2014-03-25, 17:37
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Vilken hastighet? Du läser standard gymnasietempo,

Nej. Fysik 1 och kemi 1 läser man oftast i 1:an/2:an på gymnasiet och året där efter fysik 2/kemi2/ma 3-4 etc. Do the match. Tekniskt basår är endast ett år.
Citera
2014-03-25, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamdaman
Nej. Fysik 1 och kemi 1 läser man oftast i 1:an/2:an på gymnasiet och året där efter fysik 2/kemi2/ma 3-4 etc. Do the match. Tekniskt basår är endast ett år.

Men ditt stolpskott.

Varje kurs är 100 poäng. Totalt åtta kurser. En termin är 400 poäng.
Citera
2014-03-25, 19:54
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Vilken hastighet? Du läser standard gymnasietempo,

Hastigheten per kurs är högre på basåret än på gymnasiet.
Citera
2014-03-25, 19:56
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamdaman
Har också funderat på att välja teknist basår på någon skola. Tempot och innehållet är inget problem för mig utan problemet är (som du kanske inte greppat ännu) att "garantiplatsen" endast ges ut till fåtal personer inom varje civ.ingenjörs linje. Dvs, hade du inte bra betyg under basåret riskerar du att bli av med din garantiplats till andra som fått bättre än dig.

Gillar heller inte att olika skolor har olika system för basåret. På tex chalmers så räknas inte dina intjänade meritpoäng på gymnasiet in. Och på Högskolan väst erbjuder de endast 3 ingenjörsutbildningar -.-.

En fråga jag undrar är, är det naturvetenskapliga basåret svårt (Göteborgs Universitet tex)? Vad blir man behörig till om man läser och klarar detta? Hur är detta i jämförelse med det tekniska basåret?

Du riskerar inte att bli av med din garantiplats om du klarar din utbildning, däremot så ges det enbart ut x-antal garantiplatser per program men du är alltid garanterad en plats efter genomfört basår.
På KTH förra året så verkade det vara mest fight om Indek (såklart), Teknisk fysik och Elektro. Resten verkade alla komma in på som de ville, förutom några få undantag.
Citera
2014-03-25, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarSucker

men läser ju endast två kurser samtidigt, så det är ju naturligt att tempot på dessa kurserna är högre. Jag lade klart mer tid på gymnasiet (samhäll) än på basåret.
Citera
2014-03-25, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarSucker

På så vis, men arbetsbördan är lika låg då man inte läser mer än två ämnen åt gången.
Citera
2014-03-25, 21:00
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
På så vis, men arbetsbördan är lika låg då man inte läser mer än två ämnen åt gången.
Om man vill ligga i fas med planeringen krävs det nog att man pluggar runt 10 timmar i veckan. Det är ungefär 10 gånger så mycket som jag lade under en normal vecka på gymnasiet.
Citera
2014-03-25, 21:07
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kissability
men läser ju endast två kurser samtidigt, så det är ju naturligt att tempot på dessa kurserna är högre. Jag lade klart mer tid på gymnasiet (samhäll) än på basåret.

Citat:

Ja, jag har inte sagt att arbetsbördan var annorlunda, jag påstod att hastigheten var skillnaden. Arbetsbördan skiljer ingen heltidsutbildning. Alla utbildningar man läser 100% på förväntas man lägga ner 40 timmar i veckan, oavsett om man läser på gymnasiet, medie- och kommunikationsvetenskap eller teknisk fysik.

Sen så är det förstås att komplexiteten skiljer dessa, men arbetsbördan ska vara densamma. (Det är den inte i praktiken, men ni förstår.)
Senast redigerad av StarSucker 2014-03-25 kl. 21:09. Anledning: Korrigerade syftningsfel, skriver som en nolla.
Citera
2014-07-01, 04:02
Medlem
mr.oranjes avatar
Hej! Har en fråga ang tekniskt basår.

Jag ska snart börja trean på ekonomiprogrammet där jag har tänkt läsa matte 4 min andra termin. Jag har nu i tvåan redan läst naturvetenskap 2b vilket motsvarar (biologi 1, fysik 1 och kemi 1) vilket gör att jag bara behöver fysik 2 för att kunna komma in på en civilingenjörsutbildning. Till min fråga, kan jag läsa endast fysik 2 på tekniskt basår eller endast fysik 2, biologi 2, kemi 2 på naturvetenskapligt basår? Eftersom jag isf redan läst alla mattekurser som behövs.
Citera
2014-07-01, 08:25
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.oranje

Jag ska snart börja trean på ekonomiprogrammet där jag har tänkt läsa matte 4 min andra termin. Jag har nu i tvåan redan läst naturvetenskap 2b vilket motsvarar (biologi 1, fysik 1 och kemi 1) vilket gör att jag bara behöver fysik 2 för att kunna komma in på en civilingenjörsutbildning. Till min fråga, kan jag läsa endast fysik 2 på tekniskt basår eller endast fysik 2, biologi 2, kemi 2 på naturvetenskapligt basår? Eftersom jag isf redan läst alla mattekurser som behövs.

Hej, jag är ganska säker på att naturkunskap 2b inte ersätter alla 3 kurserna biologi 1,kemi 1,fysik 1a, vilka tillsammans är 350p. Däremot så kan man ersätta Naturkunskap 2b med nämnda kurser. Men rätta mig om jag har fel
Citera
2014-07-01, 08:41
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.oranje

För behörighet till civilingenjörsutbildningar måste man ha läst alla de kurser som krävs dvs. matematik 4, fysik 2 och kemi 1. Naturkunskap 2b går alltså inte hux flux att byta ut mot behörighet i biologi 1, fysik 1 och kemi 1, trots att det fungerar så till ett fåtal högskoleprogram.

Matematiken kan du eventuellt slippa att läsa, men de andra kurserna slipper du inte.
Citera
2014-07-01, 09:33
Medlem
mr.oranjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maensklig
För behörighet till civilingenjörsutbildningar måste man ha läst alla de kurser som krävs dvs. matematik 4, fysik 2 och kemi 1. Naturkunskap 2b går alltså inte hux flux att byta ut mot behörighet i biologi 1, fysik 1 och kemi 1, trots att det fungerar så till ett fåtal högskoleprogram.

Matematiken kan du eventuellt slippa att läsa, men de andra kurserna slipper du inte.

Aha då förstår jag, Tack!

Hur tufft tror ni att basåret blir enbart med fysik 2 och kemi 1?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in