2014-03-30, 21:28
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Intressant analys av hur många ryska pass som delats ut till krimborna under första veckan av ockupation efter "valet". Endast 20 000 ansökningar kom in:
Varför skulle man springa benen av sig efter ett nytt pass? Antar att de syftar på vanliga inrikespass som alla måste ha och ansöker de inte om dem i tid borde de skickas ut till de passiva. Varför är det konstigt eller fel?
2014-03-30, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Varför skulle man springa benen av sig efter ett nytt pass? Antar att de syftar på vanliga inrikespass som alla måste ha och ansöker de inte om dem i tid borde de skickas ut till de passiva. Varför är det konstigt eller fel?
Men det begriper du väl själv att man i ett sådant här läge inte kan dela ut pass till höger och vänster? Om det nu var ett sådant enormt folkligt stöd för att bli en del av Ryssland borde ju alla dessa ryssar som äntligen återförenats med sitt hemland vilja visa både väst och öst vad man tycker. En tydlig markering hade då varit att ansöka om ryskt pass. Om ryssarna istället ger alla människor ett ryskt pass, vare sig de vill eller inte, finns ingen möjlighet att faktiskt styrka Krimbornas åsikter i frågan.

Ryssarna slarvar bort ytterligare en chans att faktiskt visa på att man har Krimbornas stöd.
2014-03-30, 21:36
Medlem
fridaynightouts avatar
Citat:

Du finner ingen motsägelse i att 97% röstade för att bli Ryssland, men endast 20 000 har ansökt om ryska pass?
2014-03-30, 21:38
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridaynightout
Du finner ingen motsägelse i att 97% röstade för att bli Ryssland, men endast 20 000 har ansökt om ryska pass?
Ingen alls.
2014-03-30, 21:45
Medlem
OldWolfs avatar
Om man ska förhålla sig tveksam till RT bör man nog göra det till Euromaidenpr. Jag tycker namnet säger det mesta
2014-03-30, 21:45
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faludjah
Nu spelar du väl trots allt bara dum?

Nej, flera skribenter som är starkt postitiva till maidan påstår att majoriteten sannolikt röstade för att bryta sig loss från ukraina. Röstdeltagandet var 73% tror jag av ca 1,5 miljoner röstberättigade, ca 1miljon totalt röster alltså.
Följdaktiligen bör antalet ja röster åtminstone vara runt halvmiljonen.

Och nu kopplar ni antalet ja-röster till de 20000 som sprungit iväg och ansökt om nytt pass?

Det verkar rätt inskränkt anser jag.
2014-03-30, 21:52
Medlem
Citat:
Nej, flera skribenter som är starkt postitiva till maidan påstår att majoriteten sannolikt röstade för att bryta sig loss från ukraina. Röstdeltagandet var 73% tror jag av ca 1,5 miljoner röstberättigade, ca 1miljon totalt röster alltså.
Följdaktiligen bör antalet ja röster åtminstone vara runt halvmiljonen.

Och nu kopplar ni antalet ja-röster till de 20000 som sprungit iväg och ansökt om nytt pass?

Det verkar rätt inskränkt anser jag.
Som sagt: (FB) Situationen i Ukraina just nu.

Det är givetvis väldigt mystiskt att en så liten del är intresserad av att ha ett ryskt pass om nu i princip hela Krim ville bli en del av Ryssland, visst var det typ 97% som röstade för att ansluta sig till Ryska "federationen" enligt Kreml?
2014-03-30, 21:56
Medlem
KaosnegerMedKlubbas avatar
Interimregeringens justitieminister Petrenko uttalar sig om Alfagruppens krypskyttar och den ryska infiltrationen av Janukovitjregimen:

http://www.thedailybeast.com/articles/2014/03/30/exclusive-photographs-expose-russian-trained-killers-in-kiev.html

Citat:
Ukraine’s new minister of justice, Pavlo Petrenko, agrees. “These last four years it’s not just the SBU that had very close ties to Moscow and Russia’s FSB, a lot of the heads of our agencies were Russian agents—at the police, the Ministry of Defense and the Prosecutor General’s department,” he says in his office near St. Michael’s Golden Domed Cathedral, where many of the wounded were taken on the night of February 20,sanctuary fearing they would be seized if they went to hospital.

A lawyer and former opposition politician, Petrenko shakes his head appalled at what was taking place in the courtyard of the SBU. “It is the responsibility of the new government to uncover all the answers to who was shooting our citizens,” he says. Above all he wants to be able to identify not just the killers but to name “those who gave the orders” and for them all to face punishment.
2014-03-30, 21:58
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Som sagt: (FB) Situationen i Ukraina just nu.

Det är givetvis väldigt mystiskt att en så liten del är intresserad av att ha ett ryskt pass om nu i princip hela Krim ville bli en del av Ryssland, visst var det typ 97% som röstade för att ansluta sig till Ryska "federationen" enligt Kreml?

Varför överhuvudtaget göra den kopplingen till antalet ja-röster? Varför stå i kö på kontor av patrotiska skäl om man inte absolut måste?
1,5 miljoner behöver nya pass och troligen sköts allt på det gamla viset med knepiga tider, långsamma kontorstanter som i vanliga fall gärna sett lite pengar under bordet.
2014-03-30, 22:03
Medlem
Citat:
Varför överhuvudtaget göra den kopplingen till antalet ja-röster? Varför stå i kö på kontor av patrotiska skäl om man inte absolut måste?
1,5 miljoner behöver nya pass och troligen sköts allt på det gamla viset med knepiga tider, långsamma kontorstanter som i vanliga fall gärna sett lite pengar under bordet.
Jag skrev ju det i mitt första svar till dig. Det hade varit en väldigt tydlig markering för hela världen vad som faktiskt är Krimbornas verkliga inställning i frågan. Det är också något som Putin skulle gynnats av, då det här pekar åt motsatt håll. Att ryssarnas reaktion då är att tvångsutdela pass är ju ett effektivt sätt att röja bort en mer pacifistisk möjlighet för Krims invånare att visa att man inte är helt nöjd med de ryska trupperna som i nuläget faktiskt ockuperar halvön.

Helt enkelt, om alla på Krim vill bli ryssar skulle man inte behöva tvångsutdela pass.
2014-03-30, 22:05
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Jag skrev ju det i mitt första svar till dig. Det hade varit en väldigt tydlig markering för hela världen vad som faktiskt är Krimbornas verkliga inställning i frågan. Det är också något som Putin skulle gynnats av, då det här pekar åt motsatt håll. Att ryssarnas reaktion då är att tvångsutdela pass är ju ett effektivt sätt att röja bort en mer pacifistisk möjlighet för Krims invånare att visa att man inte är helt nöjd med de ryska trupperna som i nuläget faktiskt ockuperar halvön.

Helt enkelt, om alla på Krim vill bli ryssar skulle man inte behöva tvångsutdela pass.

Att inte ge dem pass skulle förmodligen bli knepigt i längden för alla parter då de skulle vara papperslösa.
2014-03-30, 22:05
Medlem
OldWolfs avatar
Citat:

Euromaidanpr är kuppmakarnas egna pr-byrå. Jag säger inte att siffrorna är fel, men borde få dom bekräftade från minst en källa till (som inte citerar Euromaidan)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in