Citat:
Ursprungligen postat av Himmelwagen
Med andra ord, de som förnekar individens rätt att röka crack (det begränsar ingen annans frihet!) är intoleranta, totalitära typer vars ideologi borde förbjudas. Vilket gör även denna definition obrukbar, eftersom man på basen av den skulle kunna förbjuda varenda konservativt parti, och de flesta andra partier också för den delen.
Dessutom, frihet utan att påverka nån annans frihet är knappt ens möjlig i teorin, eftersom ingen är en isolerad söderhavsholme, utan allas handlingar påverkar andra på något sätt. Vill du vara vänlig och sluta andas? Du fråntar mig friheten att andas just den luften.
Observera, gott folk, att jag inte i denna tråd argumenterar för eller emot något Islamförbud, utan snarare frågar mig och er, hur skulle ett sånt förbud förverkligas utan att tära på demokratin?
Jag vet faktiskt inte hur jag ställer mig till ett islamförbud. Å ena sidan är jag stark anhängare av yttrandefriheten, och tycker i teorin att alla åsikter, även ondskefulla och rasistiska, ska få yttras. Men å andra sidan måste samhället få skydda sig mot ideologier och rörelser som inte accepterar demokrati och personlig frihet, och som verkar för att krossa demokratin.
En väg att gå skulle kunna vara att alla medborgare måste acceptera några grundläggande principer om demokrati och personlig frihet, och dom som inte gör det... kan samhället göra något lämpligt med. Problemet då är ju förstås dels hur man ska kunna veta att personerna i fråga verkligen accepterar principerna, eller om dom ljuger (inom islam finns det också stöd för att man som muslim har rätt att lura och ljuga för dom otrogna när man är i icke-muslimska länder för att sprida islam). Dels hur dessa principer ska vara utformade.
Vad som i ett kort perspektiv är nödvändigt är i alla fall en mer seriös ton mot islam; i dagens media är islam en helig guldko som inte får röras, och att kritisera islam är det värsta en svensk kan göra. Det behövs därför tuffare tag och en hårdare ton, vi måste visa muselmanerna att vi är stolta över vår kultur och vår historia, och att vi har principer som vi inte kommer att vika oss en tumm ifrån. Muslimerna är som hundar, dom doftar sig till svaghet och rädsla, och ger man dom ett finger så tar dom hela handen. Dom får gärna bo här så länge dom sköter sig, men dom ska ta mej fan inte komma och försöka pervertera och islamisera vår fina och vackra kultur!
OT: Man kan visst arguemntera för att missbruk minskar andras frihet; missbrukaren blir en belastning för samhället, missbruk leder i många fall till kriminalitet, missbrukare lockar in andra i missbruk och genom att köpa (vissa typer av) narkotika gynnar man (i vissa fall) kriminella nätverk och ligor, som på olika sätt skadar andra människor.