• 1
  • 2
2014-05-09, 20:49
Extremt mycket kommer via Danmark. Man hör ju då o då om somalier som blivit tagna med bilar med typ 200 kg khat i. Jag har kört många gånger över Öresundsbron o jag har aldrig blivit stoppad i tullen. Antar att många somalier också bara kör igenom. Flera gånger jag kört igenom har det inte ens stått nån tullpersonal ute.
Citera
2014-05-09, 21:10
Citat:
Ursprungligen postat av tarjaa
Hehe, khat räknas lika med sallad i UK finns bland tomaterna och gurkorna i salladsdisken

Hur blir man när man tar khat igentligen? Påtänd?
Ingen aning, jag har aldrig testat det. Men iom. att det är lagligt i UK, kan jag inte tänka mig att det är värre en t.ex efedrin. Efedrin är inte narkotikaklassat i Sverige, men dopingklassat. Det är även läkemedelsklassat, så det får inte säljas hur som helst. Detta gäller även ephedra, som efedrin utvinns ur, sedan några år tillbaka.

Khat går säkert att få tag i t.ex Tensta eller Rinkeby torg bland frukthandlarna. En "maarduf" tror jag en dos kallas, o den måste tuggas länge för att ge effekt.
Citera
2014-05-09, 21:19
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Godkväll Flashbackare!

Jag har dels genom mitt gamla jobb men även via mitt nya jobb fått upp ögonen för att det är en hel del droger i omlopp i städerna och i min gamla hemstad finns det en hel del khat.

Vad jag har förstått så finns det inte så jättemycket kunskap kring khat hos t.ex polisväsendet och andra typer av myndigheter/myndighetspersoner.

Jag har hört att khat är en färskvara vilket betyder att det finns egentligen inte så stor ekonomisk vinning att distribuera detta på samma sätt som kanske andra droger vilket också betyder att man behöver hämta hem detta titt som tätt.

Det är väl ganska känt vilka som brukar khat mest så jag tänkte att på ett ställe som Flashback kanske det finns ett intresse för att sabba denna verksamhet.

Är verkligen majoriteten av den khat på gatan importerad från länder som Etiopien/Yemen eller odlas det på närmare håll i och med att man måste bruka det färskt?

Jag vill gärna lära mig så mycket som möjligt om khat och hur det brukar gå från odlare till langare för att kunna hjälpa till att stoppa detta från att sprida sig.

Tack på förhand!
Khat är en helt värdelös drog. Ruset är svagt som fan, typ som att dricka kaffe (lite mer potent).

Varför så jävla kåt på att begränsa andras friheter förresten?
Citera
2014-05-09, 23:06
Medlem
generalconcretes avatar
Khat är en lika underbar drog som cannabis/hasch/marijuana så jag förstår inte syftet med trådstarten och vad du vill få ut med all information.

Är du en brottsbekämpare, så kallad "samhällshjälte" helt plötsligt?
Citera
2014-05-09, 23:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Godkväll Flashbackare!

Jag har dels genom mitt gamla jobb men även via mitt nya jobb fått upp ögonen för att det är en hel del droger i omlopp i städerna och i min gamla hemstad finns det en hel del khat.

Vad jag har förstått så finns det inte så jättemycket kunskap kring khat hos t.ex polisväsendet och andra typer av myndigheter/myndighetspersoner.

Jag har hört att khat är en färskvara vilket betyder att det finns egentligen inte så stor ekonomisk vinning att distribuera detta på samma sätt som kanske andra droger vilket också betyder att man behöver hämta hem detta titt som tätt.

Det är väl ganska känt vilka som brukar khat mest så jag tänkte att på ett ställe som Flashback kanske det finns ett intresse för att sabba denna verksamhet.

Är verkligen majoriteten av den khat på gatan importerad från länder som Etiopien/Yemen eller odlas det på närmare håll i och med att man måste bruka det färskt?

Jag vill gärna lära mig så mycket som möjligt om khat och hur det brukar gå från odlare till langare för att kunna hjälpa till att stoppa detta från att sprida sig.

Tack på förhand!

Citat:

Ska du försöka stoppa all khat import till sverige,?, hur skulle det gå till? och varför just khat som du vill stoppa och inte tyngre droger?
Citera
2014-10-28, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BLODSPAKT
Khat är lagligt i Storbritanien (men det håller på att ändras) och enormt mycket khat importeras dit ifrån Afrika. Min gissning är att det sen smugglas hit. Jag har själv sett Somalier i UK-reggade bilar som lastar av khat i Sverige.

Om du själv vill få tag på lite khat så rekommenderar jag dig att besöka någon av förorterna i Stockholm som har mycket somalier. Gå runt och titta i buskarna, där ligger det ofta påsar, stora som små, med khat i.
När ändras det? Funderar på att dra till England och köpa lite lagligt khat + andra substanser som man köper olagligt.
Citera
2025-11-01, 06:41
Medlem
Kosminskis avatar
Det var mycket snack om Khat för ett antal år sedan men det var länge sedan man hörde nåt om det? Har folk slutat använda det eller orkar ingen bry sig längre?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in