2014-04-24, 10:11
Medlem
bernad_laws avatar
Polisen åter i kontroll av stadshuset i Mariupol, det verkar som Ukraina börjar få ändan ur vagnen:
http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=ru&tl=sv&u=http%3A%2F%2Fwww.uni an.net%2Fpolitics%2F911081-militsiya-vzyala-pod-kontrol-gorsovet-mariupolya-av akov.html&sandbox=1

Den självutnämnde terror-borgmästaren i Slovyansk hotar mörda Vice-journalisten om Ukraina försöker återställa ordningen:
http://touch.latimes.com/#section/-1/article/p2p-79996632/

Pågående eldstrid utanför Slovyansk:
https://twitter.com/PierreCrom

Sammantaget ser det ut som om antiterror-operationerna börjar bli mer effektiva.
2014-04-24, 10:25
Medlem
stevenstillss avatar
Tiden är på Kiev-ukrainas sida. För varje dag som går utan att Ryssland går in stort i östra Ukraina hinner Kiev-ukraina kraftsamla. Dessutom finns en risk att de proryska aktivisterna tappar sugen när ryssarna inte kommer som förväntat. Modfällda ryska aktivister är farliga aktivister. Inte förvånande att de nu hotar att döda Ostrovsky. Det är en antydan om att händelserna inte går aktivisternas väg. De gillar inte att förlora. Det är samma mentalitet som på Balkan. Man är generös i överläge men oberäknelig och svår i underläge.
2014-04-24, 10:34
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Tiden är på Kiev-ukrainas sida. För varje dag som går utan att Ryssland går in stort i östra Ukraina hinner Kiev-ukraina kraftsamla. Dessutom finns en risk att de proryska aktivisterna tappar sugen när ryssarna inte kommer som förväntat. Modfällda ryska aktivister är farliga aktivister. Inte förvånande att de nu hotar att döda Ostrovsky. Det är en antydan om att händelserna inte går aktivisternas väg. De gillar inte att förlora. Det är samma mentalitet som på Balkan. Man är generös i överläge men oberäknelig och svår i underläge.

Varför tror du att alla ukrainare som inte stödjer Kiev, väntar på att Ryssland invaderar landet?
2014-04-24, 10:45
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Vart har du hört att de hotar med att döda Ostrovsky? Sist jag hörde något så var han ingen fånge utan mer en "gäst", vilket jag tolkar som att han blir behandlad väl. Det skulle bli en stor förlust för världsjournalistiken om de skulle få för sig att döda honom.
2014-04-24, 10:51
Medlem
stevenstillss avatar
Det tror jag inte alls. Ukraina är mångfacetterat och de flesta identifierar sig säkert som ukrainare även i östra Ukraina. Men väldigt många av de aktivister som som byggt barrikader och ockuperat byggnader har nog förväntat sig en motsvarande utveckling som på Krim. Jag hörde en intervju med en sådan person som ville ha ett ingripande från Ryssland.
2014-04-24, 10:54
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyD2
Vart har du hört att de hotar med att döda Ostrovsky? Sist jag hörde något så var han ingen fånge utan mer en "gäst", vilket jag tolkar som att han blir behandlad väl. Det skulle bli en stor förlust för världsjournalistiken om de skulle få för sig att döda honom.

Kan sätta en hel del slantar på att Kreml uttryckligen varnat separatisterna för att skada honom. Sätter ytterligare en slant på att han snart släpps. Jag kan ha fel, men det är roligare att gissa och senare ha rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Varför tror du att alla ukrainare som inte stödjer Kiev, väntar på att Ryssland invaderar landet?

