Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2014-04-22, 15:02
  #109
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Non-local consciousness. En bra förklaring här: http://www.peterrussell.com/SP/PrimConsc.php

Nu har jag läst det mesta och skimmat restan av detta new-age trams, som egentligen kunne ha reducerats till: "Det finns skillnad mellan subjektivitet och objektivitet" plus hänvisninger till vissa indiska as hoc-premisser och en sån suspekt guru som Maharashi.

Men du kan naturligvis fortfarande använda det som din referens .... men att kalla det en definition är kanske att tänja detta ords betydelse.
Citera
2014-04-22, 19:59
  #110
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nu har jag läst det mesta och skimmat restan av detta new-age trams, som egentligen kunne ha reducerats till: "Det finns skillnad mellan subjektivitet och objektivitet" plus hänvisninger till vissa indiska as hoc-premisser och en sån suspekt guru som Maharashi.

Men du kan naturligvis fortfarande använda det som din referens .... men att kalla det en definition är kanske att tänja detta ords betydelse.

New age trams får stå för dig. Du fattar tydligen fortfarande inte kärnan i problemet, det som inom medvetandefilosofin kallas "The hard problem".

Om du verkligen är intresserad av problemet och inte bara intresseerad av att behålla dina uppfattningar och begränsningar rekommernderar jag dig att läsa om The hard problemem.
Vi kommer inte längre innan du inser kärnan i diskussionen.

Här är en länk
http://consc.net/papers/facing.html
__________________
Senast redigerad av proconsul 2014-04-22 kl. 20:47.
Citera
2014-04-22, 20:34
  #111
Medlem
Kärnan i det hela är vad medvetandet är hur det uppstod och vad det kommer ifrån, samt vart gränsen går?


Den sista kan jag svara på, och jag tycker det är ganska enkelt. Jag ser inte heller att man måste ha ett exakt svar, bara att tänka rätt?

Vi människor är självmedvetna, vi är alltså den högsta graden av medvetande vi känner till. Sen har vi Elefanter som också verkar ha liknande självmedvetenhet, Delfiner, Späckhuggare. Sen går det vidare neråt. Apor, Hundar, Katter, Möss, Bin, Myror.. skalbaggar minikryp osv osv...
Det vi ser är att Medvetenheten gradvis sänks och blir mer och mer "basic". Tillslut är det endast inprogrammerade beteenden eller instinkter.

Härifrån kan vi ju försöka klättra vidare ned på stegen... Det vi ser är ju att beteenden och instinkter byts mot enklare komplexitet.. som olika slags reaktioner.
Detta är en Atomistisk avskalning och den visar ju att allting har sina rötter i primitivare, enklare strukturer.. Men här börjar vi få problem att bevisa saker och att gräva djupare. Det behövs mer teknologi mer pengar mer forskning osv. Filosofin kan säga en hel del mer om detta, men det blir inget annat än cirkelargumenterande tillslut.

Att veta VART(kommer medvetandet ifrån) och VAD(är medvetandet) och VARFÖR(är vi medvetna) är ju frågor som vetenskapen vill svara på, men sällan kan. Man får nöja sig med förenklade förklaringar och delvis köra uteslutningsmetoder. Att veta varför nånting är som det är måste ju vara den absoluta kunskapen.
Citera
2014-04-22, 20:45
  #112
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vart kommer detta "måste" ifrån? Det finns en hel del saker där vi för tillfället bara får acceptera att det inte finns nån tydlig gräns.
Ok, det bara är så?


Citat:
Har nån sagt något om att det är sinnen som registrerar sinnen? (Men som ett litet roligt paradox: Vem/vad är det som i void-meditation oberverar tankarna?)
Medvetandet.


Citat:
Har du blivit abrahamist sen du är så fixerat på vidaregående svar som hör till området av "arguments from ignorance".
Jag svarar inte, jag frågar. Jag säger att det finns inga svar i nuläget. Dina svar är "ökad komplexitet" och det håller inte.

Citat:
Visst "ser" ögat. Sen har vi en informations-processande del som tolkar och konkluderar informationen.
Samma sak. Jag svarade på ditt senaste inlägg före detta eftersom jag inte såg det. Men.
Alla dina svar och förklaringar är på vad man kallar "The easy problem". Jag länkade till en redogörelse för "The hard problem" vilket är vad jag relaterar till.
Om du läser den länken inser du skillnaden.


Citat:
Enligt relativismen, som .... av båda sunda vetenskapliga och filosofiska anledninger ..... inte opererar med 'absoluter'.
Fast sannolikheterna är din egen uppfattning så klart.
Citera
2014-04-22, 21:03
  #113
Medlem
Tbh. Ni försöker ju inte att lyssna på varandra eller att diskutera och förklara era teorier. Det är ju mer pajkastning och tå trampning :P
Citera
2014-04-23, 15:59
  #114
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nu har jag läst det mesta och skimmat restan av detta new-age trams, som egentligen kunne ha reducerats till: "Det finns skillnad mellan subjektivitet och objektivitet" plus hänvisninger till vissa indiska as hoc-premisser och en sån suspekt guru som Maharashi.

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
New age trams får stå för dig.

Naturligvis står jag för kritiken manifesterat i beteckningen: "New-age trams". Jag HAR vissa kvalitets-kriterier om underlag och metodologi.

Citat:
Du fattar tydligen fortfarande inte kärnan i problemet, det som inom medvetandefilosofin kallas "The hard problem".

"Problemet" är, att det egentligen inte finns något annat problem än det som vissa semantisk orienterade filosofer skapar.

