2014-03-30, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Nehej, okej... Det handlar inte om internationell rätt säger du, för att i nåsta ögonblick rättfärdiga ryskt agerande med argumentet att USA brutit mot just den internarionella rätt som det inte handlar om... Okej...

Personligen anser jag att det inte finns någon annan måttstock att gå efter. Om vi bortser ifrån internationell rätt (iaf när det gynnar det man själv anser vara riktigt) så blir ju hela diskussionen enbart en subjektiv övning i "vem skriker högst".

Återigen, det år ingen ursäkt för att göra fel att andra de facto gjort fel. Om du inte tror mig där kan du ju försöka att förköara det för farbror blå når du blir tagen i hastighetskontrollen... "Men andra kör faktiskt för fort här också!"

Hur kunde du läsa in det?

Det var nog inte så jag menade. Vad jag menar är förstås att Ryssland naturligtvis har lika stor rätt att ta för sig som USA. För som sagt internationell rätt existerar ju inte
2014-03-30, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Nej ryssarna var inte inbjudna då regeringen på Krim inte kan besluta om det. Enbart Kiev kan göra detta, och om du kommer dragande med att Yanu bjudit in dem så kan han inte heller göra det utan parlamentet, så det funkar inte heller.

I de länder du radar upp rörde det sig först om en invasion och sedan avtal med regeringen, precis som jag skrev, men det är OT.

De var inbjudna av Krim. Kom nu inte och hänvisa till någonting som de illegitima kuppmakarna har hittat på

Intressant att man kan ockupera ett land, jag antar att landområde går lika bra, och sedan komma överens med regering, antar att parlament duger lika bra, till exempel parlamentet på Krim. Men detta blir förstås OT
2014-03-30, 03:23
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Hur kunde du läsa in det?

Det var nog inte så jag menade. Vad jag menar är förstås att Ryssland naturligtvis har lika stor rätt att ta för sig som USA. För som sagt internationell rätt existerar ju inte

Jag läser vad du skriver, som svar på din fråga.

Vad gäller internationell rätt så är den i högsta grad ett faktum. Den finns alltså. Att du inte erkänner den, det är en helt annan femma.
2014-03-30, 03:32
Medlem
TKD_1337s avatar
Jämförelser är okej men fokus ska vara topic (situationen i Ukraina) och inte spåra ut som det gjorde här.

Användare är inte heller topic. /MOD.
Senast redigerad av TKD_1337 2014-03-30 kl. 03:39.
2014-03-30, 03:56
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micks
De var inbjudna av Krim. Kom nu inte och hänvisa till någonting som de illegitima kuppmakarna har hittat på

Intressant att man kan ockupera ett land, jag antar att landområde går lika bra, och sedan komma överens med regering, antar att parlament duger lika bra, till exempel parlamentet på Krim. Men detta blir förstås OT

Som sagt, Krim kan inte bjuda in utländska trupper utan Kievs medgivande, oavsett vem som än sitter på makten där. Kupregering eller inte är irrelevant i det sammanhanget. Lika litet som Norrbottens landsting kan bjuda in Finland att ta över för de inte gillar M kan Krim göra detta.
2014-03-30, 06:47
Medlem
postkrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag läser vad du skriver, som svar på din fråga.

Vad gäller internationell rätt så är den i högsta grad ett faktum. Den finns alltså. Att du inte erkänner den, det är en helt annan femma.

Internationell lag är ett faktum när det passar stormakterna själva. Det vet du likt alla andra som kan analysera de senaste 60 åren i världspolitiken.

Det är nog inte micks här som inte erkänner den, det är stormakterna själva som inte erkänner den i situationer där internationell lag rent av missgynnar vissa stater och dess strävanden.
I nästa sekund använder dessa makter dessa lagar som argument, när det väl kan användas som verktyg för att gynna en stat på det ena eller andra sättet.

Skulle tro att det mer har att göra med att micks likt dom flesta andra som varken tänker välja en specifik sida i en ekonomiskt/geopolitisk eller militär konflikt, inte längre kan se något värde i internationell lag när den numera används enbart när det passar aktörerna. Eller ska man åtminstonde låtsas bry sig som världsledarna?
Senast redigerad av postkran 2014-03-30 kl. 06:51.
2014-03-30, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Ja, som sagt, det beror på vad du menar med att invadera. Rent folksrättligt får man naturligtvis inte ha sina soldater i ett annat land om inte man är inbjuden, och det har ju Ryssland gjort. Det går inte att förneka att det var fyska trupper som körde runt i ryskplåtade militärfordon på Krim långt innan den illegala omröstningen.

Svepskälet om att Krims regering begärt ditt eller datt faller också, då Krim inte har rätt att gå ur Ukraina utan en landsomfattande folkomröstning. Det rör sig klart om ett brott mot folkrätten och en väpnad invasion och annektering av annat lands territorium.

