2014-03-29, 18:47
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Bara att ta fram historieboken och läsa på om Sudetenkrisen 1938.

Putin vill naturligtvis återupprepa Hitlers taktik, men kan omvärlden tillåta att Ukraina blir ett nytt Tjeckoslovakien? Det finns bara en väg för Putin och det är att tämja Ukraina och låta landet bli en lydstat åt Ryssland. Och inte bara Ukraina för den delen, han har större ambitioner än så.
Hitler igen

Alla dessa gissningar.
Alla dessa historeparaleller som inte finns.
Det finns inte.
Det är bara påhitt.
2014-03-29, 18:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Bye, bye Russia!
Föga troligt. Putin är en strateg av rang, vilket han har visat nyligen.

Objektiv information kring situationen är svår att lokalisera, detta är till stor del ett propagandakrig. Jag gör ett försök att sprida lite ljus över situationen:

Stefan Molyneux intervjuar Paul Craig Roberts på Freedomain Radio, 100% stött av donationer.
https://www.youtube.com/watch?v=BrDMRe5850w&list=UUC3L8QaxqEGUiBC252GHy3w
2014-03-29, 18:51
Medlem
Citat:
Jo, akademiskt sätt så är givetvis ad hoc argument inte gångbara. Men jag utgick givetvis ifrån att de allra flesta människorna anser att Hitler agerade fel.
Ja och jag antog att det intressanta var en saklig diskussion, inte någon form av tävling i att vädja till pöbeln. Som sagt, du brukar hålla en god nivå och klass, det är tråkigt att se dig sjunka till den här nivån. Vi är väl ändå intresserade av att försöka hitta objektivt hållbara argument, inte att hata ryssarna?

Citat:
Det är moraliskt fel att nödvändigtvis försöka samla alla med samma språk och/eller av samma etnicitet i samma land. Detta eftersom människor är olika och har olika uppfattningar om till vilket samhälle man vill höra.
Absolut, men om vi håller oss till situationen i Krim så verkar folket faktiskt vilja tillhöra Ryssland. Således kan det inte anses vara omoraliskt.

Detta påstående bygger givetvis på att de omröstningar som hållits är äkta och har gått till "som det ska". Jag håller det inte för osannolikt att ryssarna, sin vana trogen, fuskat, ungefär som när Janukovytj van presidentvalet för ett par år sedan. Men jag har inte stött på några källor som faktiskt säger att omröstningen och dess resultat är att anse som tveksamma. Det ända som jag stött på är diverse larviga argument om att det är Ukraina som stat som ska ta ställning till Krims eventuella självständighet (och anslutning till Ryssland).

Citat:
Det är ännu mera moraliskt fel, (och ett brott emot internationell lag), att med detta kränka andra länders territoriella integritet och självbestämmande.
Inget mothugg här, dock är det precis samma sak som när väst tvingade Serbien att avstå Kosovo. Korpen ska kanske inte beskylla kråkan för att vara svart?

Internationell lag är, som du vet, vad stormakterna säger att den ska vara. Den är inte given av gud och har ingen som helst ambition av att vara konsekvent eller rättvist. Det blir lite som att hävda att homosexualitet är moraliskt fel för att lagen säger det, ytterligare ett icke-argument således.

Citat:
Det är närmast absurt moraliskt fel att göra detta trots att man garanterat ett grannlands territoriella integritet när man, i ett avtal, just garanterat den, mot att grannlandet avstått ifrån sina kärnvapen.

Och, givetvis: Det är mycket djupt omoraliskt att försöka åstadkomma en sk. "förening" med det sk. "moderlandet", med militära medel.
Absolut, Pacta Sunt Servanda. Ryssland har visat sig vara tämligen opålitliga och jag antar att detta kommer straffa sig. Ingen kommer längre lita på vad ryssarna lovar, ungefär som situationen blev för lille Adolf mot slutet av 30-talet.

Återigen, givet att folkomröstningen varit demokratisk och att resultat inte manipulerats så har inte återföreningen skett med militära medel. Krims invånare har tydligt visat att dom hellre vill tillhöra Ryssland. Valet Krimborna har gjort är förvisso fullständigt vansinnigt och dessa ryssar har helt enkelt valt det sämre av alternativen, väst är ALLTID bättre än öst, men det är en annan femma. Krimborna har faktiskt rätt att göra idiotiska val och deras val ska respekteras, oavsett om vi i väst "vet bättre".

Citat:
Det finns givetvis ännu mer att säga om den sk. "folkomröstningen" på Krim, provokatörer ifrån Ryssland som verkar i Östra Ukraina, och sk. "militärövningar" vid Ukrainas gräns.

