2014-04-01, 00:09
Medlem
HarmonicAces avatar
1) Ett rågknäcke, generöst med "Kalles Randiga".

2) Ett halvt ägg.
Citera
2014-04-01, 00:09
Bannlyst
Kokt

Skivat på ljust eller mörkt bröd. Kaviar ringlat över.

Ibland räkor utan kaviar. Citronmajonäs.

Stekt

Vändstekt ägg. Salt, Vitpeppar och Cayennepeppar.

Frökusar är allra bäst men rostat bröd går med bra. Rökt skinka / hamburgerkött och ringla ketchup överst.
Citera
2014-04-01, 00:22
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.spencer
Knäckebröd, smör, mellankokt ägg (skivat), kaviar. Passar väldigt bra med lite krasse på.

En annan variant som jag gillar är (även denna på knäckebröd med smör) att varva ägget med kall skivad potatis, lite majonäs, hackad gräslök, salt och peppar. Riktigt fint.

Notera, ägget MÅSTE vara kallt. Det förbannade smöret får inte smälta!

Som alltid finns det undantag. Ägget ska vara ljummet om det läggs ut på nygräddad eller värmd baguettehalva. Smält smör, varmt ägg, varmt, vitt knaprigt bröd, majonnäs. Onyttigt, gott.

Annars är sill eller ansjovis gott på äggmackan, men då är det inte längre en äggmacka utan en kombo. En ÄGGmacka innehåller endast ÄGG och enda tillbehöret är kaviar, majonnäs eller salt. Man kan fördjupa sig i smör och brödsort, samt temperatur på ägget...
Citera
2014-04-01, 00:33
Medlem
Lätt rostad delad focaccia (med rosmarin), smör, ett skivat (mediumkokt) ägg och drott-kaviar.
Senast redigerad av hellcrime 2014-04-01 kl. 00:35. Anledning: Definiera hur ägget tillagas
Citera
2014-04-01, 00:33
Medlem
Äggröra på polarkaka

Ingredienser
2 ägg
Margarin
Lite grädde
Svartpeppar

Smälter margarin i en stekpanna, tillsätter äggen och rör hela tiden, en liten skvätt grädde efter en stund. fortsätter röra tills allt blivit önskad konsistens. Kryddar med svartpeppar lägger sedan på polarkakan och äter.
Citera
2014-04-01, 00:34
Medlem
Mandingos avatar
kavring med smör, lite flingsalt i smöret... 1,5 kokt ägg, ingen jävla kaviar, en burk ansjovisfiléer, rödlök och gräslök... toppa med en klick gräddfil och svartpeppar...
Citera
2014-04-01, 00:35
Medlem
Kör en annan variant.

Börjar med en brödbit(mjuk)
Sen i ordning:

Smör, bör vara lätta.
Skinka helst Lönnebergas,
Senap, Johnnys Senao är den bästa. Den sötstarka.
Ost, en mild.
Heinz ketchup.
Avsluta med ett stekt ägg som endast är stekt på ena sidan.

Perfa!!
Citera
2014-04-01, 00:39
Medlem
Ohaithars avatar
Tar två stycken grova rostmackor, rostar dem i några sekunder precis så att smöret smälter. Brer mackorna och tar sedan ett glas och gör ett hål i mitten på båda. Lägger dessa i en stekpanna med en gnutta smör. Kläcker sedan ägget i dessa hål och vänder efter en stund. Den lilla urklippta cirkeln steks med. Sedan salt och peppar, läggs upp lite snyggt på tallriken med brödcirkeln där hålet skulle vara. Brukar föredra lite paprika till och tomat till.
Citera
2014-04-01, 00:42
Medlem
Lischos avatar
Jag steker två st sirapsskivor i olivolja. efter det brukar jag steka två ägg så dom blir lite rinniga så att säga. Sedan tar man vad man känner för. finns ju massvis med olika goda tillbehör!
Citera
2014-04-01, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Tekakor av modell större, extrasaltat smör. Sen ringar jag Svennes kaviar över mackan/mackorna, efter det äggen. Två ägg räcker till två mackor för mig. Efter jag lagt på äggen brukar jag ta lite salt ovanpå äggen, riktigt fint.

Edit:
I detta fall gäller det kokta ägg.

hahah inte nog med att smöret är extrasaltat och kaviaren är full med salt utan du ska även salta på lite extra för mycket salt är inte bra för kroppen.
Citera
2014-04-01, 00:43
Medlem
Längtan bröd + mycket smör + Svennes kaviar + 1 1/2 hårdkokt ägg = Ren ambrosia.
Citera
2014-04-01, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoxpuff07
hahah inte nog med att smöret är extrasaltat och kaviaren är full med salt utan du ska även salta på lite extra för mycket salt är inte bra för kroppen.

OKEJ MAMMA!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in