• 1
  • 2
2014-04-05, 10:12
Medlem
Jag har precis den jordfräsen =) Servar den varje år och den går som en klocka. Jag använder mig av biltemas 10W-40 motorolja, har för mig att det står att den skall ha den oljan i bruksanvisningen du fick med, alltså inte den som ligger på julas hemsida.

Sedan blåser jag rent luftfiltret med tryckluft och byter tändstift. Jula hade luftfiltret på rea för någon månad sen, 19spänn eller nåt sånt!
Citera
2014-04-07, 18:40
Medlem
MajorKongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av julgranen
Jag har precis den jordfräsen =) Servar den varje år och den går som en klocka. Jag använder mig av biltemas 10W-40 motorolja, har för mig att det står att den skall ha den oljan i bruksanvisningen du fick med, alltså inte den som ligger på julas hemsida.

Sedan blåser jag rent luftfiltret med tryckluft och byter tändstift. Jula hade luftfiltret på rea för någon månad sen, 19spänn eller nåt sånt!
Ja det stod det tydligen, men på fräsen stod det att det skulle vara 15W40. (Både handboken och fräsen var i sommarstugan så därför var det enklast att kolla onlineversionen av instruktionerna.) Kanske var det feltryck i tidigare versioner av handboken?

Jag körde i alla fall med MC-oljan och det har hittills fungerat utmärkt så jag är nöjd.
Citera
2021-08-27, 03:52
Medlem
arnand-fejsplantiss avatar
Kört en hel del maskiner innan den nya miljöbensinen kom, dock inte så gamla, men då körde vi alltid 95 blyfri med en skvätt olja i, så du får ca 5% (har jag för mig), de gick bra på detta.
Citera
2021-09-25, 13:54
Medlem
Har läst tråden. En 10w-40 olja borde fungera aldeles utmärkt då 10 står för viskositeten när oljan är kall och 40 när oljan är varm alltså samma viskositet när oljan är varm men 10 gör oljan lite mer lättflytande när oljan är kall. Dessa motorer är ju ingen ”rocket science” precis
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in