2014-06-15, 00:15
Medlem
anonymnoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neurogen
källa?

rolig du är.. du har lika liten källa på din "random-tes" som jag har på min version, eftersom källkod av ett spel är något som ett spelföretag sällan släpper.. däremot har jag normal gymnasiekunskap i matematik och sannolikhetslära (vilket du oxå borde ha) samt självlärd programmerare.. RNG i diablo 3 har sina begränsningar, för att främja spel-mekaniken och göra spelet roligt.. det säger sig självt, annars skulle det knappt gå att spela då vissa enstaka spelare skulle få typ tjugo av samma item, men inte nån av de andra.. (detta är alltså normal matematisk kunskap angående sannolikhet).. om du tittar i ditt stash så har du en ganska jämn spridning på items, o detta skulle i princip omöjligt kunna inträffa i en 100% random miljö.. o du behöver nog inte fråga runt speciellt mycket innan någon som du finner trovärdig kan ge dig samma förklaring som jag precis gav dig...

så den enkla poängen är att över tiden (om du slår tärningen tillräckligt många ggr) så kommer du efter tillräckligt många försök få ett mönster av samma siffra efter varandra flera ggr om, vilket måste motverkas annars blir spelet väldigt konstigt.. o detta är bara ett exempel till varför RNG måste använda sig av ramar... så sitt inte där o gorma att allt är random när du har noll koll på vad random i en programkod egentligen betyder.

dessutom om du ändå vill påstå att diablo 3 drops är helt random så kan vi skippa hela ovanstående förklaringen o istället bara hänvisa till loot 2.0 som introducerade "smart drops".. om du tror att det har något med total randomness att göra så borde du gå o lägga dig..
Senast redigerad av anonymnos 2014-06-15 kl. 00:31.
Citera
2014-06-15, 12:08
Medlem
neurogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ixxen
Helt klart har jag fattat totalt fel haha..

Så med andra ord så gäller det att samla på sig caches så snabbt som möjligt på normal för att förhoppningsvis lyckas få ringen..? Har får ca 4-5 legs sammanlagt på mina bounties oavsett nivå så känns sådär att lyckas få något bra också haha
japp så många caches som möjligt på kortast tid är det som gäller
Citera
2014-06-15, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymnos

så den enkla poängen är att över tiden (om du slår tärningen tillräckligt många ggr) så kommer du efter tillräckligt många försök få ett mönster av samma siffra efter varandra flera ggr om, vilket måste motverkas annars blir spelet väldigt konstigt.. o detta är bara ett exempel till varför RNG måste använda sig av ramar... så sitt inte där o gorma att allt är random när du har noll koll på vad random i en programkod egentligen betyder.

Fast ser du till den totala fördelningen över alla tärningskast dvs när antalet kast går mot stora tal så kommer fördelningen mellan utfallen att vara 1/6 (för en normal tärning dvs..) att du kan få samma siffra 2 ggr i rad påverkar inte den totala fördelningen... Gällande slumpade tal i programmeringsspråk så är mig veterligen inga av dessa helt slumpmässiga då samtliga funktioner använder algoritmer för att slumpa talen men de anses tillräcklig goda att använda i de flesta fall ...

Ser vi till Diablo 3 så är det loot tables och annat smått å gott inblandat så att säga att det är helt slumpmässig tror jag inte på då chansen att få drop ökas med speltid dock är jag tveksam till att blizzard skulle styra det så att man inte får samma item om och om igen. Detta baserar jag mest på att jag fick Leorics Crown 6-7 ggr innan jag fick min första andariel's visage till min DH
Citera
2014-06-15, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymnos
du vet helt klart inget om programmering. visst slår "tärningen" olika siffror varje gång man rullar den. men det är lika enkelt att lägga in undantag t.ex att om den har slagit en 3'a mer än två ggr i rad så ska den ignorera 3'an och rulla tärningen igen tills det blir en annan siffra än just 3. och massvis av såna parametrar finns det givetvis i diablo's RNG system. om man inte lägger in såna begränsningar så medger slumpen ihop med sannolikheten att du får flera likadana drops efter varandra. om du är så dum att du tror att diablo 3's kod bygger enbart på random utan några som helst ramar så har du verkligen noll jävla koll o borde inte vara så där dryg, ok?

Här har du helt fel.
När du dödar en fiende rollas först om det ska droppas ett item, sedan rollar det om detta item ska vara ett magiskt item och sedan rollar det om det ska vara ett legendary.

Diablo 3 tar inte det minsta hänsyn till om du har lotat itemet innan eller inte. Inget i en dator kan vara helt random, men diablo är så pass mycket random att det inte räknar in vad du lotat innan.

Lotade en gång 7 ringar i rad på ett och samma rift, varav 3 var samma ring. Om det är som du säger så skulle detta vara omöjligt. Även fått 5 magefists i rad av handskar.
Dessa 2 mins jag men har hänt flera gånger. Att det kan bli såhär beror på att vissa items har större chans att droppa och den chansen är det ända som gör att vissa items droppar oftare och andra mer sällan.
Men bara för att jag fått 5 magefist i rad så betyder inte det att nästa gång jag får ett par handskar så är chansen mindre att jag får ett par igen...