Men jag nöjer mig med att peka på att det finns historiska lärdomar att dra, både ifrån det tredje rikets uppgång och fall, samt Sovjetunionens uppgång och fall. Det gick åt helvete i båda fallen!
Finns det mer att säga om folkomröstningen får du gärna göra det, det är nämligen den och i princip bara den som jag är intresserad av. Finns det tveksamheter angående hur den gått till så skulle jag vara väldigt intresserad av att få veta mer.

Vad gäller Tredje riket och Sovjet, så håller jag med dig delvis. Visst gick Nazi-Tyskland fullständigt åt helvete. Men jag vill påstå att Sovjet faktiskt bara var en förlängning på Tsarryssland, vilket även dagens Ryska "federation" är. Ryssland har alltid varit ganska "instabilt" med lite flytande gränser samt alltid varit det egentliga "hotet" mot den västerländska civilisationen. Men trots det har landet överlevt så helt åt helvete tycker jag är lite av en överdrift.
2014-03-29, 18:51
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Hitler igen

Alla dessa gissningar.
Alla dessa historeparaleller som inte finns.
Det finns inte.
Det är bara påhitt.

Gulag och Auschwitz var väl också påhitt menar du?
Tänk till lite först innan du skriver. Och läs lite historia, lärdom berikar.
2014-03-29, 18:52
Medlem
xvodors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Om så vore som du säger, att rikedom avgjorde, då skulle väl Ukraina direkt gå med EU? Vad är det där för prillig "logik"?

Jag vet många som röstar med plånboken, och har hört många svenskar avundas Norges rikedomar. Många svenskar flyttar också till Norge, åtminstone för att jobba. Men jag har ingen aning om hur många som skulle rösta för att ansluta oss till Norge. Vi lär aldrig ens få något sådant val.

Vet inte om vi är rikare med EU än viskulle blivit med Norge. Med Norge skulle vi också få Nato, vilket känns fel. EU kanske borde ge samma jordbruksstöd för nya medlemmar som för Frankrike, då skulle Ukraina kunna bli rika.
2014-03-29, 18:52
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Men du håller dig ju inte till den sanna verkligheten. Det du säger är bara gissningar och lösa påståenden.

Ditt skillnad från dig är jag kunnig och påläst i frågan, och har en vän som arbetar åt UD.
Jag har också vänner som jobbar som journalister.
Verkligheten är att den Rysk invånarna är rädda för högerkrafterna i Ukraina. Verkligheten är att "säkerhetspolis" i östra Ukraina använder våld för att slå ner proryska demonstranter.

Hm, din "vän" på UD, är det du som "hanterar hen" liksom du "hanterar" journalisterna du säger dig "känna"?

Sanningen är givetvis annars uppenbar för var och en, bl.a. de hundra länder som fördömt den sk. "folkomröstningen" på Krim.

Du får antingen hitta på bättre lögner för att kunna imponera på mig, eller berätta lite mer om hur du "hanterar" dina "vänner" på UD och i journalistvärlden. Det kan ju tänkas att vissa svenska myndigheter kan vara intresserad av ditt "kontaktnät".
2014-03-29, 18:54
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Gulag och Auschwitz var väl också påhitt menar du?
Tänk till lite först innan du skriver. Och läs lite historia, lärdom berikar.
Ok du måste trolla. Fantastiskt att se hur bimbo folk är.
Upprusta på Gotland
Auschwitz

Hurmor.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Godwins_lag
2014-03-29, 18:56
Medlem
KaosnegerMedKlubbas avatar
De många ryska motoriserade förbanden, specialstyrkorna, fallskärmsjägarna och trupper som vid ett anfall kommer att lufttransporteras vid den ukrainska gränsen indikerar, i synnerhet som det inte finns några tecken på att de sysslar med vad som angivits som skälet till att de befinner sig där (militärövningar), att ett anfall kan komma att äga rum. Vad Putin eller Lavrov säger bör man knappast fästa alltför stor vikt vid i ett läge som detta. Det de säger är också tvetydigt.

http://www.businessinsider.com/putin-ukraine-invasion-2014-3#ixzz2xMlbv082

Citat:
First, the level and activity of troops in the border region has gone well beyond "exercise" level. Weiss estimates as many as 50,000, while U.S. officials peg the number at around 40,000, but either way, that's a lot of guns pointed in Kiev's direction. To put this in perspective, the U.S. has only about 33,000 troops still in Afghanistan.

And even more telling is that the Pentagon has also not seen anything to indicate that a training exercise is even taking place.

