• 1
  • 2
2014-03-25, 00:18
Medlem
Hej, nu är det dags att söka till hösten och jag funderar på att läsa Civilingenjör - Industriell ekonomi.

Fråga 1:
Jag måste först gå ett tekniskt basår eftersom jag inte är behörig. Jag hatar inte matte och älskar inte det, har fått G-VG på matte än sålänge. Hur svårt är basåret för en person som är neutral när det gäller matte, fysik, teknik och sådana ämnen? Jag är beredd på att lägga ner mycket tid och så, men kan det blir så svårt att jag helt enkelt inte begriper vad det är dom försöker lära mig?

Fråga 2:
Okej vi säger att jag klarar det tekniska basåret och börjar Civilingenjör - Industriell ekonomi. Hur mycket matte finns här egentligen? När jag läser vissa trådar så säger några att det finns mycket och andra jätte lite. Är matten rymdraketsforsknings-svår? Eller är den begriplig om man lägger ner tid, för någon som verkligen inte är en mattesnille?

JA jag erkänner jag är inte teknikintresserad osv utan utbildar mig till detta pga lönen och jobbchanserna, jag är beredd på att lägga ner mycket tid och engagera mig i 5 år eftersom att jag värdesätter framtiden, jag är bara rädd för att det ska vara som att läsa kinesiska eller något när jag kommer till skolbänken.

Endast relevanta svar tack!
Citera
2014-03-25, 00:30
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrkartel
Hej, nu är det dags att söka till hösten och jag funderar på att läsa Civilingenjör - Industriell ekonomi.

Fråga 1:
Jag måste först gå ett tekniskt basår eftersom jag inte är behörig. Jag hatar inte matte och älskar inte det, har fått G-VG på matte än sålänge. Hur svårt är basåret för en person som är neutral när det gäller matte, fysik, teknik och sådana ämnen? Jag är beredd på att lägga ner mycket tid och så, men kan det blir så svårt att jag helt enkelt inte begriper vad det är dom försöker lära mig?

Endast relevanta svar tack!

Tekniskt basår är inte svårt när det kommer till själva innehållet. Det är mängden som är det jobbiga och jag märker att de som saknar intresset för naturvetenskapliga ämnen tycker basåret är uppriktigt skitjobbigt. Det kommer aldrig bli så svårt så du inte fattar vad de snackar om, däremot så är det klokt att ligga i fas med kurserna och inte hetsplugga sista veckan innan tentan.
Citera
2014-03-25, 00:50
Medlem
maenskligs avatar
Har du inget intresse för det du läser kan du nog redan nu förbereda dig på att det kommer bli tufft. Du behöver inte vara duktig och kunna allt på en gång, men är du intresserad av något av ämnena kommer det underlätta rejält.

Rent innehållsmässigt ligger basårets delkurser på gymnasienivå, men största skillnaden är att du läser på högskola istället för gymnasium och tempot är således högre (svårighetsgraden ökar).
Citera
2014-03-25, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maensklig
Har du inget intresse för det du läser kan du nog redan nu förbereda dig på att det kommer bli tufft. Du behöver inte vara duktig och kunna allt på en gång, men är du intresserad av något av ämnena kommer det underlätta rejält.

Rent innehållsmässigt ligger basårets delkurser på gymnasienivå, men största skillnaden är att du läser på högskola istället för gymnasium och tempot är således högre (svårighetsgraden ökar).

Att det kommer bli tufft klarar jag nog av.. jag är rädd att jag ska gå på föreläsningarna, jobba i böckerna men fortfarande inte begripa vissa saker, och faila på provet. Är det ingen som gått detta program och kan säga om ni någongång kände såhär eller hade klasskamrater som kände såhär? Eller klarar man sig med HÅRT, hårt, arbete?
Citera
2014-03-25, 02:40
Medlem
3.1415926535897932s avatar
Är inne på min andra termin på en teknik- och mattetung civ. utbildning och har egentligen inget större intresse för det mer än pengarna man kan tjäna. Men jag tror att intresset växer allteftersom, åtminstone för mig, det går som upp och ner. På rymdteknik får man mig veterligen också göra en del coola projekt som måste vara jävligt intressant och kul; skjuta upp någon ballong i rymden och bygga nån flygande mackapär och sån skit. Dessvärre ligger ju också Sveriges enda riktiga program för rymdteknik uppe i Luleå.

Sen undrar jag varför du gör tråden ens? Vad är valet liksom? Ska du skita i att försöka och välja något enkelt och som ger sämre betalt bara för att någon random på Flashback sa att det är superdupersvårt och som att läsa kinesiska?
Det är inte heller någon här som vet någonting om dig och kan säga huruvida du är ett pundhuvud som aldrig ens borde tänka tanken på att söka in eller ett geni med dåligt självförtroende.