T.ex. en kortlek är lika random som diablo3. Jag vet inte hur jag blandar, men det finns inte oändligt många blandningar. Så att samma blandning kommer 2 gånger i rad är ganska liten men långt ifrån omöjlig.
Citera
2014-06-15, 16:15
Medlem
Loxuss avatar
Mina material tar alltid slut...får lust att sluta spela när man inte får ett skit för dom.. -.-
Citera
2014-06-16, 02:14
Medlem
tyses avatar
Jag blir så jävla förbannad på skitspelet, varför ska jag behöva sitta i DAGAR om inte veckor för att ta mig från lvl 1 - 70 så kallat legit, dvs noll boosting involverat när jag sedan ska behöva lägga ut månader på att få en gubbe torment väntlig och kanske efter ett halvår kunna spela t6.
Citera
2014-06-16, 07:13
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyse
Jag blir så jävla förbannad på skitspelet, varför ska jag behöva sitta i DAGAR om inte veckor för att ta mig från lvl 1 - 70 så kallat legit, dvs noll boosting involverat när jag sedan ska behöva lägga ut månader på att få en gubbe torment väntlig och kanske efter ett halvår kunna spela t6.
Hur tycker du det skulle funka då? Som i D2 med bootar och dupande?
Citera
2014-06-16, 08:42
Medlem
rievs avatar
Citat:
Varför spelar du ett spel som du inte gillar? Det kommer inte att bli magiskt roligt på T6 om du inte haft kul hittills, och om du haft kul hittills så är det väl snarare positivt att det räcker länge?
Citera
2014-06-16, 10:29
Moderator
^Eazs avatar
Nöter T5 med Crusadern tämligen enkelt nu, visst är vissa elite kombos som dödar mig en gång eller två + vissa rifts som har massa Sand Wasps, fyfan de där djävla getingarna, och ni som kommer ihåg vanilla vet att de var fan ännu värre då.

Har inte lyckats få skölden jag vill ha (akarat's awakening) på ett antal tusen shards, har fått en men var kass roll. Hoppas på perma akarat när jag får den.

Dock, så equippade jag min Barb igår eftersom jag hade ett par Thunderfurys Odyn son's och en Shard of Hate liggande.

Efter att ha testat lite olika så blev det TF och SoH kombo, så börjat equippa barben lite.

Kommer ihåg att jag hatade att lvla barben till 60 (60-70 tog jag genom att byta gubbe innan man stänger rift), men nu är den faktiskt rätt kul att lira.

En sak som har blivit djävlig jobbig dock är att få tag i mats för crafting, kostar ju 120 blå mats för t.ex Reapers Wraps och blå items känns djävligt rare nu.
Citera
2014-06-16, 12:07
Medlem
HaxarnHiaHias avatar
Citat:
Om det tar dig veckor att lvla 1-70 måste du spela max 1 timme om dagen eller göra något väldigt fel. 1-70 tar man på max 2-4 dagar om man spelar solo ett par timmar om dagen. Annars är det väldigt lätt att hitta boost och då tar man max lvl på 2 timmar, och då spelet börjar på lvl 70 ser jag inget fel med att bli boostad.

Att kunna spela den högsta svårighetsgraden ska ta tid och inte något man ska kunna hoppa på efter två veckors casual spelande.
Det låter som att Diablo inte är något spel för dig.
Citera
2014-06-16, 13:00
Medlem
tyses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaxarnHiaHia
Om det tar dig veckor att lvla 1-70 måste du spela max 1 timme om dagen eller göra något väldigt fel. 1-70 tar man på max 2-4 dagar om man spelar solo ett par timmar om dagen. Annars är det väldigt lätt att hitta boost och då tar man max lvl på 2 timmar, och då spelet börjar på lvl 70 ser jag inget fel med att bli boostad.

Att kunna spela den högsta svårighetsgraden ska ta tid och inte något man ska kunna hoppa på efter två veckors casual spelande.
Det låter som att Diablo inte är något spel för dig.

Det tar mig veckor för jag tröttnar på att levla upp gubbjäveln när man inte går upp i level i vettig tid så jag spelar på min main char efter 2 timmar. Sen när fan sa jag att jag vill lira t6 efter 2 veckor casual spelande? Hardcore grinda spelet i 18 timmars pass. Ja då skulle jag tycka 2 veckor är en bra tidsspann.
Citera
2014-06-16, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
N

En sak som har blivit djävlig jobbig dock är att få tag i mats för crafting, kostar ju 120 blå mats för t.ex Reapers Wraps och blå items känns djävligt rare nu.

Sitter själv och farmar lite blå, kör DH + Multishot eller min Barb + WW på normal, tar ju inte många minuter att fylla upp på Act 1.. Där är ju packat med minions på i stort sett alla uppdrag och samtidigt får man ju lite caches på det, inte fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in