Citat:
Ursprungligen postat av
Caesare
Ah okej, tack för era svar. Vad tycker du lidden om D3 överlag om man struntar i att se det i ljuset av D2 och bedöma det på grundval av det?
Jag kan väl hoppa in här då jag aldrig spelade D1 och D2 på den tiden då det begav sig, så mitt omdöme torde vara ofärgat av nostalgi.
Diablo 3 är ett lättillgängligt ARPG med underhållande combat. Om man vill vara dryg så kanske man kan säga att det är lite mer "casual" än andra alternativ i samma genre, men det behöver inte betyda att det är tråkigt eller rysligt nerdummat.
Eftersom man fritt kan ändra vilka upplåsta skills en karaktär använder (inga val är permanenta) kan man experimentera lite som man vill med sin build och få till något som är kul att spela med. Skills låses upp allteftersom karaktären levlar upp. Om man kör kampanjen/storyn från början så får man som nytillkommen spelare en väldigt snäll inlärningskurva och möjlighet att testa lite allt möjligt.
Endgame är ganska repetitivt och det finns inte så mycket annat att göra än grinda för marginellt bättre gear, så att man kan klå starkare monster, så att man kan grinda för mer loot etc.
Seasons däremot är roligt då man får börja om från början med noll prylar och jobba sig uppåt igen.
Det finns enormt mycket speltid att hämta ut här om man tycker det är roligt att banka monster och hoppas på att den där perfekta looten äntligen ska ramla ut!