Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-27, 22:45
  #1
Avstängd
Ok! Såhär ligger det till.
Jag ber hemskt mycket om ursäkt vill jag bara säga att jag inte är 18, men behöver verkligen råd just nu

I alla fall så går jag ut 9an nu till våren! Ska bli fett kul osv. ja ja.
Men jag går och grubblar över mina betyg hela tiden!
Jag hade tänk och sökt ekonomi inriktning juridik men då kommer ju problemet.
Jag vet inte om jag blir intagen!
Jag kommer hamna runt 200-210 poäng i år och jag vet inte vart jag ska ta vägen.
Jag har hamnat i den eftertraktade skolstressen tror jag

Så jag tänkte fråga er
1. Vad skulle hända om jag skulle hoppa av gymnasiet?
2. Tror ni jag klarar mig på mina poäng?
3. Har ni haft någon liknande känsla eller vet någon som gått igenom denna ''skolstress''.

Vet inte vart jag ska ta vägen för jag har klump i magen hela tiden p.g.a. att jag oroar mig för att inte komma in på den linjen

Ännu en gång, sorry för jag gjorde account även när jag inte är 18.
Citera
2014-03-27, 22:52
  #2
Medlem
Theangleaxes avatar
Betyg och behörighet till gymnasiet är det minsta du ska grubbla över. Det svåra kommer vara att du helt plötsligt ska välja högskola och kommer på att du inte satsade i gymnasiet, vilket kan hända (då du känner att du gjort ditt i grundskolan).

Hade 220(eller 320?!) och hade kommit in på vilken linje somhelst. Tror detsamma gäller för dig.

Om 220 är lågt så är det bara att plugga sommarskola och läsa upp vissa betyg om krävs. Mycket enklare att göra på grundskolan än tex gymnaset. En riktig baggis faktiskt.

1. Ingenting. Obama lyfter ej på ögonbrynen, reinfeldt rör inte en min och lärarna kan inte bry sig mindre. Ditt liv dina val.

2. Ja, eller beror på vilken linje du tänkt söka givetvist. Natur kanske blir svårt (om 220 är lågt?), men du kanske inte ens vill läsa natur. Någon linje som intresserar dig som har låg intagning?
*Såg nu att det var ekonomi. Ja varför inte?

3. Många gör.
__________________
Senast redigerad av Theangleaxe 2014-03-27 kl. 22:57.
Citera
2014-03-27, 22:52
  #3
Medlem
zobs avatar
1. Vad skulle hända om jag skulle hoppa av gymnasiet?

Du kommer ingenstans i livet

2. Tror ni jag klarar mig på mina poäng?

Svårt att veta, skiljer sig från år till år. Men om du plockar upp tidigare intagningsår så kan du ju se på ett ungefär

3. Har ni haft någon liknande känsla eller vet någon som gått igenom denna ''skolstress''.

Du är inte speciell eller ensam, många har svårt i skolan och ännu svårare att välja inriktning. Jag kom själv på då jag gick i 3e året på gymnasiet att "ooh fan.. Det här vill inte jag bli längre"

Sök bara det du nu skulle vilja och se hur det blir. Inget att stressa över. Man blir oftast inte det man gick på gymnasiet.
Citera
2014-03-27, 22:55
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
Betyg och behörighet till gymnasiet är det minsta du ska grubbla över. Det svåra kommer vara att du helt plötsligt ska välja högskola och kommer på att du inte satsade i gymnasiet, vilket kan hända (då du känner att du gjort ditt i grundskolan).

Hade 220(eller 320?!) och hade kommit in på vilken linje somhelst. Tror detsamma gäller för dig.

Om 220 är lågt så är det bara att plugga sommarskola och läsa upp vissa betyg om krävs. Mycket enklare att göra på grundskolan än tex gymnaset. En riktig baggis faktiskt.

