2005-08-20, 04:01
Medlem
xrizzs avatar
Inte bara Islam, alla religioner är en form av "mind-pest". Skillnaden mot tex kristendomen är att vi här i väst har bekämpat det kristna förtrycket i århundraden (tyvärr verkar de vara på frammarsch på sina håll igen).
Det som retar mig allra mest, är att när vi då äntligen nästan lyckats förpassa religionen dit där den hör hemma (personlig tro), då låter vi en NY, ännu primitivare religion få fotfäste här!
*Suck*, århundradens kamp förgäves!

Det är totalt obegripligt för mig hur man kan basera sin livsföring på några antika sagoböcker. Varför inte lika gärna Kalle Anka eller Chaplin? De har ju åtminstone ett visst underhållningsvärde, till skillnad från GT och Koranen, som är ungefär lika hatfyllda som "Mein kampf"!

Personligen tycker jag allra sämst om de sk "öken-religionerna", dvs kristendom, judendom och Islam. Det verkar som klimatet bidragit till att dessa blivit särskilt intoleranta och hatfyllda. Jämför man med andra religioner (tex buddhismen, eller kanske daoismen) så har även dessa givetvis avarter, men för öken-religionerna verkar avarterna vara själva budskapet...

Nä, fram för rationellt tänkande och sunt förnuft!
Citera
2005-08-20, 04:15
Medlem
xrizzs avatar
RedX: Måste bara påpeka att du inte behöver gå många hundra år tillbaka i tiden för att se att de kristna varit lika skogs-tokiga som dessa "islamister" du nämner (den tekniskt korrekta termen är "politisk Islam", tror jag).
Och det är också alldeles sant att man inte kan dra alla över en kam, därför jag är kritisk till oöverlagda förbud mm.
I Algeriet tex, hade "politisk islam" eller vad vi nu vill kalla dessa tokstollar, länge en stark ställning men till slut tröttnade folk på deras våldsamhet och ständiga stridigheter. Så länge fransmännen fanns att slåss med hade de stort folkligt stöd, sedan började de slåss inbördes, härja med sitt eget folk mm och idag är de en ganska marginaliserad rörelse där (eller var, osäker på exakt situation idag).
Citera
2005-08-20, 04:18
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xrizz
RedX: Måste bara påpeka att du inte behöver gå många hundra år tillbaka i tiden för att se att de kristna varit lika skogs-tokiga som dessa "islamister" du nämner

Alldeles riktigt. Dessa sådde också de frön av antisemitism som senare utnyttjades av nazister och i mindre utsträckning även av fascister och kommunister
Citera
2005-08-20, 04:40
Medlem
xrizzs avatar
Jag har pratat med "insatta iakttagare" som menar att politisk Islam har misslyckats som rörelse, Iran har inte blivit det "islamska paradiset" som man trodde, och vanliga "svensson"-muslimer vill hellre ha Coca-Cola och kabel-TV är Sharia... De menar att det dummaste vi kan göra är att börja förtrycka muslimer i stor skala, för då spär vi bara på dessa stämningar igen.
Jag tror att det kan ligga en del i det, visst många av de muslimer jag känner hatar USA och Irael, och tycker att "väst är degenererat" och allt det där, men det verkar mera vara en slags "knee-jerk"-reflex än äkta övertygelse...

Men jag är ändå inte helt övertygad, som kanske framgår av mina tidigare inlägg... Det finns också många som är djupt religiösa, och det behövs inte många galningar för att göra stor skada, som vi ju har sett.
Och den kristna högern är som sagt på frammarsch, där finns också dårar...

Världen är inte svart-vit, och det här är komplexa problem. Jag tror att vi skulle behöva göra någon slags markering, inte bara mot islamister, utan mot alla religiösa tokar. Frågan är vad?
Citera
2005-08-20, 15:31
Medlem
FyFans avatar
Vill bara posta ett skolexempel, på religiös indoktrinering.
Detta står att läsa i Falu-kuriren i dag.

BORLÄNGE

Birgittas dotter gick på Immanuelskolan i två år.

Siris dotter gick på skolan i ett år.

- Med facit i hand var det ett år för länge, säger Siri.

Båda tycker att deras döttrar blivit personlighetsförändrade på grund av skolan och församlingen.

Birgitta och Siri valde båda Immanuelskolan för att deras döttrar inte trivdes på deras gamla skolor.