Then there's the type of units in the area, which U.S. intelligence has found to be motorized — meaning they can move very quickly. A classified intelligence assessment also found high levels of activity from special forces, airborne, and air transport troops inside Russia, with some forces "reinforcing" the border region.

But one of the most compelling reasons is to think of the possible U.S. response if Russia does invade eastern Ukraine. As Weiss writes, "well, seriously, what are we going to do about it?"

With all these variables in play, it's a very real possibility that troops and tanks will eventually roll across the border.

"Whether or not Putin invades mainland Ukraine," wrote former NSA counterintelligence officer John Schindler in a recent Politico article, "NATO must understand that the Kremlin has decided to begin a new Cold War by attacking the settlement of the last one."
2014-03-29, 19:04
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaosnegerMedKlubba
De många ryska motoriserade förbanden, specialstyrkorna, fallskärmsjägarna och trupper som vid ett anfall kommer att lufttransporteras vid den ukrainska gränsen indikerar, i synnerhet som det inte finns några tecken på att de sysslar med vad som angivits som skälet till att de befinner sig där (militärövningar), att ett anfall kan komma att äga rum. Vad Putin eller Lavrov säger bör man knappast fästa alltför stor vikt vid i ett läge som detta. Det de säger är också tvetydigt.

http://www.businessinsider.com/putin-ukraine-invasion-2014-3#ixzz2xMlbv082
Bara en liten reflektion. Ryssland har 40 000 vid gränsen mot Ukraina, inom sinas egna gränser, men USA har "bara" 33000 man i Afghanistan
2014-03-29, 19:05
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Andra gången du hotar folk i den här tråden.

Det är inte så kul din dumma jävla idiootjävel

JAG är förövrigt "svenska myndigheter" och DU står i telefonkatalogen Ola

Så lämpligt att du hotar mig personligen, (det är för övrigt väldigt länge sedan det delades ut telefonkataloger, GRU/FSB borde hålla sig uppdaterade).

Nej, jag hotar vare sig dig eller någon annan. Men konstaterar bara en självklarhet: Varje stat, alltså även en demokrati, förbehåller sig rätten att värna sin nationella säkerhet.

Att sedan Putler startat det kalla kriget 2.0 innebär givetvis att ett tänkande som passar in på den beklagliga situationen blir nödvändig.

Men låt gärna, som sk. "myndighetsperson" dina vänner i ditt "kontaktnät" på UD och inom journalistiken höra av sig till mig. Jag vill så gärna veta vilka de är som delar din sk. "analys"!

Jag är också väldigt övertygad om att CB också vill veta vilka UD tjänstemän det rör sig om.
2014-03-29, 19:20
Medlem
526s avatar
Citat:
Så lämpligt att du hotar mig personligen, (det är för övrigt väldigt länge sedan det delades ut telefonkataloger, GRU/FSB borde hålla sig uppdaterade).

Nej, jag hotar vare sig dig eller någon annan. Men konstaterar bara en självklarhet: Varje stat, alltså även en demokrati, förbehåller sig rätten att värna sin nationella säkerhet.

Att sedan Putler startat det kalla kriget 2.0 innebär givetvis att ett tänkande som passar in på den beklagliga situationen blir nödvändig.

Men låt gärna, som sk. "myndighetsperson" dina vänner i ditt "kontaktnät" på UD och inom journalistiken höra av sig till mig. Jag vill så gärna veta vilka de är som delar din sk. "analys"!

Jag är också väldigt övertygad om att CB också vill veta vilka UD tjänstemän det rör sig om.
Det är US och EU som startar kalla kriget igen. De är de som vill sanktionera och ställa krav.
Det är sådana neocons krigshetsare som du som utsätter oss andra för fara. Vem har bett Kerry att hitta "lösningar"? Lösningar på VAD? Det finns inget problem annat än för de som inte är inblandade. Carl Bildt och Aftonbladet håller på att heja fram ett nytt naziparti i Ukraina. Och ingen reagerar.
Senast redigerad av 526 2014-03-29 kl. 19:26.
2014-03-29, 19:26
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Det där med vikten av "maktbalans" har andra tidigare använt som argument för sitt agerande:

Paret Rosenberg och Wennerström är bara två exempel.

Bra att du skriver i tråden, så att de svenska myndigheterna vet vem de skall hålla ögonen på!

Oroa dig inte, jag har funnits registrerad hos SÄPO och motsvarande militära organisation sedan 70-talet. Det har nämligen alla som varit med ett tag och som försvarat nationellt oberoende mot utländsk imperialism i form av USAs världsdominans och mot Sveriges spionsamarbete med USA.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in