• 1
  • 2
2005-08-10, 02:20
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Som rubriken: Axelpress med skivstång, kallas den övningen militärpress? Hursomhelst, kör denna övning stående under mitt axelpass och undrar ett par saker.
Brukar ni köra bakom eller framför huvudet med skivstången? Själv kör jag bakom huvudet, tycker dock att det känns mest i trapetzius(?) "galgmuskeln". Gör jag något fel eller ska det kännas så? Brukar ni varva, framför och bakom huvudet? Själv kör jag hantelpress med lite lutning (ett "hack") på ryggstödet för att mer ta framsida axlar också.

Har även fått lite ont i ryggen av övningen, känns som kroppen "sviktar" på nåt vis och jag får en onaturlig böjning. Någon som känner igen detta? Kör med bälte under denna övning, men tycker inte den stabiliserar särskilt bra.

Alla tips mottages tacksamt
Citera
2005-08-10, 09:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KnäHunDeN
Som rubriken: Axelpress med skivstång, kallas den övningen militärpress? Hursomhelst, kör denna övning stående under mitt axelpass och undrar ett par saker.
Brukar ni köra bakom eller framför huvudet med skivstången? Själv kör jag bakom huvudet, tycker dock att det känns mest i trapetzius(?) "galgmuskeln". Gör jag något fel eller ska det kännas så? Brukar ni varva, framför och bakom huvudet? Själv kör jag hantelpress med lite lutning (ett "hack") på ryggstödet för att mer ta framsida axlar också.

Har även fått lite ont i ryggen av övningen, känns som kroppen "sviktar" på nåt vis och jag får en onaturlig böjning. Någon som känner igen detta? Kör med bälte under denna övning, men tycker inte den stabiliserar särskilt bra.

Att träna axlar med skivstång eller "smith-maskin" tycker jag blir "onaturlig" träning (får ont i ryggen) och inget jag rekommenderar. Jag föredrar hellre att köra med hantlar eftersom då kan man komma ner djupare och på så sätt utnyttja hela muskeln, plus att man kan röra armarna mera fritt åt samtliga håll och oberoende av varandra... lite svårare med skivstången.

Om man kör bakom huvudet så tränas framsidan av axeln och tripceps i viss mån. Kör man framför huvudet så tränas framsidan av axlarna och bröstmuskeln.
Citera
2005-08-10, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MountainBiker
Att träna axlar med skivstång eller "smith-maskin" tycker jag blir "onaturlig" träning (får ont i ryggen) och inget jag rekommenderar. Jag föredrar hellre att köra med hantlar eftersom då kan man komma ner djupare och på så sätt utnyttja hela muskeln, plus att man kan röra armarna mera fritt åt samtliga håll och oberoende av varandra... lite svårare med skivstången.

Om man kör bakom huvudet så tränas framsidan av axeln och tripceps i viss mån. Kör man framför huvudet så tränas framsidan av axlarna och bröstmuskeln.

Nog måste triceps aktiveras även då man kör framför huvudet?
Kan man överhuvudtaget (blev en ordvits) köra en övning där man
pressar så att man böjer i armbågen utan att det tar på triceps?
Citera
2005-08-10, 09:53
Medlem
Ninjans avatar
skivstånd?.. låter som ett smärtsamt tillstånd!
Citera
2005-08-10, 11:13
Medlem
zorc7251s avatar
Citat:

Kör du framför istället för bakom nacken, så slipper du iaf få ont i ryggen. Skivstångsrörelser bakom nacken är inte naturliga!
Annars så funkar ju hantelpress rätt så bra oxå...

Citat:
Ursprungligen postat av Belbo
Kan man överhuvudtaget (blev en ordvits) köra en övning där man pressar så att man böjer i armbågen utan att det tar på triceps?

Nä det blir svårt, men ju smalare grepp, desto mer triceps blir det väl i pressövningar.
Citera
2005-08-10, 11:21
Medlem
Citat:

som någon sa så är det onaturligt att köra övningar bakom nacken, och påfrestar axlarna bra mycket mer! skilnaden att köra framför är ändå så minimal så jag tycker inte det är värt att köra bakom!
det är inget konstigt med att övningen tar på trapzen..
när du kör övningen måste du se till att du inte har någon onaturlig svank, stå rak i kroppen och spänn magen så stabiliserar du upp ryggen!
Citera
2005-08-10, 11:23
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MountainBiker

Jo gillar också hantlar. Problemet är att jag kör stående, och det blir jävla obalanserat att köra hantlar stående. Har kört hantal sittande utan ryggstöd men fick samma bekymmer med ryggen.

Citat:
Ursprungligen postat av Ninjan
skivstånd?.. låter som ett smärtsamt tillstånd!

Haha inlägget skrevs sent på natten och en annan hade varit uppe sedan 05.00 Knepigt att man inte kan edita rubriken.

Citat:
Ursprungligen postat av zorc7251
Kör du framför istället för bakom nacken, så slipper du iaf få ont i ryggen. Skivstångsrörelser bakom nacken är inte naturliga!
Annars så funkar ju hantelpress rätt så bra oxå...

Jo kanske ska börja med det. Försöker få både framsida/baksida axlar för en jämn träning, men är lite rädd om ryggen.
Citera
2005-08-10, 12:21
Medlem
militärpress är axelpress med stång framför huvudet. känner du av belastningen i trapzen måste du tänka på att hålla ner axlarna... du ska inte använda trapzen till annat än stabilisering när du kör axelpress.
får du ont i ryggen beror det troligtvis på dålig teknik och svaga magmuskler. stärk magen och använd bälte.
Citera
2005-08-10, 13:10
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terpentin
militärpress är axelpress med stång framför huvudet. känner du av belastningen i trapzen måste du tänka på att hålla ner axlarna... du ska inte använda trapzen till annat än stabilisering när du kör axelpress.
får du ont i ryggen beror det troligtvis på dålig teknik och svaga magmuskler. stärk magen och använd bälte.

Pja tekniken är nog dålig. Men jag har inte särskilt svaga magmuskler jämfört med resterande kroppen. Bälte använder jag, fast tycker inte det ger särskilt mycket mer stabilitet.
Citera
2005-08-10, 13:12
Medlem
FetFulElaks avatar
Sätt en bänk med högt ryggstöd under en bänkpresställning som du ställer in på lagom höjd. Då sitter du, och sparar då ryggen. Gör även pressen framför (som tidigare sagts) så är det inga problem med att "ställa" in bänken. Min favvoövning btw!
Citera
2005-08-10, 13:31
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Sätt en bänk med högt ryggstöd under en bänkpresställning som du ställer in på lagom höjd. Då sitter du, och sparar då ryggen. Gör även pressen framför (som tidigare sagts) så är det inga problem med att "ställa" in bänken. Min favvoövning btw!

Jo fast vitsen har varit att låta bli att stödja ryggen och därmed inkludera balanseringsmusklerna. Känns som man får en annan typ av belastning på hela överkroppen i och med att bålen inkluderas.

Är bra mycket starkare i axelpress när jag kör med ryggstöd än när jag kör utan.
Citera
2005-08-10, 14:14
Medlem
Citat:
Jo fast vitsen har varit att låta bli att stödja ryggen och därmed inkludera balanseringsmusklerna. Känns som man får en annan typ av belastning på hela överkroppen i och med att bålen inkluderas.

Är bra mycket starkare i axelpress när jag kör med ryggstöd än när jag kör utan.

svankar du beror det nog på det. blir lätt att man översträcker ryggen när det blir tungt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in