Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-08-10, 18:36
  #1
Medlem
Rubriken ovan syftar inte på svåra bortamatcher rent sportligt sett, de vet vi alla vilka de är. Istället vill jag utröna vart på jorden det är svårast att vara bortasupporter. Vilka klubbar och länder har de mest aggressiva och jävligaste fansen?

Jag är inte ute efter vilken "firma" som är bäst eller tuffast, tråden ska ses från ett julgransperspektiv. Polen, Turkiet och Balkan har väl det värsta ryktet i Europa, men hur står det till i resten av världen? Tror inte Argentina är ett land du spelar Allan i.

Fyll gärna på med egna reseberättelser, bajare och djurgårdare som varit i Belgrad lär väl ha en del att berätta.
Citera
2005-09-10, 23:19
  #2
Medlem
Dr.Jekylls avatar
Celtic - Rangers är nog inget vidare heller. Där håller du dig på rätt sida, annars kan det sluta riktigt jävla illa. Som det beskrivs i Fotball factory boken, där han säger att det är det värsta av alla derbyn. "Celtic versus Rangers, you dont talk normal hate there, its a fucking civil war!". Inte ordagrant, men syftet är det samma..

Turkiet samma sak, jag har sett helt galna klipp från Fenerbace vs Galatasaray där det i 5 minuter bara vräks bengaler mellan sektionerna, och folk som jagar varande med feta jävla köttknivar o.sv.
Citera
2005-09-10, 23:33
  #3
Medlem
Jepp, en old firm-match måste man ha sett innan man dör. Traditonella "firmor" existerar väl inte i Glasgow på samma sätt som i övriga Storbrittanien, där är varenda jävel mer eller mindre galen och står upp för laget i alla lägen. Läste efter senaste Old firm om en Celtic-supporter som gått in på fel pub och fått en kniv i ansiktet.
Citera
2005-09-10, 23:42
  #4
Medlem
zachs avatar
Som bortasupporter så är defintivt inte San Siro en höjdare. Man står en våning under alla hemmasupportrar som har fritt skottfält med vad de nu vill kasta på en... Glasflaskor med piss är populära (om du ni inte står under...), för träffar de inte dig i huvudet (så du förmodligen får skallen delad) så stänker pisset all världens väg när det slår i bettongen.

Sen skulle jag inte åka och se en bortamatch i Neapel... Ociviliserade jävla svin är dom jävlarna där nere, och det spelar fan i mig ingen roll om du är ett barn eller en snäll liten Golden Retriver, för stryk får du oavsett. Och någon mil innan du kommer fram ska du inte bli överraskad om tåget stannar in helt omotiverat, för då vill bara de så älskade Carabineri rensa tåget på slagskämpar. Och det naturligtvis genom att identifiera dem genom att utmana dem...

Lite ot men ändå - undvik att bli ståendes i Florens med tåget i samband med resa med supportrar... Läste någonstans att den järnvägsstationen var den station i världen som överlägset flest brott begåtts på, och att 95% av dessa var fotbollsrelaterade. Vissa anser att stoppet där är resans höjdpunkt och värd att missa matchen för. Och det verkar fan i mig inte spela någon roll om Viola spelar borta vid samma tidpunkt, för det finns på nåt jävla vis alltid någon där som vill slåss...
Citera
2005-09-10, 23:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Som bortasupporter så är defintivt inte San Siro en höjdare. Man står en våning under alla hemmasupportrar som har fritt skottfält med vad de nu vill kasta på en... Glasflaskor med piss är populära (om du ni inte står under...), för träffar de inte dig i huvudet (så du förmodligen får skallen delad) så stänker pisset all världens väg när det slår i bettongen.

Sen skulle jag inte åka och se en bortamatch i Neapel... Ociviliserade jävla svin är dom jävlarna där nere, och det spelar fan i mig ingen roll om du är ett barn eller en snäll liten Golden Retriver, för stryk får du oavsett. Och någon mil innan du kommer fram ska du inte bli överraskad om tåget stannar in helt omotiverat, för då vill bara de så älskade Carabineri rensa tåget på slagskämpar. Och det naturligtvis genom att identifiera dem genom att utmana dem...

Lite ot men ändå - undvik att bli ståendes i Florens med tåget i samband med resa med supportrar... Läste någonstans att den järnvägsstationen var den station i världen som överlägset flest brott begåtts på, och att 95% av dessa var fotbollsrelaterade. Vissa anser att stoppet där är resans höjdpunkt och värd att missa matchen för. Och det verkar fan i mig inte spela någon roll om Viola spelar borta vid samma tidpunkt, för det finns på nåt jävla vis alltid någon där som vill slåss...

