2014-04-14, 14:55
Medlem
Pippifinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Ja, det där han skrev på nån ifokus-sida eller vad det var visade ju att han var rejält medveten om att han kan bli uppfattad av föräldrar som möjlig pedofil även i situationer då han hade nån heltäckande kroppsdräkt på sig och bara "underhöll" barnen. Sen vet man ju inte om han faktiskt fått konstiga blickar och kommentarer från föräldrarna pga att han även då tafsade lite extra på ungarna, eller om han bara föreställde sig på egen hand att de kunde ha tyckt så.

Oavsett vilket så lär han definitivt inte varit förståndshandikappad till en grad att han inte förstod att det han gjorde skulle uppfattas som fel av övriga i samhället. Däremot kan det ju faktiskt vara så att han fått minskad impulskontroll pga skadan, han verkar ju bete sig väldigt "speciellt" i allt man läst mest hela tiden. Lite som att han fastnat i nån fantasivärld och går runt i konstant cosplay-läge. Och det kan ju säkert också vara så att hjärnskadorna splittrade hjärnans utveckling på något sätt så att vissa delar kanske motsvarar en 10-årings nivå medan andra fortsatte utvecklas normalt.

En hjärnskada försvarar ju dock ingenting på ett moraliskt plan men det har ju självklart relevans ändå i frågan om han behöver nåt slags vård/medicinering eller bara fängelse.

Ja, eller om jag ska spekulera att hans upphetsning vid barnens närvaro var svår att dölja i en tajt dräkt och att det var detta han ville ha tips om (men inte kunde skriva rakt ut). Jag tror som jag tidigare skrivit att hans barnslighet kan ha varit en tillgång när det gäller att få kontakt med barnen men att det i så fall varit så subtilt att normalbegåvade vuxna uppfattat det som "bra hand med barnen".

Och ja, hjärnskador kan onekligen påverka omdömet, tydliga exempel är vissa demenssjukdomar t ex men dessa är inte att betrakta som ringa.

Edit: Ännu en ny anmälan

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18720388.ab
Senast redigerad av Pippifina 2014-04-14 kl. 15:02.
Citera
2014-04-14, 15:14
Medlem
12 anmälningar nu! Vart ska detta tragiska ärende sluta i?
Citera
2014-04-14, 15:24
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Från Aftonbladet

– De här anmälningarna vi jobbar med är anmälningar som det finns substans i. Det handlar inte bara om oroliga föräldrar, vi har ett annat utredningsläge än så. Man kanske tänker att alla föräldrar är oroliga, men tyvärr är det inte det som det handlar om. Det är tolv anmälningar vi jobbar med väldigt seriöst. vi jobbar med att ta reda på exakt vad som hänt och det är oerhört jobbigt med den här typen av ärenden. Det är en tuff utredning på så sätt, säger Lina Isaksson Funke.

En del av barnen är så små att det går inte att kommunicera eller prata med dem, utan vi får använda oss av annan metoder såsom läkarundersökningar och genom att förhöra andra personer runt om kring, säger Lina Isaksson Funke.

Fy fan alltså...
Citera
2014-04-14, 15:28
Medlem
Flinta82s avatar
Jag undrar hur många personer det finns i detta relativt lilla land med relativt få invånare som vill ta livet av denna 21-åring just nu? Hur i helvete ska han någonsin kunna gå vidare? Alltså, det måste väl statistiskt sett sluta med någon form av mord. Självmord eller mördad, är väl dom två alternativ som finns.
Citera
2014-04-14, 15:46
Medlem
KUSEs avatar
Citat:
Anmälan är, precis som de andra, rubricerad som grov våldtäkt och grovt sexuellt övergrepp mot barn.
- Aftonbladet

Hakade upp mig på detta. Kanske min asperger som spökar men jag tycker det var dåligt formulerat när polisen säger att det snarare handlar om en blandning av rubriceringar och inte att samtliga skulle klassas som både och.

Får iaf hoppas att det bara är ett fåtal grövre våldtäkter det handlar om. Men det är väl i verkligheten lite som att välja mellan pest eller kolera, barnen är ändå förstörda för livet.
Citera
2014-04-14, 15:50
Medlem
Mr-Mums avatar
http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/brott-och-straff/article39486.ab
Citera
2014-04-14, 16:04
Medlem
Ofattbart vidrigt det som skett! Finner inte ord!

