Citat:
Ursprungligen postat av
skunkjobb
Svårt att säga, båda har ju samma viskositetsintervall och det är det enda som anges i fräsens bruksanvisning, där nämns inte övriga specifikationer såsom API-bla bla bla och allt vad det kan stå. Eftersom det står särskilt på turbodieseloljan att den är lämplig vid tung drift och småmotorer jobbar rätt tungt (full gas långa stunder åt gången) så gissar jag att den är snäppet lämpligare men å andra sidan får du köpa 4 l som väl lär räcka ett decennium minst. Den pajar nog inte med motorcykeloljan heller.
Det brukar finnas avtappningsplugg men det syns ingen på bilden så i så fall är ju den där oljesugen utmärkt.
Vem kunde tro det skulle vara en hel vetenskap att köpa lite olja... Jula verkar inte sälja någon av den typen, trots att de säljer maskiner som kräver sådan olja, Granngården säljer i 20-litersdunkar och det är marginellt mer än jag räknar med att behöva.
Nåja, tack för ett utförligt svar. Jag köper väl oljan för dieselmotorer, och skriver en post-it-lapp om att min nästa bil måste ha turboladdad dieselmotor.