- Jag hade jättemånga frågor i början, vi lät inte vår dotter gå på skolan för att den var religiös utan för att det verkade vara en bra skola med bra värderingar, säger Birgitta.

- De sade att det som skilde sig mest från en vanlig skola var bland annat en morgonsamling där man läser ett stycke ur bibeln, berättar Siri.

Deras döttrar började högstadiet på Immanuelskolan. Men redan efter några veckor i den nya skolan började Siri och Birgitta märka att deras barn förändrades.

- De erbjöd min dotter att vara med på ungdomsmöten inom församlingen fast hon inte var tillräckligt gammal. De hade sagt till henne att hon var så mogen att hon skulle passa där ändå. Under det första mötet frälste de henne, berättar Birgitta.

Hon berättar att många av lärarna är medlemmar i församlingen och att de anställda på skolan försökt locka ungdomarna till kyrkan.

- Efter ett tag ringde en anställd på skolan och frågade om min dotter fick döpa om sig, ett vuxendop i församlingen, men då sade jag nej, säger Birgitta.

De menar att kontakten med lärarna är speciell på skolan. Bland annat ska lärarna ha ringt och skickat sms till deras döttrars mobiltelefoner vid flera tillfällen.

- De ringer inte hem till oss, men jag vet att de har skickat sms till min dotter, säger Siri.

Birgitta berättar hur hennes dotter förändrades efter mötena.

- Hon lade sig vid niotiden på kvällen och läste bibeln och hon stängde in sig och avskärmade sig från resten av familjen. Hon ville inte träffa kompisar heller, säger Birgitta.

Siri märkte samma sorts beteende hos sin dotter.

- Hon rensade sitt rum från alla onda ting, hon läste religiösa böcker och såg filmer med kristna budskap. Hon blev oerhört aggressiv ibland, berättar hon.

Vid flera tillfällen blev också Birgittas dotter riktigt arg för att inte föräldrarna levde som hon ansåg var riktigt.

- Vi satt och tittade på film och min dotter blev arg för att den var så okristlig. Vid ett tillfälle blev hon arg på en bekant till oss för att han svor så hon sade till honom, säger hon.

I vintras kände Birgitta att det fick vara nog. Hennes dotter hade blivit förändrad och hon misstänkte att det rörde sig om hjärntvätt.

- Jag märkte inbundenhet hos henne, hon visade inga känslor och hon litade inte ett dugg på oss. Hon höll församlingen bakom ryggen och försvarade den, berättar Birgitta.

Hon tog kontakt med Fri, Föreningen rädda individen, en organisation för sektavhoppare.

- Jag började med att skriva ett brev för jag kände mig så vilsen. De berättade att vi skulle ligga lågt men att jag skulle försöka störa så mycket som möjligt. Så jag började följa med på ungdomsmötena, säger Birgitta.

Hon följde med dottern till mötena och vägrade sluta, även om dottern sade ifrån.

- Det kan ju inte ha varit roligt att ha sin mamma med på mötena, men jag ställde ett ultimatum. Antingen fick hon sluta gå dit eller så skulle jag följa med. Men hon ville så gärna gå dit att hon valde att jag följde med, berättar Birgitta.

Både Siri och Birgitta är övertygade om att skolan och församlingen manipulerat deras barn.

- Föreningen för sektavhoppare som jag tog kontakt med berättade att det här är en trosrörelse och att de använder sig av sådana här metoder, säger Birgitta.

Men det som upprör dem mest är att personal från skolan ska ha hämtat deras döttrar från ett läger och kört dem till en gudstjänst i Borlänge.

- Våra döttrar var på ett läger i en annan stad med nykterhetsföreningen, UNF, och en anställd på skolan hämtade dem och körde tillbaka dem till lägret senare på kvällen, säger Siri.

Händelsen upprörde henne eftersom hon förbjudit dottern att gå i kyrkan. Siri och Birgitta tycker att det är märkligt att ingen från lägret sagt till dem att flickorna åkte iväg.

Enligt Skolverkets rapport från Immanuelskolan står att skolan har ett samarbete med UNF.

- Jag förstår inte hur man kan gå emot föräldrarnas vilja, hämta barnen på ett läger och ta med dem till församlingen, säger Birgitta.

Händelsen polisanmäldes, men förundersökningen lades ner för runt en vecka sedan. Enligt kammaråklagare Niclas Eltenius går det inte att styrka att det handlat om något brott.