Men, har dock några funderingar:

1. Hur kunde den intervjuade mamman veta att han bytte blöja innanför den stängda dörren? Eller vad han nu gjorde, blöja har man oftast inte efter tre års ålder. Jag menar, hur visste hon att det var just han därinne? Dörren var ju stängd.

2. Hur kunde personalen säga att de inte förstått hur detta kunnat ske, och att han aldrig varit ensam med barnen, när de enligt intervjuade mamman visste att han stängde in sig när han bytte blöjor? Mitt yngsta barn har precis fyllt tre, och hon torkar sig själv på toan, ingen dagispersonal hjälper till...

3. Varför dröjde sig mamman kvar en timma efter dagislämning?

Är själv mamma till tre förskolebarn, och skulle inte planera så att jag lämnar mitt barn och sen blir sittande på förskolan en timma i väntan på bussen!
Men kanske fungerar det annorlunda ute i byarna, och de allmänna kommunikationerna där, vad vet jag?
Senast redigerad av Tesla83 2014-04-14 kl. 16:07.
Citera
2014-04-14, 16:06
Medlem
Gefreiters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flinta82
Jag undrar hur många personer det finns i detta relativt lilla land med relativt få invånare som vill ta livet av denna 21-åring just nu? Hur i helvete ska han någonsin kunna gå vidare? Alltså, det måste väl statistiskt sett sluta med någon form av mord. Självmord eller mördad, är väl dom två alternativ som finns.

Tror nog det är mycket snack och lite verkstad bakom det, "Åh pedofiler är äckliga, vill döda alla".
Känns inte heller så värt att kasta bort sitt egna liv med att bli dömd för mord på ett sånt här fall.

Däremot självmord kan ju verka troligt, att efter avtjänat straff gå runt i Högsby kan ju inte vara så roligt för denna kille. Om han nu också är så efterbliven som det sägs så är det nog inte heller så aktuellt att han ska ta sitt pack och flytta till någon stad långt bort.
Citera
2014-04-14, 16:12
Medlem
Pippifinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Ofattbart vidrigt det som skett! Finner inte ord!

Men, har dock några funderingar:

1. Hur kunde den intervjuade mamman veta att han bytte blöja innanför den stängda dörren? Eller vad han nu gjorde, blöja har man oftast inte efter tre års ålder. Jag menar, hur visste hon att det var just han därinne? Dörren var ju stängd.

2. Hur kunde personalen säga att de inte förstått hur detta kunnat ske, och att han aldrig varit ensam med barnen, när de enligt intervjuade mamman visste att han stängde in sig när han bytte blöjor? Mitt yngsta barn har precis fyllt tre, och hon torkar sig själv på toan, ingen dagispersonal hjälper till...

3. Varför dröjde sig mamman kvar en timma efter dagislämning?

Är själv mamma till tre förskolebarn, och skulle inte planera så att jag lämnar mitt barn och sen blir sittande på förskolan en timma i väntan på bussen!
Men kanske fungerar det annorlunda ute i byarna, och de allmänna kommunikationerna där, vad vet jag?

1. Kanske såg honom gå in där med barn? Dessutom såg väl mamman och personalen (enligt mamman) att han var där och bytte när de öppnade dörren. Alla barn var väl inte 3 år och uppåt heller utan vissa yngre.

2. Enligt den mamman ljuger personalen för att skydda sitt eget skinn.

3. Antagligen av den orsak du själv nämner; inte hur mycket som helst att välja på när det gäller allmänna färdmedel på vischan
Senast redigerad av Pippifina 2014-04-14 kl. 16:15.
Citera
2014-04-14, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippifina
1. Kanske såg honom gå in där med barn? Dessutom såg väl mamman och personalen (enligt mamman) att han var där och bytte när de öppnade dörren. Alla barn var väl inte 3 år och uppåt heller utan vissa yngre.

3. Antagligen av den orsak du själv nämner; inte hur mycket som helst att välja på när det gäller allmänna färdmedel på vischan

Ja, det är nog troliga scenarion!
Citera
2014-04-14, 17:07
Bannlyst
Han har alltså varit på 10 barn på dagiset nu
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/smalandsnytt/annu-en-anmalan-mot-forskolepraktikanten

Eftersom det är en liten stad så är det säkert max 20 barn på dagiset, så iallafall minst halva dagiset.
Citera
2014-04-14, 17:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pippifina

Eller så kände hon på sig, och missa en buss med vilje? Hon verkar haft lite mer koll på han än dagispersonalen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in