Citat:
Ursprungligen postat av
D-Reign
Det finns alltså inte EN 'pro-rysk' debattör som klarar av att debattera utan att ignorera eller grovt förvanska basfakta?
Jag skulle vara mycket intresserad av att debattera med någon som åtminstone törs acceptera sådant som inte går att förneka.
Om jag var 'pro-rysk' så skulle jag inte föra debatten som folk i den här tråden envisas med att göra. Jag skulle försöka förmedla den ideologiska grunden för Kremls handlande på ett sätt som kritiska betraktare skulle kunna närma sig eller åtminstone respektera.
Jag skulle till.ex. problematisera detta om hur väst - från Ryskt perspektiv - "omringar" Ryssland och för en subversivt aggressiv politik. Jag skulle försöka förklara hur - rent praktiskt - det faktiskt är ett 'hot' mot Ryssland att västs överlägset populära ideal och välstånd sprids till f.d. Sovjet-stater (samt Ryssland självt).
OM någon kunde redogöra för sådant på ett trovärdigt sätt så skulle man i andra ledet kunna förklara politiken gentemot Ukraina på ett sätt som åtminstone har någon sorts nyans. Att däremot bara sitta och säga Nej! till enkla fakta ger mera intrycket av en djupare brist på filosofisk kontenta. Det bestående intrycket blir då att personerna som gör dessa inlägg faktiskt inte tror på vad de själva säger.
Du tror alltså att nån ska förklara för dig att en NATO bas i Ukraina är ett hot eller att basen i Sevastopol är viktig? Att Ryssland gett efter i 30 år nu och börjar nå den absoluta gränsen av strategisk grundsäkerhet?
Du sätter ribban på "jag förstår inte" enbart för att avfärda.
Kan du förklara för mig varför det var nödvändigt att störta en demokrati i Ukraina och införa kaos, elände, IMF sanktioner, EU handelshinder med Ryssland. Allt med påföljande ekonomiska problem och antagligen än mer korruption. Allt detta medan man påstår sig göra nåt gott och blundar för ett antal politikers aggressiva handlingar och uttalanden. (Timoshenko som exempel)
Ser du alltså inte lögnen i att t.ex. Libyen är ett sämre land för invånarna nu och att man naturligtvis visste att detta skulle ske. Inte brydde sig NATO om Libyernas väl och ve inte. Ej heller så i Irak.