• 1
  • 2
2014-03-25, 07:22
Medlem
Tja! Man lser ju konstant nyheter om hur allt blir smre i det hr landet. Man kan inte lngre rkna med att f vrd, skolan har gtt frn vrldsklass till botten, vi har inte lngre ngot frsvar, vlfrden i vrigt blir smre och nu kan vi inte ens rkna med att polisen hller tillbaka brottsligheten. Trots detta har politikerna enorma resurser att handskas med eftersom vi har vldigt hga skatter. Att politikerna ven vljer sa in folk frn MENA som de tvingas frsrja samtidigt som de mste dra ned p vlfrden visar ju bara hur mycket de skiter i att anvnda skattepengarna effektivt.

Med andra ord, man r fan inte s sugen p att betala skatt nr man ser att politikerna blir mer och mer efterblivna fr varje r som gr.

Min frga: Rika personer verkar ju helt kunna strunta i att betala skatt i princip - och komma undan med det. Kan jag som "vanlig" medborgare ocks gra detta??
Citera
2014-03-25, 07:31
Medlem
Ratis avatar
Br vl vara enklare att gra en del avdrag, n att frska fuska med att inte betala skatt. Tror det r betydligt skrare ocks.
Men vem ska betala fr skola, vrd och omsorg om vi slutar betala skatt?
Citera
2014-03-25, 07:35
Medlem
Svrt att fuska nr man knappt har ngot att fuska med. Sen s r ju systemet uppbyggt p det viset att de som har minst ska betala mest. Om arbetaren brjade fuska s blev ju rikemannen tvungen att betala mer i skatt och eftersom att det r rikemannen som bestmmer s...
Citera
2014-03-25, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Br vl vara enklare att gra en del avdrag, n att frska fuska med att inte betala skatt. Tror det r betydligt skrare ocks.
Men vem ska betala fr skola, vrd och omsorg om vi slutar betala skatt?

Nu gr ju skola, vrd och omsorg t helvete i vilket fall som helst.
Citera
2014-03-25, 08:03
Medlem
Oh-be-wans avatar
Jag frstr exakt tanken. Jag har ocks tnkt tanken, allting gr t skogen nd har politikerna 150.000kr i ln och nd tvingar man vanliga skattebetalare prjsa fr allt. Politikerna borde halvera sin ln frst, och 60 % av politikerna skulle sparkas.

I mitt fall r det nnu kassare d vldigt mnga avgifter hjts i mitt liv det senaste ret : hyra, pendlingskort, smavgifter. Men inte lnen lol.

S jag funderar i samma banor, men jag har kommit fram till att det r ganska omjligt att "fuska" som icke-egen-fretagare som jobbar vitt.

Men dock fr man ju skriva sina avdrag och mina pendlingskostnader r hga. Fr vrigt lever man i ett slavsamhlle. Det r bara diskret uppbyggt.
Citera
2014-03-25, 08:25
Medlem
jimguss avatar
S du menar att genom minska statens skattintkter ska skola, vrd och omsorg frbttras?
Citera
2014-03-25, 08:39
Medlem
Yundais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimgus
S du menar att genom minska statens skattintkter ska skola, vrd och omsorg frbttras?

Ja det kan faktiskt vara s. Lgger man pengar p snt hr istllet fr grundlggande kunskaper i att lsa och skriva i skolan s blir svaret ja.

http://upphandling24.idg.se/2.1062/1...-platt?mv=pass
Citera
2014-03-25, 08:46
Medlem
jimguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yundai
Ja det kan faktiskt vara s. Lgger man pengar p snt hr istllet fr grundlggande kunskaper i att lsa och skriva i skolan s blir svaret ja.

http://upphandling24.idg.se/2.1062/1...-platt?mv=pass

Visst ska pengarna anvndas vl. Min pong var att det r rtt korkat att skattefuska fr att pst att det ska ge bttre skola, vrd och omsorg, nr det i sjlva verket bara handlar om att TS vill roffa t sig pengar fr egen vinning.

Sen om iPads r ett bra verktyg i skolan r en annan diskussion.
Citera
2014-03-25, 09:02
Bannlyst
Som det r idag frtjnar staten inga pengar!

Jag drar in mina skattepengar tills jag ser en frbttring. Ungefr som staten gr med studiebidrag till skolelever. Rttvisa!
Citera
2014-03-25, 09:09
Medlem
jimguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavezzi92
Som det r idag frtjnar staten inga pengar!

Jag drar in mina skattepengar tills jag ser en frbttring. Ungefr som staten gr med studiebidrag till skolelever. Rttvisa!

Hur ska staten frbttra utan ngra skattepengar?
Citera
2014-03-25, 09:26
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimgus
Hur ska staten frbttra utan ngra skattepengar?

Hur har man lst det fr papperslsa/EU-medborgare?
Citera
2014-03-25, 09:28
Medlem
jimguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Hur har man lst det fr papperslsa/EU-medborgare?

Hur menar du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in