2005-08-09, 16:24
Bannlyst
Vad tror ni skulle vara för och nackdelar med att göra detta? Jag ska försöka lista några. Kom gärna med egna förslag/fördelar/nackdelar.

Fördelar:
*Tvångsomskärning på unga flickor och kvinnor skulle minska, om inte totalt utplånas.
*Terroristattacker skulle inte vara något hängande i luften, och kanske inte ens ske i sverige.
*Yttrandefriheten skulle kunna användas igen i betydligt större skala utan att oroa sig för mord.
*Minskad kriminalitet bland invandrarungdomar.
*Spara bidragspengar på muslimska familjer som har 15 ungar per hushåll.

Nackdelar:
*Religionsfriheten i sverige skulle kränkas/upphöras... (fast det är ändå en åsikt som inte alla delar)
*Sverige skulle ogillas mer av militanta/extrema muslimer från Al-Qaeda och dylikt.

Kommer inte på mer nu.

Och till alla kristendomshatande medlemmar som vill hävda att alla dessa för/nackdelar kan appliceras på kristendomen också, eller andra religioner: skapa en ny tråd!

Edit: eftersom många av er missuppfattade totalt vad jag försökte förklara med denna tråd, så ska jag vara lite tydligare. Totalförbjuder man en religion, så kör man ut alla anhängare av den. Klart som fan att man inte skulle ha problem med till exempel könsstympning på kvinnor då, eftersom det finns inga muslimer kvar som kan utöva det. Och inte heller skulle de få sätta en fot i det här landet; inte ens som turister. Hur ska de då ens kunna utöva en sådan sjuk sak?

En slutgiltig fråga: tror ni att sverige skulle bli bättre som samhälle om man totalförbjöd islam?

Citat:
Ursprungligen postat av Lechonian
Om man hävdar att ett förbud mot en religion inte kränker religionsfriheten så är man inte så värst klipsk.
Är du helt korkad eller? Det var aldrig vad jag hävdade. Vad jag skrev, var att alla kanske inte skulle tycka att det var en nackdel i det här fallet, om det rörde islam endast. Nu kanske jag var någorlunda indirekt. Jag skrev i alla fall klart och tydligt att det skulle kränka och upphöra religionsfriheten. Idiot.
Citera
2005-08-09, 16:30
Medlem
Ruskigbusss avatar
Nackdelar:

Förbud gör att åsikter går "under jorden" och blir ännu mera fanatiska.
Personer som nu är moderata och inte alls kan tänka sig att delta i dessa galningars gärningar, kan drivas mot kanten och radikaliseras.

Det är sällan en bra idé att bekämpa en fiende genom att själv bli som denna. Är det inte just demokratin och yttrandefriheten som vi skall stå för, i stället för censur och förbud?
Citera
2005-08-09, 16:39
Medlem
Mysonoxens avatar
Hela världen borde samarbeta och skicka alla extremistiska muslimer till en av FN upprättad muslimsk extremiststat som byggs i Saharaöknen. De ska givetvis avväpnas och deras land ringas in av en enorm tjock mur. De kan få ett par svärd som de kan halshugga folk med, de gillar ju sånt, och ett gäng stenar att kasta på folk. Alla som visar sympatier för Al Qaida och liknande organisationer ska förflyttas till ökenstaten. Då får de det drömsamhälle de vill ha och vi slipper terrorister.

En liknande stat för kristna kan vi ha i Nevadaöknen, deras extremister är inte lika många till antalet.
Citera
2005-08-09, 16:43
Medlem
Aybabtus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan

Är det islam som ligger bakom kriminaliteten?

För övrigt tycker jag att man ska totalförbjuda all sorts religion!
Citera
2005-08-09, 16:47
Medlem
RedXs avatar
Man kan inte förbjuda åsikter eller trosuppfattningar. Islam i sin grundform är varken bättre eller sämre än kristendomen (som ju också har en hel del blod på sina händer).
Citera
2005-08-09, 17:21
Medlem
Lechonians avatar
Citat:
*Tvångsomskärning på unga flickor och kvinnor skulle minska, om inte totalt utplånas.