Man up. Tro på dig själv och tänk på att varje sekund du lägger på att vela med tankar som "är jag tillräckligt smart för att göra det här?" eller "orkar jag fortsätta?" är tid som du kunde ha ägnat dig åt att studera och göra dig redo. Det är bortkastat tid av ditt liv. Ge det bästa du har sen om det här nu råkar gå totalt helt åt helvete så har du ju i alla fall givit 100%.
Se till att förbereda dig på hårt arbete, försök vara med de bästa i klassen, var uppmärksam på föreläsningarna och se till att du hänger med från början, så ska du nog kunna få tillbaka en del av ditt liv redan efter någon månad. Sätt upp delmål.

Sen vad jag vet så är det väl ungefär samma svårighetsgrad på maskin och rymdteknik men skillnaden är att maskin ger bredare möjligheter än rymdteknik, som är smalare.
Försvaret och företag som Boeing anställer t. ex. båda maskiningenjörer och ing. i rymdteknik för att pyssla med rymdraketsforskning (även om de lär ha ingenjörerna på olika "departement") och kollar du upp det så har de nog ungefär samma lön. Så är du lite osäker på vilken karriär eller bransch du ska försöka gå in i, så skulle jag nog tipsa om maskin istället just för att du kan välja att inrikta dig med något helt annat om du tycker att rymdteknik är pisstråkigt (verkar inte vara det enligt mig dock). Tittar du på jobberbjudande så brukar det också stå maskin/rymdteknik.
Pengar på rymdteknik här i Sverige tror jag inte så mycket på, dina valmöjligheter består antagligen bara i att gå vidare till att jobba på Luleå universitet eller insitutet i Kiruna eller gå in till försvaret (som för övrigt är en osäker bransch för någon som vill ha hög lön, som det ser ut idag), men i USA kanske?

Är det pengar du är ute efter så tycks IE vara grejen här (verkar inte lika eftertraktade utomlands), annars är det väl typ data, elektro, olja, maskin och just rymdteknik (knappast i Sverige dock) som gäller.

Lol. Inser att jag bara läste rubriken.
Men jaja. Basåret tror jag också kan verka svårare än vad det är. Jag tror man kommer in i hela det här teknik- och matematiktänkandet och får lättare och lättare för det snarare än att det hela tiden blir svårare...
Senast redigerad av 3.1415926535897932 2014-03-25 kl. 02:49.
Citera
2014-03-25, 06:47
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrkartel
Att det kommer bli tufft klarar jag nog av.. jag är rädd att jag ska gå på föreläsningarna, jobba i böckerna men fortfarande inte begripa vissa saker, och faila på provet. Är det ingen som gått detta program och kan säga om ni någongång kände såhär eller hade klasskamrater som kände såhär? Eller klarar man sig med HÅRT, hårt, arbete?

Jag går basåret just nu och jag har enbart en endaste gång, på kemin, upplevt att jag inte hade den blekaste av läraren pratade om men det var inte svårighetsgradens fel. Det var mitt egna fel eftersom jag inte hade läst igenom kapitlet som föreläsningen handlade om.
Man lär sig av sina egna misstag och sedan dess har det inte upprepats.

För att tydliggöra, det är INTE svåra saker man går igenom på tekniskt basår. Hastigheten är svårigheten. I fysik B så snittar man ungefär ett nytt område varje vecka men alla är närbesläktade och det är viktigt att man har kvar kunskaperna från det tidigare området.
Så repetition är viktigt och enligt mig så kan man inte repetera för mycket.
Citera
2014-03-25, 07:48
Medlem
rehyptols avatar
Jag har gått klart basåret, samt påbörjat min civing.

Jag tycker att du borde ta det lugnt först av allt, basåret är inte svårt på det sättet att du inte kommer fatta innehållet, det enda svåra är att du måste vara effektiv med ditt pluggande. Att sitta och nöta tal utan att förstå är bara en dålig idé. Sitter du 2-3h per dag _effektivt_ så kommer allting att ordna sig, samt fokusera på att förstå laborationerna du får i fysiken.
Citera
2014-03-25, 08:30
Medlem
Har själv läst på Linköpings Universitet (LiU), där Industriell ekonomi finns. LiU är kända för att ha väldigt högra krav på mattematik på sina Civ. Ing utbildningar, (innan någon börjar hetsa så har jag inga direkta källor på detta förutom att LiU själva stoltserar med detta och att de var en av få universitet som vägrade sänka kravet på matte-d). Så hur svår matten kommer bli beror troligtvis även på vilken högskola du väljer. Men väljer du LiU är det väldigt mycket, räkna med motsvarande ½-1års heltidstudier fördelat på olika kurser. Jämfört med gymnasiet så är det ett helt annat tempo och såklart nivå. Kan nämna att man på LiU läser in och tentar av hela gymnasiematten på 2v. Det är den enklaste mattekursen. Inte så insatt i hur det ser ut på ex Chamlers osv. Såklart omöjligt att säga hur svårt det är för dig. Jag har alltid haft lätt för matte och hade MVG i alla gymnasiekurser, och jag fick plugga en del för att klara vissa av kurserna, klarade ca 90% på 1a försöket. Det hör knappast till ovanligheterna att vissa skriver tentor 7-8ggn innan dem klarar sig.