- Flickorna har inte blivit hämtade mot sin vilja. Även om det kan vara moraliskt fel är det är svårt att se brottsligt uppsåt. Anmälan rubricerades som olaga frihetsberövan men då måste det ske mot personens vilja. Det gjorde det inte i det här fallet och jag anser att någon runt 15 år har en egen vilja, säger han.

Till hösten har Siri och Birgitta bestämt sig för att deras döttrar ska börja på andra skolor.

- Det känns fruktansvärt att ta henne från skolan mot hennes vilja. Men vi ser ingen annan råd, säger Birgitta.

Fotnot: Siri och Birgitta är fingerade namn
Citera
2005-08-20, 16:23
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyFan
Vill bara posta ett skolexempel, på religiös indoktrinering.
Detta står att läsa i Falu-kuriren i dag.

BORLÄNGE

Birgittas dotter gick på Immanuelskolan i två år.

Siris dotter gick på skolan i ett år.

- Med facit i hand var det ett år för länge, säger Siri.

Båda tycker att deras döttrar blivit personlighetsförändrade på grund av skolan och församlingen.

Birgitta och Siri valde båda Immanuelskolan för att deras döttrar inte trivdes på deras gamla skolor.

- Jag hade jättemånga frågor i början, vi lät inte vår dotter gå på skolan för att den var religiös utan för att det verkade vara en bra skola med bra värderingar, säger Birgitta.

- De sade att det som skilde sig mest från en vanlig skola var bland annat en morgonsamling där man läser ett stycke ur bibeln, berättar Siri.

Deras döttrar började högstadiet på Immanuelskolan. Men redan efter några veckor i den nya skolan började Siri och Birgitta märka att deras barn förändrades.

- De erbjöd min dotter att vara med på ungdomsmöten inom församlingen fast hon inte var tillräckligt gammal. De hade sagt till henne att hon var så mogen att hon skulle passa där ändå. Under det första mötet frälste de henne, berättar Birgitta.

Hon berättar att många av lärarna är medlemmar i församlingen och att de anställda på skolan försökt locka ungdomarna till kyrkan.

- Efter ett tag ringde en anställd på skolan och frågade om min dotter fick döpa om sig, ett vuxendop i församlingen, men då sade jag nej, säger Birgitta.

De menar att kontakten med lärarna är speciell på skolan. Bland annat ska lärarna ha ringt och skickat sms till deras döttrars mobiltelefoner vid flera tillfällen.

- De ringer inte hem till oss, men jag vet att de har skickat sms till min dotter, säger Siri.

Birgitta berättar hur hennes dotter förändrades efter mötena.

- Hon lade sig vid niotiden på kvällen och läste bibeln och hon stängde in sig och avskärmade sig från resten av familjen. Hon ville inte träffa kompisar heller, säger Birgitta.

Siri märkte samma sorts beteende hos sin dotter.

- Hon rensade sitt rum från alla onda ting, hon läste religiösa böcker och såg filmer med kristna budskap. Hon blev oerhört aggressiv ibland, berättar hon.

Vid flera tillfällen blev också Birgittas dotter riktigt arg för att inte föräldrarna levde som hon ansåg var riktigt.

- Vi satt och tittade på film och min dotter blev arg för att den var så okristlig. Vid ett tillfälle blev hon arg på en bekant till oss för att han svor så hon sade till honom, säger hon.

I vintras kände Birgitta att det fick vara nog. Hennes dotter hade blivit förändrad och hon misstänkte att det rörde sig om hjärntvätt.

- Jag märkte inbundenhet hos henne, hon visade inga känslor och hon litade inte ett dugg på oss. Hon höll församlingen bakom ryggen och försvarade den, berättar Birgitta.

Hon tog kontakt med Fri, Föreningen rädda individen, en organisation för sektavhoppare.

- Jag började med att skriva ett brev för jag kände mig så vilsen. De berättade att vi skulle ligga lågt men att jag skulle försöka störa så mycket som möjligt. Så jag började följa med på ungdomsmötena, säger Birgitta.

Hon följde med dottern till mötena och vägrade sluta, även om dottern sade ifrån.

- Det kan ju inte ha varit roligt att ha sin mamma med på mötena, men jag ställde ett ultimatum. Antingen fick hon sluta gå dit eller så skulle jag följa med. Men hon ville så gärna gå dit att hon valde att jag följde med, berättar Birgitta.

Både Siri och Birgitta är övertygade om att skolan och församlingen manipulerat deras barn.