Tror du seriöst folk skulle upphöra med sina traditioner bara för att deras religion skulle förbjudas?

Citat:
*Terroristattacker skulle inte vara något hängande i luften, och kanske inte ens ske i sverige.

Logik? Varenda muslim skulle kämpa för sin rätt att utöva sin religion och med all rätta. Andelen som tar till våldsamma metoder skulle så klart också öka. Terroristattackerna skulle nog hundradubblas ungefär, inte upphöra.

Citat:
*Yttrandefriheten skulle kunna användas igen i betydligt större skala utan att oroa sig för mord.

Så du tror att om man förbjuder islam så blir deras anhängare mindre våldsamma? Jag förstår inte alls hur du tänker.

Citat:

Jag tänker inte ens gissa hur du resonerar här.

Citat:
*Spara bidragspengar på muslimska familjer som har 15 ungar per hushåll.

Tror du att ett förbud mot islam skulle reducera barnafödandet?

Citat:
Nackdelar:
*Religionsfriheten i sverige skulle kränkas/upphöras... (fast det är ändå en åsikt som inte alla delar)

Om man hävdar att ett förbud mot en religion inte kränker religionsfriheten så är man inte så värst klipsk.

Citat:
*Sverige skulle ogillas mer av militanta/extrema muslimer från Al-Qaeda och dylikt.

Den enda punkten baserad på något så när logiskt tänkande.
Citera
2005-08-09, 17:36
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Fördelar:
Det här är ju ett jättebra exempel på att man inte kan tvinga värderingar på folk. Omskärning av flickor var ju en av de traditioner som inte övergavs när Afrika islamiserades.

För övrigt ett totalt hjärndött förslag, en sådan stat skulle jag inte vilja bo i.
Citera
2005-08-09, 19:22
Bannlyst
Skulle man förbjuda islam skulle det väl bara ge extremister skäl att göra det dom gjorde i Londen även i Sverige? Säger man eller gör man något mot religionen Islam ses det ju som att man attackerar/angriper

För en islam går väl islamska lagar först oavsett om dom skulle "krocka" med svenska lagar. Men det är ju lite konstigt man inte träffat på "stenkastning" till döds i Sverige än?

Eller är demokrati ändå trots allt rätt ok så man inte behöver gå efter massa sharia lagar som man påstår man försöker följa så mycket det går?
Citera
2005-08-09, 19:28
Medlem
RedXs avatar
Ett lästips: "Terror och liberalism" av Paul Berman.

Den beskriver terroristernas motivation och förklarar på ett mycket bra sätt skillnaden mellan militanta islamisters och vanliga muslimers inställning till islam, demokrati och rättsväsendet. Titeln antyder att boken är politiskt färgad vilket den inte är. Den behandlar de militanta islamisternas inställning till det liberala samhället i vid mening (dvs all demokrati, från socialdemokrati till konservatism).

En otroligt bra bok!
Citera
2005-08-09, 19:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aquabot
Det här är ju ett jättebra exempel på att man inte kan tvinga värderingar på folk. Omskärning av flickor var ju en av de traditioner som inte övergavs när Afrika islamiserades.

För övrigt ett totalt hjärndött förslag, en sådan stat skulle jag inte vilja bo i.
För att samma folk var kvar när Afrika islamerades. Läs första inlägget igen. Jag har uppdaterat den.
Citera
2005-08-09, 20:01
Medlem
joppes avatar
Man skulle införa bättre religionsundervisning i skolan, så man slapp höra dessa idiotiska förslag.
Citera
2005-08-09, 20:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Man skulle införa bättre religionsundervisning i skolan, så man slapp höra dessa idiotiska förslag.
Fan du har ju en poäng. Jag tror också att skolan skulle kunna förhindra muslimska självmordsattacker med lite undervisning. Idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in