Tja! Man läser ju konstant nyheter om hur allt blir sämre i det här landet. Man kan inte längre räkna med att få vård, skolan har gått från världsklass till botten, vi har inte längre något försvar, välfärden i övrigt blir sämre och nu kan vi inte ens räkna med att polisen håller tillbaka brottsligheten. Trots detta har politikerna enorma resurser att handskas med eftersom vi har väldigt höga skatter. Att politikerna även väljer ösa in folk från MENA som de tvingas försörja samtidigt som de måste dra ned på välfärden visar ju bara hur mycket de skiter i att använda skattepengarna effektivt.
Med andra ord, man är fan inte så sugen på att betala skatt när man ser att politikerna blir mer och mer efterblivna för varje år som går.
Min fråga: Rika personer verkar ju helt kunna strunta i att betala skatt i princip - och komma undan med det. Kan jag som "vanlig" medborgare också göra detta??
Bör väl vara enklare att göra en del avdrag, än att försöka fuska med att inte betala skatt. Tror det är betydligt säkrare också.
Men vem ska betala för skola, vård och omsorg om vi slutar betala skatt?
Svårt att fuska när man knappt har något att fuska med. Sen så är ju systemet uppbyggt på det viset att de som har minst ska betala mest. Om arbetaren började fuska så blev ju rikemannen tvungen att betala mer i skatt och eftersom att det är rikemannen som bestämmer så...
Bör väl vara enklare att göra en del avdrag, än att försöka fuska med att inte betala skatt. Tror det är betydligt säkrare också.
Men vem ska betala för skola, vård och omsorg om vi slutar betala skatt?
Nu går ju skola, vård och omsorg åt helvete i vilket fall som helst.
Jag förstår exakt tanken. Jag har också tänkt tanken, allting går åt skogen ändå har politikerna 150.000kr i lön och ändå tvingar man vanliga skattebetalare pröjsa för allt. Politikerna borde halvera sin lön först, och 60 % av politikerna skulle sparkas.
I mitt fall är det ännu kassare då väldigt många avgifter höjts i mitt liv det senaste året : hyra, pendlingskort, småavgifter. Men inte lönen lol.
Så jag funderar i samma banor, men jag har kommit fram till att det är ganska omöjligt att "fuska" som icke-egen-företagare som jobbar vitt.
Men dock får man ju skriva sina avdrag och mina pendlingskostnader är höga. För övrigt lever man i ett slavsamhälle. Det är bara diskret uppbyggt.
Visst ska pengarna användas väl. Min poäng var att det är rätt korkat att skattefuska för att påstå att det ska ge bättre skola, vård och omsorg, när det i själva verket bara handlar om att TS vill roffa åt sig pengar för egen vinning.
Sen om iPads är ett bra verktyg i skolan är en annan diskussion.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!