- Föreningen för sektavhoppare som jag tog kontakt med berättade att det här är en trosrörelse och att de använder sig av sådana här metoder, säger Birgitta.

Men det som upprör dem mest är att personal från skolan ska ha hämtat deras döttrar från ett läger och kört dem till en gudstjänst i Borlänge.

- Våra döttrar var på ett läger i en annan stad med nykterhetsföreningen, UNF, och en anställd på skolan hämtade dem och körde tillbaka dem till lägret senare på kvällen, säger Siri.

Händelsen upprörde henne eftersom hon förbjudit dottern att gå i kyrkan. Siri och Birgitta tycker att det är märkligt att ingen från lägret sagt till dem att flickorna åkte iväg.

Enligt Skolverkets rapport från Immanuelskolan står att skolan har ett samarbete med UNF.

- Jag förstår inte hur man kan gå emot föräldrarnas vilja, hämta barnen på ett läger och ta med dem till församlingen, säger Birgitta.

Händelsen polisanmäldes, men förundersökningen lades ner för runt en vecka sedan. Enligt kammaråklagare Niclas Eltenius går det inte att styrka att det handlat om något brott.

- Flickorna har inte blivit hämtade mot sin vilja. Även om det kan vara moraliskt fel är det är svårt att se brottsligt uppsåt. Anmälan rubricerades som olaga frihetsberövan men då måste det ske mot personens vilja. Det gjorde det inte i det här fallet och jag anser att någon runt 15 år har en egen vilja, säger han.

Till hösten har Siri och Birgitta bestämt sig för att deras döttrar ska börja på andra skolor.

- Det känns fruktansvärt att ta henne från skolan mot hennes vilja. Men vi ser ingen annan råd, säger Birgitta.

Fotnot: Siri och Birgitta är fingerade namn

Vad är det här för skola och vilken är den religiösa sekten bakom? Livets Ord?
Citera
2005-08-21, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Eh, men hur var det med den arabiska slavhandeln? Zanzibar och liknande ställen? Visst fanns det ju svarta kungar som sålde sitt eget folk för profit men araberna var ändå en drivande kraft i en hantering som drev miljoner svarta människor in i ett helvete utan like...

Nej det var inget "helvete utan like". Det där är bara något som sägs för att försöka påvisa att slavhandeln i alla tider varit en "hemsk och utarmande" företeelse mot svarta. Faktum är att slavhandeln på den tiden var helt olik den som uppkom genom västvärldens kapitalism (triangelhandeln). Slavar handlades åt båda riktningarna och oftast hade de rättigheter och sågs snarare som hembiträden eller arbetare än slav i den mer förnedrande bemärkelsen. På liknande håll inom Europa handlade man med europeiska slavar, som ex. i Rom. Har för mig att de där kallades för serfs och att det är det ursprungliga ordet till engelskans servants. Men viktigt att notera är att de europeiska slavarna inte åtnjöt samma rättigheter som de afrikanska. Man kan säga att den slavhandel som pågick mellan arabländerna och vissa afrikanska länder och slavhandeln mellan Europa och Afrika var av helt olika karaktär och omfattning.

Vart fick du siffrorna ifrån?
Citera
2005-08-21, 00:51
Medlem
Darwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MalcolmtripleX
Nej det var inget "helvete utan like". Det där är bara något som sägs för att försöka påvisa att slavhandeln i alla tider varit en "hemsk och utarmande" företeelse mot svarta. Faktum är att slavhandeln på den tiden var helt olik den som uppkom genom västvärldens kapitalism (triangelhandeln). Slavar handlades åt båda riktningarna och oftast hade de rättigheter och sågs snarare som hembiträden eller arbetare än slav i den mer förnedrande bemärkelsen. På liknande håll inom Europa handlade man med europeiska slavar, som ex. i Rom. Har för mig att de där kallades för serfs och att det är det ursprungliga ordet till engelskans servants. Men viktigt att notera är att de europeiska slavarna inte åtnjöt samma rättigheter som de afrikanska. Man kan säga att den slavhandel som pågick mellan arabländerna och vissa afrikanska länder och slavhandeln mellan Europa och Afrika var av helt olika karaktär och omfattning.

Hmmm... så dom som förslavades av araber hade det mycket bättre än dom som förslavades av europeer = arabisk slavhandel var mycket mer civiliserad och jättemycket snällare än den onda västvärldens onda slavhandel...

Vilken oväntat argument från din sida!

