Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Jo det gör det. Det är möjligt att semantisk skapa "frågor" som är meningslösa. Detta är t.ex. en kritik som har riktats mot "absolut idealism" och som jag själv har demonstrerat med mitt exempel "transmofoglyfiering av ambrojade".
Så frågan om hur det kan finnas upplevelser är alltså meningslös för dig. Själv tycker jag att den är jätteintressant.
Citat:
Eller: "Vi" kan inte svara meninglösa frågor.
Som sagt, frågan om varför det finns upplevelser är högintressant för mig. Det är en central fråga inom medvetandefilosofin så att kalla den meningslös är rätt arrogant, min käre Bogomil.
Citat:
Håll MIG utanför positivistisk materialism, "scientism" och reduktionism.
Va? Reduktionism är ju precis vad du sysslar med. "Enklare komplexitet ger upphov till högre komplexitet", det är ju reduktionism fast baklänges.
David Chalmers framför ju tanken om att medvetandet är non-reductive.
Citat:
Du hänvisade själv till en källa som bl.a. inkluderade det "akashiska" och som på samma sätt som abrahamisk apologetik presenterade detta ad hoc.
Ok.
Citat:
"Transmofoglyfiering av ambrojade" är mitt eget exempel på semantisk baserade spekulationer.
Att hitta på egna krångliga ord ökar inte förståelsen tycker jag. Och som sagt, det är inget semantiskt problem. Har du verkligen läst länken om "The hard problem"?