De som varken stöder Kiev eller ryskt ingripande är de som det borde rapporteras mest om, men som man hör minst om. Vad kan det handla om, en tredjedel av hela landets befolkning kanske?
Jag har inte läst en enda intervju med någon vanlig ukrainare som röstade fram Janukovitj och/eller hans parti i de senaste valen. Tänker de rösta den 25 maj? (den helt avgörande frågan, om de inte går och röstar har Ukraina ett oerhört stort problem)
I så fall på vem? Vad tycker de om övergångsregeringen i Kiev i dagsläget? Vad tycker de om Rysslands agerande?
Senast redigerad av Savoy 2014-04-24 kl. 11:00.
2014-04-24, 11:11
Medlem
Verkar som sociala medier attackeras och tas över av Putintrogna när staten letar fiender till just staten. Klimatet i Ryssland störtdyker när olika förmaningar och slutligen lagar krymper den vanlige medborgarens tillvaro. Det ekonomiska vapnet mot Ryssland är ju västs störta tillgång och borde användas hårdare. Ryssland är oerhört sårbart mot ekonomiska sanktioner om väst verkligen gör slag i saken. Putin har ju inga vänner, det har ingen diktator. Dessa "vänner" ser till sitt i första hand så sanktioner mot oligarkerna borde vara kännbart och skaka makteliten in i märgen. Ryssland har ju ingen stor ekonomi som tål smällar. Den är liten i jämförelse med EU och USA:s. USA behöver dessutom inte exportera sin stora oljeproduktion utan stärker statskassan genom att minska importen av energi, tvärtemot Ryssland som ju lever på exporten av energi. Ukraina har säkert fått råg i ryggen av USA och agerar därefter, om än försiktigt i östra Ukraina. En byggnad i taget rensas från buset för att åter ge medborgarna den trygghet i vardagen som dom så hett efterfrågar. Milisgrupper är ett samhälles varböld.
2014-04-24, 11:16
Medlem
Netherworlds avatar
Ett youtube-klipp från idag i närheten av slovjansk, där den proryska check-pointen satts i brand.

https://www.youtube.com/watch?v=v-wJVTUGUF0
2014-04-24, 11:17
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Problemet är att rysshatet nu kommer att göra honom starkare i Ryssland. Vilken annan president i Ryssland som helst hade fått stora bekymmer med Ukraina och Krim.

Fast rysshatet är skitsnack. Det är påhittat!
Det finns inget rysshat. Det är något som har skapats av Putin-media.

Exempelvis ett tält med rysk flagga på Maidan och intervju med ryssar:
https://www.youtube.com/watch?v=jRTgH6WB8ts
2014-04-24, 11:25
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:
Men det som fungerar i andra länder men inte i Ukraina, är att man har en regering som försöker inkludera grupperna. En regering som försöker förena landet på tvärs av etniska och kulturella skillnader.

Juntan som styr Ukraina nu har, från dag ett vid makten, visat att de inte är intresserade i ett enat Ukraina bestående av flera etniska grupper. Speciellt har man varit kritisk till den rysska minoriteten. Detta visades tydligast när man ville förbjuda rysska som språk i landets skolor.

När juntan, gåang på gång, kommer med utspel där man behandlar rysskukrainare som 'inte riktiga ukrainare' så tror fan arr ryssukrainare blir missnöjda. När de gång på gång går till USA och EU, och dessa ger juntan rätt att allt som är galet i Ukraina är Putins personliga ansvar, så är det klart att missnöjet mot EU och USA växer i den del av befolknigen som inte stödjer nationalisterna i Kiev.

Va du är full av skit.

Var någonstins har "ryssukrainare" diskriminerats av interimsregeringen?
Du kanske har glömt att de flesta i denna regering faktiskt är rysktalande????
Det finns andra nationaliteter än "etniska" ukrainare i interimsregeringen, och de kommer från alla möjliga håll i landet.

Ja, att ta försöka ta bort språket var onödigt i dagsläget, då det skapade negativ uppmärksamhet.

Men hur har man annars "förfarit illa" mot ryssar? Bara rent skitsnack.

I Ukraina mår ryssar bättre och är friare än de är i Ryssland.

Citat:

Nu ljuger du igen. Jag förstår att du kan känna dig så älskvärd som ryss när du tittat för mycket på ryskt propaganda. Det känns som att ukrainare trånar efter ryssen som ska befria dem. Den ryska befrielsehjälten? Precis som ni befriade hela Europa från nazister år 1945? Nu är det dags för er igen att gå in och hjälpa grannarna? Jag ska säga dig en sak.... Det är inte så. Det är ingen som vill ha Ryssland. Även om man är missnöjd med regeringen så är det något man får lösa själv. Det handlar om totalt några hundra som springer runt med vapen och vill ha Ryssland, lägg till några få som stöttar dem. Det är ingen folkvilja i regionen. PUNKT. Ryssen är inte välkommen och har aldrig varit det.

