• 1
  • 2
2014-04-02, 19:29
Medlem
Zelogaths avatar
Godkväll Flashbackare!

Jag har dels genom mitt gamla jobb men även via mitt nya jobb fått upp ögonen för att det är en hel del droger i omlopp i städerna och i min gamla hemstad finns det en hel del khat.

Vad jag har förstått så finns det inte så jättemycket kunskap kring khat hos t.ex polisväsendet och andra typer av myndigheter/myndighetspersoner.

Jag har hört att khat är en färskvara vilket betyder att det finns egentligen inte så stor ekonomisk vinning att distribuera detta på samma sätt som kanske andra droger vilket också betyder att man behöver hämta hem detta titt som tätt.

Det är väl ganska känt vilka som brukar khat mest så jag tänkte att på ett ställe som Flashback kanske det finns ett intresse för att sabba denna verksamhet.

Är verkligen majoriteten av den khat på gatan importerad från länder som Etiopien/Yemen eller odlas det på närmare håll i och med att man måste bruka det färskt?

Jag vill gärna lära mig så mycket som möjligt om khat och hur det brukar gå från odlare till langare för att kunna hjälpa till att stoppa detta från att sprida sig.

Tack på förhand!
Citera
2014-04-02, 19:38
Medlem
pajasos avatar
Somalier är de största användarna och säljarna av khat.
Citera
2014-04-02, 19:56
Medlem
BernardLoutres avatar
Frågan är nog snarare hur man ska kunna stoppa det utan att bli beskylld för rasism...
Citera
2014-04-02, 20:03
Medlem
BaLLs avatar
Varför ska man stoppa det ?
Citera
2014-04-02, 20:20
Medlem
BLODSPAKTs avatar
Khat är lagligt i Storbritanien (men det håller på att ändras) och enormt mycket khat importeras dit ifrån Afrika. Min gissning är att det sen smugglas hit. Jag har själv sett Somalier i UK-reggade bilar som lastar av khat i Sverige.

Om du själv vill få tag på lite khat så rekommenderar jag dig att besöka någon av förorterna i Stockholm som har mycket somalier. Gå runt och titta i buskarna, där ligger det ofta påsar, stora som små, med khat i.
Senast redigerad av BLODSPAKT 2014-04-02 kl. 20:22.
Citera
2014-04-02, 21:50
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajaso
Somalier är de största användarna och säljarna av khat.
Jag vet vilka som använder det, min fråga var hur det förs in till Sverige!
Citat:
Ursprungligen postat av BaLL
Varför ska man stoppa det ?
För att det är en illegal drog- I guess I'm a party pooper.
Citat:
Ursprungligen postat av BLODSPAKT
Khat är lagligt i Storbritanien (men det håller på att ändras) och enormt mycket khat importeras dit ifrån Afrika. Min gissning är att det sen smugglas hit. Jag har själv sett Somalier i UK-reggade bilar som lastar av khat i Sverige.

Om du själv vill få tag på lite khat så rekommenderar jag dig att besöka någon av förorterna i Stockholm som har mycket somalier. Gå runt och titta i buskarna, där ligger det ofta påsar, stora som små, med khat i.
Med andra ord så har personerna släkt/vänner i UK och dit bilar man, fyller bilen och åker tillbaka till Sverige?
Kan man göra detta utan att behöva passera tullar som borde upptäcka khaten?
Frågar då jag inte vet.

Jag är inte intresserad av att få tag på det, intressant förvaring dock, är det just utomhus i buskage som är mest praktiskt både för produkten och för att inte åka dit?
Var förvarar man det i t.ex ett lägenhetskomplex annars?
Citera
2014-04-03, 11:13
Medlem
pajasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Jag vet vilka som använder det, min fråga var hur det förs in till Sverige!

För att det är en illegal drog- I guess I'm a party pooper.

Med andra ord så har personerna släkt/vänner i UK och dit bilar man, fyller bilen och åker tillbaka till Sverige?
Kan man göra detta utan att behöva passera tullar som borde upptäcka khaten?
Frågar då jag inte vet.

Jag är inte intresserad av att få tag på det, intressant förvaring dock, är det just utomhus i buskage som är mest praktiskt både för produkten och för att inte åka dit?
Var förvarar man det i t.ex ett lägenhetskomplex annars?

Det smugglas ungefär likt andra droger, och självklart passerar man olika tullstationer med risken att åka dit, och man förvarar det också som andra droger på en safe spot, jag vill inte dumförklara dig men vilka fråger du ställer, liksom självklara svar, eller trodde du att i just fallet med khat så är det tunnlar under jord eller fallskärmshoppare som gäller...
Citera
2014-04-03, 11:17
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det är ju rätt skrymmande, så att köra upp det i arslet & ta flyget blir ju inte aktuellt.
Mest kommer det nog via bil, över Öresundsbron.

Inte enbart Somalierna själva, utan det har ju åkt fast flera araber på senare tid, som nog inte själv använder Khat, utan bara säljer till negrerna.
Citera
2014-04-04, 23:00
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajaso
Det smugglas ungefär likt andra droger, och självklart passerar man olika tullstationer med risken att åka dit, och man förvarar det också som andra droger på en safe spot, jag vill inte dumförklara dig men vilka fråger du ställer, liksom självklara svar, eller trodde du att i just fallet med khat så är det tunnlar under jord eller fallskärmshoppare som gäller...
Jag inser att jag lät extremt okunnig i min formulering, vad jag menade var att det borde (enbart ett antagande från min sida) vara svårare att gömma färskvaror på ett smidigt sätt i tullen jämfört med andra droger som man kan gömma lite här och där!
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det är ju rätt skrymmande, så att köra upp det i arslet & ta flyget blir ju inte aktuellt.
Mest kommer det nog via bil, över Öresundsbron.

Inte enbart Somalierna själva, utan det har ju åkt fast flera araber på senare tid, som nog inte själv använder Khat, utan bara säljer till negrerna.
Så Danmark är en inkörsport även för khat?
Intressant.
Finns massor av både araber och somalier här men såvitt jag har förstått är de lokala lagarna här i stan från Somalia.
Citera
2014-04-06, 02:24
Medlem
Khat odlas främst i Kenya. Därifrån flygs det till England (tidigare flög man till nederländerna men där är det förbjudet nu) och körs vidare med bil/lastbil.

Troligtvis kommer trafiken näst intill upphöra när England förbjuder khat. Eftersom det är bulk och färskvara (konsumeras inom tre dagar) så är transporten svår att sköta i smyg. Storskalig smuggling är antagligen inte möjlig om man inte kan flyga in godset till ett europeiskt land på laglig väg.
Citera
2014-05-08, 18:50
Medlem
BLODSPAKTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Här är några som hade fått det skickat till sig ifrån UK och åkt fast
http://www.expressen.se/gt/har-ar-re...over-800-kilo/
Citera
2014-05-09, 20:30
Medlem
tarjaas avatar
Hehe, khat räknas lika med sallad i UK finns bland tomaterna och gurkorna i salladsdisken

Hur blir man när man tar khat igentligen? Påtänd?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in