2005-08-18, 22:52
Medlem
Darwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelwagen
Jahapp, så det ska bli förbjudet att kritisera deklarationen om de mänskliga rättigheterna? Varför skulle den vara någon absolut sanning?

Nej, den är inte någon absolut sanning, och den har en del tveksamheter, exempelvis artiklarna om rätt till jobb (som väl sverige inte fullt ut uppfyller) dock är den en väldigt viktig riktlinje och vägledning.

Visst, världen är grå, och aldrig svart eller vit, men den kan vara mer eller mindre grå, eller mer eller mindre vit. PK:iter tycker ofta att dom är jättetuffa när dom är värde- och kultur relativistiska, då dom tycker att allt är lika bra överallt, och att vi inte kan kritisera andra kulturer, eftersom dom har rätt ur sin synvinkel.

Den sortens relativism tycker jag dock är ren och skär BS (tjurskit alltså)! Som öppnar upp för diktatur-krameri och underlåtenhet mot förtryck och intollerans.

Jag hävdar alltså bestämt att personlig frihet (tryck- rörelse- förenings- företagande- religions- och yttrandefrihet) och demokrati (system där makten baseras på folkets veto) är generella och universiella godheter, oberoende av kultur och tid. Frihet och demokrati är alltså alltid, under alla omständigheter, bättre än förtryck, intollerans och diktatur.

Och eftersom islam står för intollerans och diktatur är därmed islam en totalitär och människofientlig ideologi.
Citera
2005-08-18, 23:03
Medlem
Cleopatras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darwin
Och eftersom islam står för intollerans och diktatur är därmed islam en totalitär och människofientlig ideologi.

Med risk för att vara en besserwisser, men intolerans/tolerans skrivs med enkelt L. Jag har nu läst flera inlägg, i vilka men konsekvent skriver fel med dubbla L. Sånt kan fortplanta sig och det är onödigt. Hoppas ni har överseende.
Citera
2005-08-18, 23:14
Medlem
Darwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cleopatra
Med risk för att vara en besserwisser, men intolerans/tolerans skrivs med enkelt L. Jag har nu läst flera inlägg, i vilka men konsekvent skriver fel med dubbla L. Sånt kan fortplanta sig och det är onödigt. Hoppas ni har överseende.

Nämen OJ, vad duktig man kan vara! Gå fram till fröken och visa henne din rosa rättstavningsbok så kan du säkert få en guldstjärna för att du kan stava så duktigt, och du kanske till och med kan få sitta i frökens knä eftersom du är en sån duktig ponke...
Citera
2005-08-18, 23:17
Medlem
Cleopatras avatar
Citat:
Nämen OJ, vad duktig man kan vara! Gå fram till fröken och visa henne din rosa rättstavningsbok så kan du säkert få en guldstjärna för att du kan stava så duktigt, och du kanske till och med kan få sitta i frökens knä eftersom du är en sån duktig ponke...

Jag är ingen ponke, en ponkinna, maybe.
Citera
2005-08-18, 23:41
Medlem
M2ks avatar
Totalförbjuda islam i sverige

Ett politiskt parti med detta på sin dagordning kommer att övervägas seriöst.
Citera
2005-08-19, 00:36
Medlem
Alex-as avatar
På lång skikt kan jag se en fördel. Om man inte gör någontig åt Islams ökning i Sverige nu, så kommer det någon gång i framtiden att bli en kamp mellan Islam-troende och svenskar. För jag tror inte att svenska folket skulle vara villiga att så småningom bli muslimer.

Kristendomen håller på att bli bara som ett minne här i Sverige, men Islam ökar kraftigt. Så visst skulle det vara bra att man gjorde någonting. Men vad, det är en fråga det...

Förbjuda, varsågod, det spelar ingen större roll. Något annat har jag inte att säga.
Citera
2005-08-19, 17:33
Medlem
Himmelwagens avatar
Citat:

Och vem definierar detta?

Tolerans är ett relativt begrepp (man kan väl omöjligen tolerera allt, såvida man inte är nihilist).

Och hur ska man definiera vilka ideologier som står för diktatur? Ska en speciellt tillsatt kommission utreda ideologiers diktatoriska tendenser, och på vilka grunder ska en ideologi diktaturstämplas?
Citera
2005-08-19, 17:52
Medlem
PreDampors avatar
Islam diktatur

Totalbanna dessa läror. För inget gott med sig.
Citera
2005-08-19, 18:03
Medlem
Darwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelwagen
Och vem definierar detta?

Tolerans är ett relativt begrepp (man kan väl omöjligen tolerera allt, såvida man inte är nihilist).

Och hur ska man definiera vilka ideologier som står för diktatur? Ska en speciellt tillsatt kommission utreda ideologiers diktatoriska tendenser, och på vilka grunder ska en ideologi diktaturstämplas?

Så bara för att det inte finns något objektivt mått på tolerans så menar du att man kan släppa igenom vad som helst? Du kan ju prova att flytta till Vitryssland eller Saudiarabien några veckor, så kan du ju se om du märker någon skillnad i toleransnivåer... Med den där typen av relativism kan man ju rättfärdiga precis vad som helst; Stalin var ju exempelvis jättetolerant mot dom som han inte tyckte hörde till folkets fiender, och Hitler hade stor tolerans mot vita arier...

