Citat:
Ursprungligen postat av KnäHunDeN
Som rubriken: Axelpress med skivstång, kallas den övningen militärpress? Hursomhelst, kör denna övning stående under mitt axelpass och undrar ett par saker.
Brukar ni köra bakom eller framför huvudet med skivstången? Själv kör jag bakom huvudet, tycker dock att det känns mest i trapetzius(?) "galgmuskeln". Gör jag något fel eller ska det kännas så? Brukar ni varva, framför och bakom huvudet? Själv kör jag hantelpress med lite lutning (ett "hack") på ryggstödet för att mer ta framsida axlar också.
Har även fått lite ont i ryggen av övningen, känns som kroppen "sviktar" på nåt vis och jag får en onaturlig böjning. Någon som känner igen detta? Kör med bälte under denna övning, men tycker inte den stabiliserar särskilt bra.
Alla tips mottages tacksamt

Jag brukar alltid köra denna övning sittande, dels för att det känns stabilare( inget ryggont) och dels för att det känns som jag isolerar muskeln bättre. Oftast kör jag med hantlar, men ibland med skivstång, jag föredrar då att köra i smith maskin. Annars är just framsidan av axlarna en muskelgrupp som jag inte prioriterar högt! Kör man duktigt med press övningar då man kör bröst tex, som jag gör ( mycket bänk/hantel- press både med och utan lutning) så aktiveras ju framsidan av axlarna iaf.