• 1
  • 2
2005-08-10, 16:22
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnäHunDeN
Jo fast vitsen har varit att låta bli att stödja ryggen och därmed inkludera balanseringsmusklerna. Känns som man får en annan typ av belastning på hela överkroppen i och med att bålen inkluderas.

Är bra mycket starkare i axelpress när jag kör med ryggstöd än när jag kör utan.
Aha. Okej. Fast på "mitt" sätt kan du ju köra mer koncentrerat
Citera
2005-08-30, 23:46
Medlem
urughos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnäHunDeN
Som rubriken: Axelpress med skivstång, kallas den övningen militärpress? Hursomhelst, kör denna övning stående under mitt axelpass och undrar ett par saker.
Brukar ni köra bakom eller framför huvudet med skivstången? Själv kör jag bakom huvudet, tycker dock att det känns mest i trapetzius(?) "galgmuskeln". Gör jag något fel eller ska det kännas så? Brukar ni varva, framför och bakom huvudet? Själv kör jag hantelpress med lite lutning (ett "hack") på ryggstödet för att mer ta framsida axlar också.

Har även fått lite ont i ryggen av övningen, känns som kroppen "sviktar" på nåt vis och jag får en onaturlig böjning. Någon som känner igen detta? Kör med bälte under denna övning, men tycker inte den stabiliserar särskilt bra.

Alla tips mottages tacksamt

Jag brukar alltid köra denna övning sittande, dels för att det känns stabilare( inget ryggont) och dels för att det känns som jag isolerar muskeln bättre. Oftast kör jag med hantlar, men ibland med skivstång, jag föredrar då att köra i smith maskin. Annars är just framsidan av axlarna en muskelgrupp som jag inte prioriterar högt! Kör man duktigt med press övningar då man kör bröst tex, som jag gör ( mycket bänk/hantel- press både med och utan lutning) så aktiveras ju framsidan av axlarna iaf.
Citera
2005-08-31, 00:19
Medlem
Kör hantelpress utan ryggstöd säger jag, antingen stående eller sittande om du har svårt med balansen. Skulle tro att anledningen till att du tappar balansen är din ovana vid att behöva balansera överkroppen, kör lite lägre vikter och koncentrera dig på balansen sen ökar du snart till ditt max igen när du lärt dig tekniken.
Citera
2005-08-31, 08:21
Medlem
h8_religions avatar
Jag skiftar lite mellan sittande axelpress (hantlar) och militärpress i Smith-maskin. I militärpressen har jag alltid stången framför huvudet, har hört att detta ska minska skaderiskerna + att man tar mer i vikt.
Citera
2005-08-31, 12:30
Medlem
urughos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I Cum Blood
Kör hantelpress utan ryggstöd säger jag, antingen stående eller sittande om du har svårt med balansen. Skulle tro att anledningen till att du tappar balansen är din ovana vid att behöva balansera överkroppen, kör lite lägre vikter och koncentrera dig på balansen sen ökar du snart till ditt max igen när du lärt dig tekniken.

Varför köra denna övning stående? Om man nu inte är mera åt tyngdlyftar hållet...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in