Annars tycker jag J.S. Mills frihetsmaxim är lämplig att tillämpa, dvs: att individens frihet ska vara obegränsad så länge som den inte begränsar någon annans frihet. Vad folk gör med sig själva spelar alltså ingen roll, jag struntar totalt i om religiösa typer inte klipper skägget eller vägrar ta emot blodstransfusioner. Vad som däremot inte är aceptabelt är när religiösa (dvs muslimer) vill styra och kontrollera andra, och kräver att andra människor ska underkasta sig deras tro och religiösa regler.

Islam är alltså intolerant och totalitär eftersom den vill kontrollera minsta detalj i individens liv, och underkasta hela individens mentala- och kropsliga liv sharialagarna. Det finns alltså ingen valfrihet inom islam, utan man ska följa alla religiösa ledare och göra som imanen säger utan att för en sekund tänka själv eller ifrågasätta. Punkt slut.
Citera
2005-08-19, 18:19
Bannlyst
Citat:
Vad som däremot inte är aceptabelt är när religiösa (dvs muslimer) vill styra och kontrollera andra, och kräver att andra människor ska underkasta sig deras tro och religiösa regler.

Islam är alltså intolerant och totalitär eftersom den vill kontrollera minsta detalj i individens liv, och underkasta hela individens mentala- och kropsliga liv sharialagarna. Det finns alltså ingen valfrihet inom islam, utan man ska följa alla religiösa ledare och göra som imanen säger utan att för en sekund tänka själv eller ifrågasätta. Punkt slut.
Du har helt rätt. Ett bra exempel är att ta en titt på hur de lever i Iran/Saudiarabien och andra länder där Islam har full makt. Blir du påkommen att du har haft sex med en tjej i din ålder, utan giftemål (brukar ofta röra sig om tonåringar), så blir du stenad till döds av vanligt folk runt omkring dig. Är detta ett samhälle ni vill ha i Europa? För att ju mer Islam växer och frodas här omkring, desto större risk är det att muslimerna till slut tar över, och tvingar på oss deras inhumana sharialagar. Och vi vet alla hur snabbt islam förökar sig. Frågan är: vad ska ni göra när ni upptäcker att ni är en minoritet i Europa, bland alla muslimer som kommer att ha förbipasserat er vad gäller invånare? Bli inte förvånade om det händer, för att det kan mycket väl bli verklighet. Men med tanke på hur Blair styr nu (med järnhand mot muslimer verkar det som), så kanske det finns hopp om att framtidens Europa inte blir styrt av koranlagar. Jag fruktar då att det kommer att hända, och vill inte vara häromkring om det skulle hända.
Citera
2005-08-19, 19:50
Medlem
FyFans avatar
Som den ultra ateist jag är,förkastar jag alla religioner av princip.
Men jag förstår ändå inte all denna rädsla för just Islam.
Jag menar,hur i helvete skulle denna ideologi kunna ta över vårat sammhälle?
Jag kann inte minnas att muslimer var så "jättefarliga" före 11/9-2001.
Men vi tvångsmatas ju dagligen via media om diverse terroristplaner och självmordsbombare.
Problemet ligger ju igentligen mer på det samhällspolitiska planet.Jag är övertygad om,att i alla fall här i väst,är det vår oförmåga/ovilja att kunna införliva invandrare i våran kultur som skapar en grogrund, för diverse extrema rörelser att värva medlemmar i.
Risken att ur europeiska medborgare plötsligt skulle börja konvertera till just Islam är väl ganska liten ändå
Den egentliga faran som jag ser det,är den makt den nykristna högern vinner på alla plan över västvärlden.
Men det får bli i en annan tråd en annan dag.
Citera
2005-08-19, 20:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FyFan
Som den ultra ateist jag är,förkastar jag alla religioner av princip.
Men jag förstår ändå inte all denna rädsla för just Islam.
Jag menar,hur i helvete skulle denna ideologi kunna ta över vårat sammhälle?
Jag kann inte minnas att muslimer var så "jättefarliga" före 11/9-2001.
Men vi tvångsmatas ju dagligen via media om diverse terroristplaner och självmordsbombare.
Problemet ligger ju igentligen mer på det samhällspolitiska planet.Jag är övertygad om,att i alla fall här i väst,är det vår oförmåga/ovilja att kunna införliva invandrare i våran kultur som skapar en grogrund, för diverse extrema rörelser att värva medlemmar i.
Risken att ur europeiska medborgare plötsligt skulle börja konvertera till just Islam är väl ganska liten ändå
Den egentliga faran som jag ser det,är den makt den nykristna högern vinner på alla plan över västvärlden.
Men det får bli i en annan tråd en annan dag.
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Och till alla kristendomshatande medlemmar som vill hävda att alla dessa för/nackdelar kan appliceras på kristendomen också, eller andra religioner: skapa en ny tråd!
Det kanske inte är så konstigt att det blivit massa liv om hur "jättefarliga" muslimer är efter 11/9-2001, med tanke på att de muslimska extremisterna efter det har öst på med liknande självmordsattacker så fort de kunnat, och allmänheten har börjat förstå att dessa extremister kan ställa till med stor skada.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in