Intressant, talar du av egen erfarenhet? Vilket lag håller du på i Italien?
Citera
2005-09-11, 00:31
  #6
Medlem
zachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gus Caesar
Intressant, talar du av egen erfarenhet? Vilket lag håller du på i Italien?

Någon Carabineri har jag inte sett på g till Neapel (men det har hänt bekanta) men bortsett från det så är det vad jag själv har varit med om. Och Roma är mitt lag.
Citera
2005-09-11, 02:11
  #7
Medlem
Beror mycket på vem man är, tänk hur det skulle vara för Israel och deras supportrar att spela i samma kvalgrupp som sina geografiska grannar. Festligt att toura runt arabvärlden som representant för israeliska staten.

Annars är väl diverse östeuropeiska bakvatten något obehagliga, tror man iaf. Dom MFF:are jag hört från som var i Split har inte så mycket gott att säga.
Inom Sverige har jag aldrig upplevt någon bortaresa som speciellt jobbig, förutom att det kan vara en lång och dryg bussresa.
Citera
2005-09-11, 05:33
  #8
Medlem
Tony Cliftons avatar
Derbyna mellan Boca Juniors och River Plate i Buenos Aires, ska vara riktig våldsamma har jag läst... folk har t.om blivit mördade på läktaren och upplopp är rätt vanligt, både under och efter match...
Citera
2005-09-11, 10:27
  #9
Medlem
Såna här trådar är egentligen ganska meningslösa då man kan älta detta i åratal utan att ens komma nära för alla ser saken olika men okej här är min mardrömsresa..

FC Bola Bolo (Angola) - Hammarby IF (Sverige, Södermalm..)

Två fulla bussar med Bajare, fulla i all bemärkelse på väg mot Afrika.. Malaria, matförgiftning och annat kul drabbar oss Bajare på vägen till matchen som spelas i en kåkstad med ungefär 500.000 invånare där man löser tvister med machete, AK-4r och utan en polis i sikte. Fotbollen är allt människorna där har att leva för och det lokala laget Bola Bolo betyder allt.

Där har ni min mardrömsresa iallafall..
Citera
2005-09-11, 12:06
  #10
Medlem
jag skulle nog dra mig för att åka som bortasupporter och kolla på Partizan Belgrad eller liknande lag. De verkar ju vara helt galna, alltså.

Sydamerikaner och afrikaner är nog inte att leka med heller
Citera
2005-09-11, 14:10
  #11
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Som bortasupporter så är defintivt inte San Siro en höjdare. Man står en våning under alla hemmasupportrar som har fritt skottfält med vad de nu vill kasta på en... Glasflaskor med piss är populära (om du ni inte står under...), för träffar de inte dig i huvudet (så du förmodligen får skallen delad) så stänker pisset all världens väg när det slår i bettongen.

Sen skulle jag inte åka och se en bortamatch i Neapel... Ociviliserade jävla svin är dom jävlarna där nere, och det spelar fan i mig ingen roll om du är ett barn eller en snäll liten Golden Retriver, för stryk får du oavsett. Och någon mil innan du kommer fram ska du inte bli överraskad om tåget stannar in helt omotiverat, för då vill bara de så älskade Carabineri rensa tåget på slagskämpar. Och det naturligtvis genom att identifiera dem genom att utmana dem...

Lite ot men ändå - undvik att bli ståendes i Florens med tåget i samband med resa med supportrar... Läste någonstans att den järnvägsstationen var den station i världen som överlägset flest brott begåtts på, och att 95% av dessa var fotbollsrelaterade. Vissa anser att stoppet där är resans höjdpunkt och värd att missa matchen för. Och det verkar fan i mig inte spela någon roll om Viola spelar borta vid samma tidpunkt, för det finns på nåt jävla vis alltid någon där som vill slåss...
He he, jag kan tänka mig att Juve-supportarna får de svettigt där om de är på genomresa.

Jag minns ett klotter jag såg på en vägg i Florens efter Reals seger mot Juve i CL:
"Grazie Real - Merda Juve"
Efter Baggio-övergången m.m. verkar de hata Juve mer än de älskar Viola.
Citera
2005-09-12, 04:05
  #12
Medlem
Bä$tuzs avatar
Det enda jag råkat ut för när jag inte varit med på det är att några gnagarungar kastat mynt, öl och liknande mot klacken inne på arenan och kastat stenar på supporterbussen efteråt. Jobbiga små kräk som fanns överallt och som sprang snabbt som fan så fort någon lyckats övertala chauffören att öppna dörren. Inte för att detta var så farligt men det är i alla fall tillräckligt för att utnämna Aik till värst i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback