2014-05-21, 08:47
Medlem
Jag har svårt att se att man kan påstå att man sett någon av dessa störningar, som krävs för fängelseförbud:
Allvarlig psykisk störning är:
  • psykotiska tillstånd med starka symptom på förvirring, tankestörningar, hallucinationer eller vanföreställningar
  • depression utan psykotiska symptom, men med stark självmordsrisk
  • svårare personlighetsstörningar med genombrott av psykotisk karaktär, eller starkt tvångsmässigt beteende

http://sv.wikipedia.org/wiki/Allvarlig_psykisk_st%C3%B6rning

Men jag kan ha fel, jag har ofta fel. . . .
Citera
2014-05-21, 10:19
Medlem
Saruman87s avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18923874.ab

"Den 21-årige dagispedofilen hade personer i sin närhet som försökte skydda honom.
Enligt en källa ska viktiga bevis ha bränts upp.
– Det pågår en förundersökning mot en person gällande skyddande av brottsling, bekräftar Lina Isaksson Funke vid polisen i Kalmar.
"

Så, familjen kände till hans pedofila böjelser.
Citera
2014-05-21, 10:58
Medlem
hjeartas avatar
Undra var de barnunderkläderna kom ifrån? Dagiset?
Citera
2014-05-21, 11:03
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman87

"Den 21-årige dagispedofilen hade personer i sin närhet som försökte skydda honom.
– Det pågår en förundersökning mot en person gällande skyddande av brottsling, bekräftar Lina Isaksson Funke vid polisen i Kalmar.
"

Citat:
Men en källa med insyn uppger att det i 21-åringens närhet funnits personer som förstört bevis som polisen inte hittade efter den första husrannsakningen som gjordes i bostaden.
– Det var underkläder, barntrosor, som var undangömda, säger källan och uppger att det ska ha rört sig om uppåt ett tiotal par.
– Och detta var innan han erkänt vid häktningsförhandlingen.
För att inte 21-åringen skulle få mer problem bestämdes, enligt källan, att underkläderna skulle brännas upp. Detta ska senare ha kommit till polisens kännedom.

I rättvisans namn kan det ju också ha varit så att den/de anhöriga hittade grejorna efter den första husrannsakan. Att det inte fanns kännedom om grejorna innan dess.

Men även om det skulle vara så är det ju ganska otrevligt att bevis förstördes. De borde ju istället ha varit mer måna om att allt kom fram så att fler barn slapp utsättas.
Citera
2014-05-21, 12:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag har svårt att se att man kan påstå att man sett någon av dessa störningar, som krävs för fängelseförbud:
Allvarlig psykisk störning är:
  • psykotiska tillstånd med starka symptom på förvirring, tankestörningar, hallucinationer eller vanföreställningar
  • depression utan psykotiska symptom, men med stark självmordsrisk
  • svårare personlighetsstörningar med genombrott av psykotisk karaktär, eller starkt tvångsmässigt beteende

http://sv.wikipedia.org/wiki/Allvarlig_psykisk_st%C3%B6rning

Men jag kan ha fel, jag har ofta fel. . . .
Jag har för mig att socialstyrelsens definition är svårare personlighetsstörningar med impulsgenombrott" och jag gissat att det är där man hamnar.
PS. Jag har också allt som oftast fel.
Citera
2014-05-21, 12:41
Medlem
Saruman87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
I rättvisans namn kan det ju också ha varit så att den/de anhöriga hittade grejorna efter den första husrannsakan. Att det inte fanns kännedom om grejorna innan dess.

Men även om det skulle vara så är det ju ganska otrevligt att bevis förstördes. De borde ju istället ha varit mer måna om att allt kom fram så att fler barn slapp utsättas.
Ja så kan det vara, men faktum kvarstår att de hittade grejerna innan han erkänt. Så den/de visste om att han var pedofil innan det stod "klart".
Citera
2014-05-21, 13:04
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag har för mig att socialstyrelsens definition är svårare personlighetsstörningar med impulsgenombrott" och jag gissat att det är där man hamnar.

Nu vet vi ju inte hur pass illa det är i hans huvud men jag misstänker att det du fetade borde passa in, en sådan här individ är det meningslöst att döma till fängelse, RPV och järnkoll på vad han gör måste till.
Citera
2014-05-21, 13:33
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ja så kan det vara, men faktum kvarstår att de hittade grejerna innan han erkänt. Så den/de visste om att han var pedofil innan det stod "klart".
Ja, men de brände upp dem efter första husrannsakan, och då visste de ju att något var på gång.
Citera
2014-05-21, 15:01
Medlem
My-Times avatar
Citat:

"

Fy fan vilka osmakliga och sjuka människor det finns i den familjen. Om det visar sig vara sant att någon i familjen har undanröjt bevis, så tycker ja att den personen skall hängas ut ordentligt.
Citera
2014-05-21, 15:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av My-Time
Fy fan vilka osmakliga och sjuka människor det finns i den familjen. Om det visar sig vara sant att någon i familjen har undanröjt bevis, så tycker ja att den personen skall hängas ut ordentligt.
Hinner inte idag, men den som känner för det kan ringa Kalmar Tingsrätt och höra om någon begärt offentlig försvarare de senaste dagarna med brottsrubriceringen skyddande av brottsling. Eller kolla i dagboken för det här målet, det bör finnas med där också.
Citera
2014-05-21, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin

Jo det kan nog vara så att man kan få det till detta, Med ett skohorn . . .
Citera
2014-05-22, 23:00
Medlem
VenomXs avatar
Visst är det tråkigt om bevis förstörts, men allvarligt - lycka till att hitta många föräldrar i Sverige, eller för den delen världen, som gladeligen skulle skicka över bevis de funnit som skulle kunna bidra till en hårdare/säkrare dom mot sina egna barn i rätten. Föräldrar brukar ju ha den egenskapen (lojalitet mot egna avkomman) att de misstror alla anklagelser mot barnen in i det sista tills det helt utan tvivel bevisats att de är skyldiga, och ofta inte ens då.

Absolut kan man resonera som Spock och säga att de flera okända barnens behov går före det enskilda egna barnets behov, men ytterst få föräldrar skulle reagera så när det verkligen gäller, snarare slår reptilhjärnan till och beskyddarinstinkten gör att man försöker försvara dem som står en själv närmast oavsett vad anklagelserna gäller.

Låt säga att ni är misstänkta för mord och era föräldrar råkar hitta en blodig yxa under sängen, känns det ärligt som att föräldrarna bara skulle skicka in den till polisen och säga "Titta här vad vi hittade, det här bevisar ju att det var vår son som gjorde det, sätt dit honom ordentligt nu"?

Särskilt etiskt vackert kanske det inte är men jag tror inte hans familj särskiljer sig från just någon annan familj alls i den bemärkelsen om vi ska vara realistiska, tycker inte de förtjänar att hängas ut och demoniseras på nätet bara för den sakens skull så länge det inte framkommer att de t.ex deltagit aktivt i brotten mot barnen i övrigt.

Däremot det juridiska straffet för brottet undanröjande av bevis har de ju säkerligen förtjänat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in