Däremot kan man naturligtvis säga att det gick relativt oblodigt till.
Var ryssarnas flygövningar i Sverige också en invasion?

Ditt fortsatta resonemang är lika bottenlöst som att nitiskt hålla fast vid att ryssarna har invaderat Ukraina. Krims befolkning röstade för att gå ur Ukraina och sedan för att tillhöra Ryssland. Helt i demokratisk ordning med val och tillhörande observatörer.
Men demokrati är ju bara bra om det passar alla och mer än en åsikt i taget finns det verkligen inte rum för...
2014-03-30, 07:54
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
What? Sitter du och påstår att Putin är kommunist?
Debatten utgår tyvärr från en mycket snedvriden bild av Ryssland och Putin. Rättar man till rysshatet så ses det som en konspirationsteori.
2014-03-30, 08:59
Medlem
Det finns alltså inte EN 'pro-rysk' debattör som klarar av att debattera utan att ignorera eller grovt förvanska basfakta?

Jag skulle vara mycket intresserad av att debattera med någon som åtminstone törs acceptera sådant som inte går att förneka.

Om jag var 'pro-rysk' så skulle jag inte föra debatten som folk i den här tråden envisas med att göra. Jag skulle försöka förmedla den ideologiska grunden för Kremls handlande på ett sätt som kritiska betraktare skulle kunna närma sig eller åtminstone respektera.

Jag skulle till.ex. problematisera detta om hur väst - från Ryskt perspektiv - "omringar" Ryssland och för en subversivt aggressiv politik. Jag skulle försöka förklara hur - rent praktiskt - det faktiskt är ett 'hot' mot Ryssland att västs överlägset populära ideal och välstånd sprids till f.d. Sovjet-stater (samt Ryssland självt).

OM någon kunde redogöra för sådant på ett trovärdigt sätt så skulle man i andra ledet kunna förklara politiken gentemot Ukraina på ett sätt som åtminstone har någon sorts nyans. Att däremot bara sitta och säga Nej! till enkla fakta ger mera intrycket av en djupare brist på filosofisk kontenta. Det bestående intrycket blir då att personerna som gör dessa inlägg faktiskt inte tror på vad de själva säger.
2014-03-30, 09:17
Medlem
citat:
"Jag skulle försöka förklara hur - rent praktiskt - det faktiskt är ett 'hot' mot Ryssland att västs överlägset populära ideal och välstånd sprids till f.d. Sovjet-stater (samt Ryssland självt)."

Varför skulle det vara ett hot mot Ryssland att t ex Estland genom sin frigörelse anammat viss del av västs kultur? Låter mycket krystat och påminner om det ryska vänsterpartiets desperation över att de segrande sovjetiska soldaterna fått se välståndet i väst. Ett hot mot Sovjetstaten, tyckte vänsterpartisterna och sände Europas befriare direkt från fronten till död och slaveri i Sibirien.
2014-03-30, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D-Reign
Det finns alltså inte EN 'pro-rysk' debattör som klarar av att debattera utan att ignorera eller grovt förvanska basfakta?

Jag skulle vara mycket intresserad av att debattera med någon som åtminstone törs acceptera sådant som inte går att förneka.

Om jag var 'pro-rysk' så skulle jag inte föra debatten som folk i den här tråden envisas med att göra. Jag skulle försöka förmedla den ideologiska grunden för Kremls handlande på ett sätt som kritiska betraktare skulle kunna närma sig eller åtminstone respektera.

Jag skulle till.ex. problematisera detta om hur väst - från Ryskt perspektiv - "omringar" Ryssland och för en subversivt aggressiv politik. Jag skulle försöka förklara hur - rent praktiskt - det faktiskt är ett 'hot' mot Ryssland att västs överlägset populära ideal och välstånd sprids till f.d. Sovjet-stater (samt Ryssland självt).

OM någon kunde redogöra för sådant på ett trovärdigt sätt så skulle man i andra ledet kunna förklara politiken gentemot Ukraina på ett sätt som åtminstone har någon sorts nyans. Att däremot bara sitta och säga Nej! till enkla fakta ger mera intrycket av en djupare brist på filosofisk kontenta. Det bestående intrycket blir då att personerna som gör dessa inlägg faktiskt inte tror på vad de själva säger.
Det här har "pro-ryssar" framfört. Användaren AnnaLindersson var väldigt insatt i rysk utrikespolitik och världspolitik i övrigt och klargjorde det du skrev och mer därtill på ett väldigt tydligt sätt.
Du kan ju bläddra lite i den gamla tråden och läsa lite vad som skrevs och hur det bemöttes.
2014-03-30, 09:50
Medlem
HeHeHeXps avatar
Kan någon förklara varför Ryssland är "the bad guy" i sammanhanget? USA är väl sju resor värre?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in