Hur fungerar sommarskola? Har aldrig förstått mig på det och ingen har någonsin förklarat det
Citera
2014-03-27, 22:58
  #5
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xswagx
Hur fungerar sommarskola? Har aldrig förstått mig på det och ingen har någonsin förklarat det

Vet ej hur det funkar nu, men man kan plugga en tid under sommaren för att läsa upp ofullständiga betyg eller dåliga betyg. Osäker hur det funkar, ta kontakt med någon lärare.
Citera
2014-03-27, 23:01
  #6
Medlem
zobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xswagx
Hur fungerar sommarskola? Har aldrig förstått mig på det och ingen har någonsin förklarat det


Prata med din skolsyvo. Dom hjälper med sånt
Citera
2014-03-27, 23:01
  #7
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zob
1. Vad skulle hända om jag skulle hoppa av gymnasiet?

Du kommer ingenstans i livet


Otrolig klyscha. Många människor har kommit bra mycket längre än folk som läst gymnasiet. Just sayin.

Gymnasium och högskola är bara ett system som rättfärdigar invånare inom ett kapitalistiskt samhälle att få försprång på den offentliga arbetsmarknaden. Dock är detta inte enda vägen till ett lyckat liv.
* Finns folk som gått ut med topputbildningar i högskola och lever skitliv medans folk som bara läst grundskolan sitter på chefspositioner på företag. Och att komma långt i livet är vagt abstrakt uttryck då ett lyckat liv skiljer sig från människa till människa.

De människor som gjort skillnad i världen och ändrat vår värld har inte ens gått ut deras utbildningar.
__________________
Senast redigerad av Theangleaxe 2014-03-27 kl. 23:10.
Citera
2014-03-27, 23:04
  #8
Medlem
jag hade 230 och kom in på naturvetenskap. Den som hade minst i våran klass hade 190 har jag för mig och ändå så fanns det fortfarande massa platsen över eftersom det var brist på sökande elever.
Med 200-210 poäng räcker långt.
Om du inte kommer in på ekonomi kan du söka i värsta fall ekonomi i en annan kommun och får pendla till skolan eller flytta hemifrån.
__________________
Senast redigerad av AnatolicaSoldarius 2014-03-27 kl. 23:08.
Citera
2014-03-27, 23:40
  #9
Medlem
kmrdzs avatar
Varför skulle du behöva gå någon inriktning mot juridik på gymnasiet? Det betyder i princip ingenting förutom eventuellt att du får känna på vad det handlar om. Det begränsar dig inte i framtiden...
Citera
2014-03-28, 00:16
  #10
Medlem
maenskligs avatar
Vilken gymnasieskola vill du läsa på? 200-210p är långt ifrån dåliga betyg och du borde inte oroa dig. Om du inte kommer in på ditt förstahandsval kommer du definitivt att komma in på något av dina andra val. Sök samma program på flera skolor så borde det vara lugnt.
Citera
2014-03-28, 00:37
  #11
Medlem
Weisses-Fleischs avatar
Jag gick ut med runt 200, valde natur, kom in.

Har några i min klass som hade 320, de flesta presterar sämre än mig (i relevanta ämnen, typ naturämnerna ). Sen har vi ett geni i klassen som presterar bättre än mig utan att ens anstränga sig.

Summa summarum, dina poäng från nian spelar ingen roll när du väl kommit in, jobbar du hårt går det bra.
__________________
Senast redigerad av Weisses-Fleisch 2014-03-28 kl. 01:07.
Citera
2014-03-28, 00:45
  #12
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xswagx
1. Vad skulle hända om jag skulle hoppa av gymnasiet?
Donken, i bästa fall.

Citat:
Ursprungligen postat av xswagx
2. Tror ni jag klarar mig på mina poäng?
Går såklart inte att besvara utan att veta vart du tänkt läsa osv. Har du inte SYV som kan berätta hur poängen har sett ut tidigare år? Då kanske du kan klura ut hur du ligger till i förhållandet till det.
Finns det ingen kommunal skola som erbjuder det programmet? Oftast brukar kommunala skolor vara mindre attraktiva och kunna ta emot fler elever, värt att undersöka.

Citat:
Ursprungligen postat av xswagx
3. Har ni haft någon liknande känsla eller vet någon som gått igenom denna ''skolstress''.
Det är nog rätt vanligt, inget att oroa sig över.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback