Citat:
Ursprungligen postat av
Faludjah
Nej... Oavsett om Hitler och Putin har likheter så är det inte ett argument för att Putin (eller Hitler) har fel. Det är alltså totalt irrelevant vilka som håller med Putin/Hitler. Det som är relevant är vad dom påstår. Kom igen nu, det här vet du lika väl som mig.
Jo, akademiskt sätt så är givetvis ad hoc argument inte gångbara. Men jag utgick givetvis ifrån att de allra flesta människorna anser att Hitler agerade fel.
Eller för att förtydliga det hela då:
Det är moraliskt fel att nödvändigtvis försöka samla alla med samma språk och/eller av samma etnicitet i samma land. Detta eftersom människor är olika och har olika uppfattningar om till vilket samhälle man vill höra.
Det är ännu mera moraliskt fel, (och ett brott emot internationell lag), att med detta kränka andra länders territoriella integritet och självbestämmande.
Det är närmast absurt moraliskt fel att göra detta trots att man garanterat ett grannlands territoriella integritet när man, i ett avtal, just garanterat den, mot att grannlandet avstått ifrån sina kärnvapen.
Och, givetvis: Det är mycket djupt omoraliskt att försöka åstadkomma en sk. "förening" med det sk. "moderlandet", med militära medel.
Det finns givetvis ännu mer att säga om den sk. "folkomröstningen" på Krim, provokatörer ifrån Ryssland som verkar i Östra Ukraina, och sk. "militärövningar" vid Ukrainas gräns.
Men jag nöjer mig med att peka på att det finns historiska lärdomar att dra, både ifrån det tredje rikets uppgång och fall, samt Sovjetunionens uppgång och fall. Det gick åt helvete i båda fallen!