Är det till frukost blir det rostat bröd (ofta Pågenlimpa eller Vetekaka) och skiva upp hårdkokt ägg, strö på lite sallads eller grillkrydda.
Är det till lunch så steker jag brödet i smör, lägger på en ostskiva och börjar steka äggen. Ett ägg per smörgås. Krydda med grovmalen svartpeppar och valfri krydda, italiensk salladskrydda, grill eller kanske tacokrydda. Steker samtidigt några skivor falukorv och lägger på! Riktigt flottigt och gott. Pappa brukar kalla det för patentmackor, vet ej om det är en vedertagen term.
Kör lite olika varianter allt eftersom men favoriten är nog med kokt ägg som sedan skivas på en tekaka ihop med lite salladsblad, skivade gurkor och en rejäl klick med skagenröra eller räksallad.
Har aldrig gillat kaviar så jag kör med citronmajonäs Tekaka, bregott mindre, fördelar hela ägget över mackan (skivat) och sedan majonäs på. Kokt ägg givetvis.
Smetar ni ut kaviar innan ni lägger på ägget eller tvärtom?
Stek lingongrova i olivolja (lite) samt goda kryddor som ex. oregano, färsk basilika eller varför inte lite starkare kryddor. Sedan stekar man ägg i smör, kryddar i realtion till kryddan på bördet - en skiva ost på varje ägg. En bit paprika, tomat eller annna grönska piffar upp mackan. Majonäs!
Så gör man
Allt som oftast blir det att först steka bacon i en liten panna och sedan slänga ner två ägg så det blir ett stort ägg och sedan kasta allt på mackan! Lite majonnäs där på skadar inte!
Om det är kokt ägg föredrar jag att ha ägget i vänster hand och kaviartuben i höger och sedan bara äta. Men blir det på macka så blir det bara skivat och sedan en slatt kaviar på och in i munnen.
Kokar två ägg, delar dom och tar ut äggulorna skivar ännu en extra gång så jag får 4st skivor per ägg.
Lägger dom på mackan och ringlar kaviar ovanpå äggen
Bregott xtra saltat såklart
Senast redigerad av cramor 2014-03-31 kl. 23:09.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!