Uppfattningen att folk i öst vill till Ryssland finns bara i ditt huvud och rysk media. Den finns inte i verkligheten.
Senast redigerad av fridaynightout 2014-04-24 kl. 12:09.
2014-04-24, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Kan sätta en hel del slantar på att Kreml uttryckligen varnat separatisterna för att skada honom. Sätter ytterligare en slant på att han snart släpps. Jag kan ha fel, men det är roligare att gissa och senare ha rätt.

De som varken stöder Kiev eller ryskt ingripande är de som det borde rapporteras mest om, men som man hör minst om. Vad kan det handla om, en tredjedel av hela landets befolkning kanske?
Jag har inte läst en enda intervju med någon vanlig ukrainare som röstade fram Janukovitj och/eller hans parti i de senaste valen. Tänker de rösta den 25 maj? (den helt avgörande frågan, om de inte går och röstar har Ukraina ett oerhört stort problem)
I så fall på vem? Vad tycker de om övergångsregeringen i Kiev i dagsläget? Vad tycker de om Rysslands agerande?

Sett till hela landet är min uppskattning 2/3 snarare än 1/3 alltså en klar majoritet. Problemet nu är att det är folk med extremistiska åsikter som sätter agendan och på så sätt "tvingar" folk att sympatisera med det minst onda alternativet även om de egentligen inte tror på det heller.

Östra Ukraina känner inte att de har någon kandidat att rösta på och den nuvarande regeringen har ingått sådana avtal som tvingar den nyvalda regeringen att föra en viss politik. När sedan resultaten dröjer och i värsta(och troligaste) fall folket upplever att även den nya administrationen är korrumperad och att stödet från EU/USA inte är av den omfattning som man trott riskerar Ukraina ett Maidan III inom 1-2 år.

Talade med en företagare som bedriver verksamhet såväl i Kiev som utomlands.
Personen sa "Jag är Ukrainare och stolt över det men det går inte att leva eller att bedriva företagande i ett sådant här Monkey Country så nu flyttar jag "
2014-04-24, 11:37
Medlem
Citat:
Det tror jag inte alls. Ukraina är mångfacetterat och de flesta identifierar sig säkert som ukrainare även i östra Ukraina. Men väldigt många av de aktivister som som byggt barrikader och ockuperat byggnader har nog förväntat sig en motsvarande utveckling som på Krim. Jag hörde en intervju med en sådan person som ville ha ett ingripande från Ryssland.

Det är en ganska liten andel av befolkningen som är engagerad i de pro-ryska upproret. I exempelvis miljonstaden Donetsk rör det sig om knappt 100 personer som ockuperar en byggnad. Det rör sig om en förvaltningsbyggnad, och tjänstemännen som jobbade i den byggnaden jobbar vidare i en annan byggnad... De flesta av husockupanterna är under 20 år. I resten av Donetsk flyter livet på som vanligt.

Ukraina har aldrig haft särskilt bra ekonomi och folk är väl mer engagerade i att få vardagen att gå ihop. Viljan att tillhöra Ryssland är inte särskilt utbredd. Jämfört med Ryssland är Ukraina ett land med fri press, yttrandefrihet, frihet att resa osv. Ryssland förknippas mer med militär och polismakt. Folk har visserligen lågt förtroende för den tillfälliga regeringen i Kiev. Men - om man höll en folkomröstning i Donbass angående eventuell rysk annektering så är det inte troligt att folk skulle rösta för rysk annektering. Det är bland annat därför som Putin håller en så pass avvaktande attityd när det gäller östra Ukraina. Och upprorsmakarna och husockupaterna känner sig med rätta övergivna av Putin.
Senast redigerad av Tomteboda 2014-04-24 kl. 11:40.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in