Citat:
De menar att kontakten med lärarna är speciell på skolan.
Vadå "speciell"? Låter som de är pedofiler eller nåt...
Malcolm, du har rätt i att den sk "triangelhandeln" var ett exempel på värsta barbarin man kan tänka sig! Men var har du hört att den arabiska slavhandeln skulle vara så mycket bättre?
Om du har lite länkar eller andra referenser som beskriver hur slavar behandlades inom den muslimska kulturkretsen, så ska jag gärna kolla lite på det hela. Jag studerar historia och religion på högskola, och erkänner gärna att mina kunskaper är något bristfälliga på just det här området.
Förvisso var det väl så att Islam var på spridning även i mörkaste afrika, och det finns väl vissa regler för hur muslimer ska behandla varandra? Mao de slavar som var troende muslimer, eller ville konvertera, blev väl bättre behandlade än de som var animister och liknande.
Men slaveri är lik förbannat slaveri, det enda positiva är väl anställningstryggheten...
Generellt sett har det väl alltid varit så, att "slavar = egendom = pengar $$", och en förnuftig man vårdar sin egendom.
Triangelhandeln är ett undantag där, men europa var över överlag ett ganska otrevlig ställe att leva på under den aktuella tiden. I alla fall för "vanligt" folk, de rika vältrade sig, som alltid, i lyx.
Om man studerar hur arbetsförhållandena var på tex manufakturerna i europa, så hade fria arbetare inte mycket att hurra för de heller.
Men åter till slavhandeln, man lastade skeppen överfulla med slavar, och struntade blankt i att många dog. Då fick man väl bara trycka in ännu fler nästa resa... Rent spontant får jag känslan att det måste vara skräp till affärsmän, som handskas så vårdslöst med sin handelsvara.
Men inköpspriset på slavar var lågt, och dessa var ändå inte riktiga människor för de var inte... KRISTNA! Observera att där kommer religionen in i bilden igen.
Alltid denna religion...
Och vårt europa har inte varit "civiliserat" så länge som folk verkar tro.