2014-03-29, 19:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det är US och EU som startar kalla kriget igen. De är de som vill sanktionera och ställa krav.
Det är sådana neocons krigshetsare som du som utsätter oss andra för fara. Vem har bett Kerry att hitta "lösningar"? Lösningar på VAD? Det finns inget problem annat än för de som inte är inblandade. Carl Bildt och Aftonbladet håller på att heja fram ett nytt naziparti i Ukraina. Och ingen reagerar.
Neocons har samma ideologi som Hitler, dessvärre. USA borde liknas vid nazister mer än Putin.
Senast redigerad av 0ne 2014-03-29 kl. 19:40. Anledning: Inget påhopp på 526, jag håller med.
2014-03-29, 19:30
Medlem
526s avatar
Förstå mig rätt. Det är inte Rysslands politik som jag försvarar utan det är USAs dolda agenda jag motsätter mig.
USA är en neofascistisk stormakt som sakta tar över världen. De våldför sig på alla och övervakar dig.
Att se detta rövslickande gör mig arg på riktigt.
2014-03-29, 19:32
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faludjah
Ja och jag antog att det intressanta var en saklig diskussion, inte någon form av tävling i att vädja till pöbeln. Som sagt, du brukar hålla en god nivå och klass, det är tråkigt att se dig sjunka till den här nivån. Vi är väl ändå intresserade av att försöka hitta objektivt hållbara argument, inte att hata ryssarna?

Absolut, men om vi håller oss till situationen i Krim så verkar folket faktiskt vilja tillhöra Ryssland. Således kan det inte anses vara omoraliskt.

Detta påstående bygger givetvis på att de omröstningar som hållits är äkta och har gått till "som det ska". Jag håller det inte för osannolikt att ryssarna, sin vana trogen, fuskat, ungefär som när Janukovytj van presidentvalet för ett par år sedan. Men jag har inte stött på några källor som faktiskt säger att omröstningen och dess resultat är att anse som tveksamma. Det ända som jag stött på är diverse larviga argument om att det är Ukraina som stat som ska ta ställning till Krims eventuella självständighet (och anslutning till Ryssland).

Inget mothugg här, dock är det precis samma sak som när väst tvingade Serbien att avstå Kosovo. Korpen ska kanske inte beskylla kråkan för att vara svart?

Internationell lag är, som du vet, vad stormakterna säger att den ska vara. Den är inte given av gud och har ingen som helst ambition av att vara konsekvent eller rättvist. Det blir lite som att hävda att homosexualitet är moraliskt fel för att lagen säger det, ytterligare ett icke-argument således.

Absolut, Pacta Sunt Servanda. Ryssland har visat sig vara tämligen opålitliga och jag antar att detta kommer straffa sig. Ingen kommer längre lita på vad ryssarna lovar, ungefär som situationen blev för lille Adolf mot slutet av 30-talet.

Återigen, givet att folkomröstningen varit demokratisk och att resultat inte manipulerats så har inte återföreningen skett med militära medel. Krims invånare har tydligt visat att dom hellre vill tillhöra Ryssland. Valet Krimborna har gjort är förvisso fullständigt vansinnigt och dessa ryssar har helt enkelt valt det sämre av alternativen, väst är ALLTID bättre än öst, men det är en annan femma. Krimborna har faktiskt rätt att göra idiotiska val och deras val ska respekteras, oavsett om vi i väst "vet bättre".

Finns det mer att säga om folkomröstningen får du gärna göra det, det är nämligen den och i princip bara den som jag är intresserad av. Finns det tveksamheter angående hur den gått till så skulle jag vara väldigt intresserad av att få veta mer.

Vad gäller Tredje riket och Sovjet, så håller jag med dig delvis. Visst gick Nazi-Tyskland fullständigt åt helvete. Men jag vill påstå att Sovjet faktiskt bara var en förlängning på Tsarryssland, vilket även dagens Ryska "federation" är. Ryssland har alltid varit ganska "instabilt" med lite flytande gränser samt alltid varit det egentliga "hotet" mot den västerländska civilisationen. Men trots det har landet överlevt så helt åt helvete tycker jag är lite av en överdrift.

Det är ganska lustigt att du, som i alla fall verkar någorlunda sansad, verkligen på allvar tar den sk. "folkomröstningen" på Krim på allvar. 100 länder har valt inte göra det, 58 har avstått ifrån att ta ställning och 11, inklusive Ryssland, anser att det hela gått rätt till. Detta är iof inget argument, i sig, bara en påminnelse om att det finns åtskilligt med den "omröstningen" som man, milt sagt kan sätta frågetecken på.

Innan jag fortsätter med att redogöra för en del av alla dessa frågetecken så måste jag dock påpeka att jag, tack vare att det kalla kriget 2.0 nu är ett faktum, ställer mig lite frågande till att du som sansad debattör verkligen är ute efter sanningen och inte springer någon annans ärende. Men detta påverkar iof inte min argumentation vad gäller den sk. "folkomröstningen". Jag kommer, i detta skeende, nöja mig med att lista upp en hel del "frågetecken". Huruvida det sedan blir en fördjupad diskussion om det hela beror på vilka invändningar du har och om de överhuvudtaget har någon bäring.

I normalfallet bör en folkomröstning om egen suveränitet och att bryta sig loss ifrån moderlandet, och sedan uppgå i en annan stat, ha centralmaktens godkännande. (Så har vi den biten avklarad)

Datum och formulering av valalternativ ändrades flera gånger.

Alternativen var: "Anslutning till Ryssland" eller "suveränitet och omedelbar anslutning till Ryssland. Givetvis fanns inte alternativet: "Kvar inom dagens Ukraina" med.

Omröstningen skedde väldigt snabbt

Omröstningen skedde under en militär ockupation

Omröstningen skedde under en hotfull stämning

Nej sidan tilläts, i praktiken inte verka.

Kritiska journalister trakasserades

Ingen internationellt erkänd kontroll över valrörelsen, (OSSE observatörer stoppades vid "gränsen")

Aktuella röstlängder saknades

Fler röster än t.om antalet invånare i huvudstaden "avlades"

Ryssar bosatta i Moskva tilläts rösta

Namn kunde läggas till röstlängderna i vallokaler

Det sk. "valdeltagandet var absurt högt med tanke på att nej-sidan bojkottade valet.

Resultatet av valet, (röstsiffrorna), var minst sagt suspekt, även med tanke på att nej-sidan bojkottade valet.
Senast redigerad av Ola Schubert 2014-03-29 kl. 19:46.
2014-03-29, 19:33
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ne
Neocons har samma ideologi som Hitler, dessvärre. Snarare US som borde liknas vid nazister.
Ja det var det jag menade. US och högerkrafterna i Ukraina. Båda är höger.

Ryssland har bara försvarat sin landsmän på Krim. Det är US och NATO som vill flytta fram sina positioner vid Svarta havet. Lilltuppen Bildt sprätter runt och glappakäftar som vanligt.
2014-03-29, 19:36
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Förstå mig rätt. Det är inte Rysslands politik som jag försvarar utan det är USAs dolda agenda jag motsätter mig.
USA är en neofascistisk stormakt som sakta tar över världen. De våldför sig på alla och övervakar dig.
Att se detta rövslickande gör mig arg på riktigt.

Du är en psyops, Putin är den neofascistiska diktatorn som står vid Ukrainas gränser. Du lurar ingen med ditt skitsnack hur ofta du än upprepar det.
2014-03-29, 19:37
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ja det var det jag menade. US och högerkrafterna i Ukraina. Båda är höger.

Ryssland har bara försvarat sin landsmän på Krim. Det är US och NATO som vill flytta fram sina positioner vid Svarta havet. Lilltuppen Bildt sprätter runt och glappakäftar som vanligt.

Höger? Har du lärt dig höger och vänster? Tycker du Putin är vänster? Putin är en fascist och så höger man kan bli, trodde du något annat kanske? Putin är en imperialist som vill utvidka sitt välde mot Europa, varför stödjer du denna fascist, varför slickar du hans stövlar?
Senast redigerad av Xelious 2014-03-29 kl. 19:39.
2014-03-29, 19:37
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
. . lösa påståenden från neocons-bloggar . .

Påstår du att det INTE finns en majoritet för Ryssland på Krim?
2014-03-29, 19:38
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Oroa dig inte, jag har funnits registrerad hos SÄPO och motsvarande militära organisation sedan 70-talet. Det har nämligen alla som varit med ett tag och som försvarat nationellt oberoende mot utländsk imperialism i form av USAs världsdominans och mot Sveriges spionsamarbete med USA.

Vilket känns lugnande.

Frågan är bara vilken stats ärende ni kommunister springer för att utföra. Ert sk. "nationella oberoende" ifrån USA innebar och innebär bara ett långt värre beroende av Sovjetunionen/Ryssland.

Finns det något mer auktoritetstroget folk än kommunister, (alltså "marxist"-leninister)? Ni lyder ju era herrar i allt de gör och går på all propaganda, hur absurd den än är!
2014-03-29, 19:40
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:

Påstår du att det varit ett val där?
2014-03-29, 19:44
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Jag vet inte ens vad "necon" är för något, och bryr mig inte heller.

Hur som helst så är det mest troliga att det, efter en normalt utförd folkomröstning med tillhörande långa valrörelse, (i Skottland-fallet flera år), ändå skulle finnas en relativt stor minoritet på Krim som skulle vilja tillhöra Ryssland.

Orsaken till detta är att ca en tredjedel av Krims befolkning är pensionärer, varav en hel del säkert sovjetnostalgiska.
2014-03-29, 19:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Påstår du att det varit ett val där?
JA.
"None of the 135 international observers registered any violations.[15] The EODE observer mission concluded that the referendum was conducted freely and fairly. Mateusz Piskorski reported on a high turnout among Crimean Tatars".
http://en.wikipedia.org/wiki/Crimean_referendum,_2014#Procedure

[15]http://rt.com/news/international-observers-crimea-referendum-190/
2014-03-29, 19:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag vet inte ens vad "necon" är för något, och bryr mig inte heller.
Det borde du. Neocon står för neo-conservative, "ny-konservativa". "A conservative who advocates the assertive promotion of democracy and United States national interest in international affairs including through military means." Dessa människor skapar och spär på krisen. Putin är långt ifrån någon ängel men inte i närheten av dessa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in