Är övertygad om att en normalt funtad person som är beredd att jobba arslet av sig kan traggla sig igenom ex Industriell ekonomi, alternativt att man är tekniskt lagd och lägger ”normalt” med tid Samtidigt är det väldigt många som hoppar av den typen av utbildningar.

Du vill tjäna mycket pengar och är inte speciellt intresserad av teknik, eller har en fallenhet för matte. Låter som du borde satsa på ekonomi istället: Du slipper basåret (ett extra år att tjäna stålar), du har lättare att få bra betyg (kan konkurrera om bättre jobb), du har mer fritid när du pluggar. Om man jämför arbetsinsatsen (under högskoletiden) med potentialen att tjäna pengar slår ekonomi Civ. Ingenjör med råge (min uppfattning baserat på dom jag pluggat med och andra vänner som läst ekonomi).
Citera
2014-03-25, 08:59
Medlem
Pyramids avatar
Läser tekniskt basår nu och tycker inte det är så svårt, bara man pluggar någon timme per dag och hänger med så är det lugnt. Skulle vilja påstå att en normalbegåvad person antagligen skulle klara det med 2-3 h plugg per dag och det är ju ingen större uppoffring. Givetvis blir det mer och mindre hektiska perioder, skriva labrapporter i kemi, plugga på tentor etc men i snitt 2 h per dag borde vara lugnt, utöver föreläsningar alltså. Det förutsätter att du verkligen pluggar varje dag, annars blir det mycket jobb för att hinna ikapp.
Citera
2014-03-25, 17:18
Medlem
Sesamdamans avatar
Har också funderat på att välja teknist basår på någon skola. Tempot och innehållet är inget problem för mig utan problemet är (som du kanske inte greppat ännu) att "garantiplatsen" endast ges ut till fåtal personer inom varje civ.ingenjörs linje. Dvs, hade du inte bra betyg under basåret riskerar du att bli av med din garantiplats till andra som fått bättre än dig.

Gillar heller inte att olika skolor har olika system för basåret. På tex chalmers så räknas inte dina intjänade meritpoäng på gymnasiet in. Och på Högskolan väst erbjuder de endast 3 ingenjörsutbildningar -.-.

En fråga jag undrar är, är det naturvetenskapliga basåret svårt (Göteborgs Universitet tex)? Vad blir man behörig till om man läser och klarar detta? Hur är detta i jämförelse med det tekniska basåret?
Citera
2014-03-25, 17:25
Medlem
Sesamdamans avatar
Har också funderat på att välja teknist basår på någon skola. Tempot och innehållet är inget problem för mig utan problemet är (som du kanske inte greppat ännu) att "garantiplatsen" endast ges ut till fåtal personer inom varje civ.ingenjörs linje. Dvs, hade du inte bra betyg under basåret riskerar du att bli av med din garantiplats till andra som fått bättre än dig.

Gillar heller inte att olika skolor har olika system för basåret. På tex chalmers så räknas inte dina intjänade meritpoäng på gymnasiet in. Och på Högskolan väst erbjuder de endast 3 ingenjörsutbildningar -.-.

En fråga jag undrar är, är det naturvetenskapliga basåret svårt (Göteborgs Universitet tex)? Vad blir man behörig till om man läser och klarar detta? Hur är detta i jämförelse med det tekniska basåret?
Citera
2014-03-25, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarSucker
Jag går basåret just nu och jag har enbart en endaste gång, på kemin, upplevt att jag inte hade den blekaste av läraren pratade om men det var inte svårighetsgradens fel. Det var mitt egna fel eftersom jag inte hade läst igenom kapitlet som föreläsningen handlade om.
Man lär sig av sina egna misstag och sedan dess har det inte upprepats.

För att tydliggöra, det är INTE svåra saker man går igenom på tekniskt basår. Hastigheten är svårigheten. I fysik B så snittar man ungefär ett nytt område varje vecka men alla är närbesläktade och det är viktigt att man har kvar kunskaperna från det tidigare området.
Så repetition är viktigt och enligt mig så kan man inte repetera för mycket.

Vilken hastighet? Du läser standard gymnasietempo,
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in