Du gillar muselmaner ganska mycket va, M-M-M Malcom?
Citera
2005-08-21, 03:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Darwin
Med tanke på att han är en muslim från somalia (stavning?), så är svaret ja.
Citera
2005-08-21, 18:43
Medlem
xrizzs avatar
Citat:
De menar att kontakten med lärarna är speciell på skolan.

Vadå "speciell"? Låter som de är pedofiler eller nåt...

Malcolm, du har rätt i att den sk "triangelhandeln" var ett exempel på värsta barbarin man kan tänka sig! Men var har du hört att den arabiska slavhandeln skulle vara så mycket bättre?
Om du har lite länkar eller andra referenser som beskriver hur slavar behandlades inom den muslimska kulturkretsen, så ska jag gärna kolla lite på det hela. Jag studerar historia och religion på högskola, och erkänner gärna att mina kunskaper är något bristfälliga på just det här området.

Förvisso var det väl så att Islam var på spridning även i mörkaste afrika, och det finns väl vissa regler för hur muslimer ska behandla varandra? Mao de slavar som var troende muslimer, eller ville konvertera, blev väl bättre behandlade än de som var animister och liknande.
Men slaveri är lik förbannat slaveri, det enda positiva är väl anställningstryggheten...

Generellt sett har det väl alltid varit så, att "slavar = egendom = pengar $$", och en förnuftig man vårdar sin egendom.
Triangelhandeln är ett undantag där, men europa var över överlag ett ganska otrevlig ställe att leva på under den aktuella tiden. I alla fall för "vanligt" folk, de rika vältrade sig, som alltid, i lyx.
Om man studerar hur arbetsförhållandena var på tex manufakturerna i europa, så hade fria arbetare inte mycket att hurra för de heller.

Men åter till slavhandeln, man lastade skeppen överfulla med slavar, och struntade blankt i att många dog. Då fick man väl bara trycka in ännu fler nästa resa... Rent spontant får jag känslan att det måste vara skräp till affärsmän, som handskas så vårdslöst med sin handelsvara.
Men inköpspriset på slavar var lågt, och dessa var ändå inte riktiga människor för de var inte... KRISTNA! Observera att där kommer religionen in i bilden igen.
Alltid denna religion...

Och vårt europa har inte varit "civiliserat" så länge som folk verkar tro.
Citera
2005-08-21, 20:14
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MalcolmtripleX

BBC Trade Service på BBC.co.uk

Som texten vsar ser vi att det inte finns någon pålitlig källa, men att det rör sig om offer i miljontal antydes.

ARAB SLAVE TRADE
Historical documents containing statistics are not always very reliable. For example, figures for Arab slavery produced by the British government after abolition were inflated as part of the propaganda war against the Arabs in East Africa.

Indeed there remains a great deal of dispute over the figures for the Arab slave trade. One historian produced a total of 17 million slaves, but this is for a period spanning 13 centuries and encompassing trade in North Africa, the North East and South Africa.

Som vi ser har araberna handlat med slavar i 1300 år, och det lär fortfarande förekomma en dold slavmarknad enligt vissa källor.
Citera
2005-08-22, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darwin
Hmmm... så dom som förslavades av araber hade det mycket bättre än dom som förslavades av europeer = arabisk slavhandel var mycket mer civiliserad och jättemycket snällare än den onda västvärldens onda slavhandel...

Vilken oväntat argument från din sida!

Nu kanske jag lade upp det hela väldigt partiskt och konstigt, men faktum är att det sk. "slaveriet" i Afrika feodal medeltid (innan den storskaliga slavhandeln med kapitalistiska grunder tog fart) var av helt annan karaktär än den som bedrevs i Europa bland européerna. Araberna som bosatte sig i de nordliga eller östliga delarna av Afrika blev bekanta med slavsynen/hanteringen i det svarta Afrika som mer var att se som ett system av vasaller. Slavar handlades i båda riktningarna mellan araber och Afrikaner men i samma veva som det arabiska inflytandet över Afrika ökade genom handel och medföljande islamisering avskaffades slaveriet då det är förbjudet inom Islam.

Jag har ingen förkärlek till arabiska slavhandlare lika lite som jag har till någon slavhandlare överhuvudtaget. Arabisk slavhandel var för det första inte så utpräglad och i lika stor omfattning som ens den inom Afrika. Och som tidigare nämnts så var "slaveriet" inom Afrika i sin tur helt olik den Europeiska, så olik att det är totalt vilseledande att kalla det för slaveri idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in