM kan omöjligt veta att hans broder sagt så, med anledning av restriktionerna, därför kan det vara som brodern säger. Huruvida brodern utnyttjat det eller ej har jag ingen aning om.

[---]

Dessutom agerade han ju, om din källa har rätt angående upptäckten, som någon utan hjärnskada skulle ha gjort, dvs lämnat brottsplatsen.

[---]

Det ska bli mycket intressant att höra vad som framkommer i den rättspsykiatriska bedömningen. Dock borde väl? ändå fängelse bli påföljden med hänvisning till 2008 års beslut att ta bort det absoluta fängelseförbudet togs bort.

"Efter lagändringen kan en person som anses ha en allvarlig psykisk störning men som har ett begränsat vårdbehov under vissa förutsättningar placeras i fängelse."

Eftersom behovet av vård tydligen inte fanns innan gärningen borde vårdbehovet inte vara säkert nu heller. Kommer det däremot fram att GM var/är psykisk sjuk, vem ska då bära ansvaret för att övergreppen kunnat få ske? Kommer det det krävas mer än ett utdrag ur brottsregistret för att få praktik/arbete inom barnomsorg?
1. Att han lämnade brottsplatsen säger inget om han visste att det han gjorde var fel. Om en förskollärare sliter upp dörren och skriker åt en säger reptilhjärnan till en att fly. Den reaktionen är säkert inte mindre trolig hos en person med hjärnskada. Personer inom autismspektrat springer ju exempelvis ofta undan om de upplever att någon är arg på dem. Att de inte förstår varför folk är arga på dem gör snarast rädslan större.
Sedan tror jag inte att han inte förstått att det han gjorde var fel. Det är inte heller kravet för ett fängelseförbud. Det krävs att han har en allvarlig psykisk störning för att slippa fängelse. Om han däremot inte har förmågan att skilja på rätt och fel innebär det att han i princip inte kan dömas överhuvudtaget, eftersom han då saknar subjektivt uppsåt.
2. Jag hoppas verkligen att du har fel och att han döms till rättspsykiatrisk vård istället för fängelse.
Om han döms till fängelse men får avtjäna delar av straffet på psykiatrisk klinik innebär det att han sparkas ut när påföljdstiden är slut, oavsett hur han mår. Med tanke på ungdom och hjärnskada skulle jag gissa på ett straff på kanske tre år. Med häktningstiden innebär det då ett år på anstalt innan han släpps ut igen. Om han får rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning måste läkarna ansöka om att han ska ha obevakade permissioner eller släppas. Åklagaren får yttra sig och det är förvaltningsrätten som fattar beslut. Med tanke på att brotten ägt rum i Kalmar län hamnar han säkert på regionpsyk i Växjö (SSS, eller Sankt Sigfrids Sjukhus, som det heter i folkmun). Över de som avtjänar rättspsykiatrisk vård styr förvaltningsrätten i Växjö och de släpper inte ut någon i onödan.
Citera
2014-04-29, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -.VindictivE.-
Ytterligare 2 fall har framkommit i förhör.

Från AB:
enligt polisen.

Det börjar kännas fel på något sätt, varför erkänner han brott han inte ställts till svars för? Vill han kanske framstå som psykiskt sjuk och tror att det här är vägen att gå? Om alla övergrepp är sanna är det givetvis bra att allt kommer fram. Men det börjar kännas skumt...

Vad exakt är det som är skumt??? Hur ofta har du sex?? Han tog väl chansen när han fick tillgång till ett barn. Pedofiler har lika mycket sexdrift som andra och kan förgripa sig på barn dagligen. Allra helst om det är deras eget barn kan ju övergreppen vara hundratals år ut och år in.

Inte det minsta skumt.

En vidrig pedofil. Inget annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in