Finnar du det inte lite konstigt, att underlag och metodologi i denna (filosofiska) idealism omkring "idéelt" medvetande är tämligen identisk med abrahamismens, men att dessa två olika perspektiv trots sina likheter ändå konkluderar väldigt olika.

Citat:
Om du verkligen är intresserad av problemet och inte bara intresseerad av att behålla dina uppfattningar och begränsningar rekommernderar jag dig att läsa om The hard problemem.
Vi kommer inte längre innan du inser kärnan i diskussionen.

Här är en länk
http://consc.net/papers/facing.html

Skall titta på det, och tills dess vill jag motsvarande rekommendera att du försökar förstå "problemet" i "transmofoglyfiering av ambrojade"; som naturligvis också är ofalsifierbart, men som ändå tar sig rätten till att på ett rent semantik-spekulativt underlag att ville tvinga alla konkurrerande filosofier in på sitt hemmaplan och spelreglerna där.
Citera
2014-04-23, 16:02
  #115
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wessla
Tbh. Ni försöker ju inte att lyssna på varandra eller att diskutera och förklara era teorier. Det är ju mer pajkastning och tå trampning :P

Proconsul och jag har "a history" (iövrigt överlag som "allierade" på många sätt). Denna "history" har i sig mycket information som åtminstone för min del inte behövar upprepas.
Citera
2014-04-23, 16:37
  #116
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

"Problemet" är, att det egentligen inte finns något annat problem än det som vissa semantisk orienterade filosofer skapar.

Det handlar inte om semantik. Vi kan inte förklara upplevelser helt enkelt. Vi vet inte hur kemiska och elektriska signaler ger upphov till upplevelser.


Citat:
Finnar du det inte lite konstigt, att underlag och metodologi i denna (filosofiska) idealism omkring "idéelt" medvetande är tämligen identisk med abrahamismens, men att dessa två olika perspektiv trots sina likheter ändå konkluderar väldigt olika.


Vilka är likheterna menar du?



Citat:
Skall titta på det, och tills dess vill jag motsvarande rekommendera att du försökar förstå "problemet" i "transmofoglyfiering av ambrojade"; som naturligvis också är ofalsifierbart, men som ändå tar sig rätten till att på ett rent semantik-spekulativt underlag att ville tvinga alla konkurrerande filosofier in på sitt hemmaplan och spelreglerna där.

Bra, gör det, för det kommer att ge dig större klarhet i det jag kallar "ett problem".

Jag har aldrig hört talas om "transmo....." och googlade på det. Detta är vad som dök upp:
https://www.google.se/?gfe_rd=cr&ei=...g+av+ambrojade

Blev inte så mycket klokare
Citera
2014-04-24, 15:55
  #117
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
"Problemet" är, att det egentligen inte finns något annat problem än det som vissa semantisk orienterade filosofer skapar.

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Det handlar inte om semantik.

Jo det gör det. Det är möjligt att semantisk skapa "frågor" som är meningslösa. Detta är t.ex. en kritik som har riktats mot "absolut idealism" och som jag själv har demonstrerat med mitt exempel "transmofoglyfiering av ambrojade".

Citat:
Vi kan inte förklara upplevelser helt enkelt.

Eller: "Vi" kan inte svara meninglösa frågor.

Citat:
Vi vet inte hur kemiska och elektriska signaler ger upphov till upplevelser.

Håll MIG utanför positivistisk materialism, "scientism" och reduktionism.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Finnar du det inte lite konstigt, att underlag och metodologi i denna (filosofiska) idealism omkring "idéelt" medvetande är tämligen identisk med abrahamismens,

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Vilka är likheterna menar du?

Du hänvisade själv till en källa som bl.a. inkluderade det "akashiska" och som på samma sätt som abrahamisk apologetik presenterade detta ad hoc.


Citat:
Jag har aldrig hört talas om "transmo....." och googlade på det. Detta är vad som dök upp:
https://www.google.se/?gfe_rd=cr&ei=...g+av+ambrojade

Blev inte så mycket klokare

"Transmofoglyfiering av ambrojade" är mitt eget exempel på semantisk baserade spekulationer.
Citera
2014-04-24, 18:59
  #118
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jo det gör det. Det är möjligt att semantisk skapa "frågor" som är meningslösa. Detta är t.ex. en kritik som har riktats mot "absolut idealism" och som jag själv har demonstrerat med mitt exempel "transmofoglyfiering av ambrojade".
Så frågan om hur det kan finnas upplevelser är alltså meningslös för dig. Själv tycker jag att den är jätteintressant.

Citat:
Eller: "Vi" kan inte svara meninglösa frågor.
Som sagt, frågan om varför det finns upplevelser är högintressant för mig. Det är en central fråga inom medvetandefilosofin så att kalla den meningslös är rätt arrogant, min käre Bogomil.


Citat:
Håll MIG utanför positivistisk materialism, "scientism" och reduktionism.
Va? Reduktionism är ju precis vad du sysslar med. "Enklare komplexitet ger upphov till högre komplexitet", det är ju reduktionism fast baklänges.

David Chalmers framför ju tanken om att medvetandet är non-reductive.


Citat:
Du hänvisade själv till en källa som bl.a. inkluderade det "akashiska" och som på samma sätt som abrahamisk apologetik presenterade detta ad hoc.

Ok.

Citat:
"Transmofoglyfiering av ambrojade" är mitt eget exempel på semantisk baserade spekulationer.
Att hitta på egna krångliga ord ökar inte förståelsen tycker jag. Och som sagt, det är inget semantiskt problem. Har du verkligen läst länken om "The hard problem"?
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback