Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-24, 17:28
  #1
Medlem
Hej, det är så att jag har två små bröder som fick en varsin ipad i julklapp, och nu är det så att dom sitter och laddar hem/tar bort spel hela tiden. Jag har tidigare användt WiFikill för att slippa ha 700 i ms hela dagarna.

Men jag tycker det inte är så snällt att slå av deras nätverk så länge jag sitter vid datorn. Finns det en chans till att jag kan capa deras nerladdnings hastighet?

Jag sitter på en 8 mbit/s lina. Har routern 'D-Link DIR 655'. Som är inkopplad till en bryggad 'Thomson TG799vn v2' router ifrån telia.

tack!
Citera
2014-03-24, 17:39
  #2
Medlem
Mike.Andersens avatar
Har du någonting i menyn under avancerade inställningar som heter WISH? Om du har det, så kan du prioritera trådlös trafik.
Citera
2014-03-24, 17:44
  #3
Medlem
"Net limiter" är det du söker.

http://download.cnet.com/1770-20_4-0...type=downloads
Citera
2014-03-24, 18:27
  #4
Medlem
Jag gick in i WISH list. Ser dock inget som kan begränsa hastigheten

Wish listen

Netlimiter är ju bara all trafik som min dator gör, inte vad andra på min nätverk gör. Tack endå!
__________________
Senast redigerad av KaffeKungen 2014-03-24 kl. 18:36.
Citera
2014-03-24, 18:41
  #5
Medlem
Mike.Andersens avatar
WISH prioriterar bara den trådlösa trafiken. Vill du begränsa hastigheten, då måste du tyvärr köpa en annan router.
Citera
2014-03-24, 18:58
  #6
Medlem
merlin2s avatar
QOS är det du letar efter och jag tror det finns i din router.
det är det är du sätter prioriteringar, tex du 95% av trafiken, resten till resten av användarna
(funkar inte riktigt så i dlinken men du får iaf högre rank när det gäller din trafik före andras)

finns under ADVANCED --> QOS Engine i routern
Citera
2014-03-24, 19:16
  #7
Medlem
Mike.Andersens avatar
QOS är riktigt dåligt i den där routern, det går inte att begränsa hastigheten. Vill bara påpeka att QOS proriterar all trafik som lämnar WAN porten, d.v.s. att den inte prioriterar nedladdning. Värdelöst skulle jag vilja säga, att QOS bara prioriterar i en riktning.

WISH gör samma sak som QOS, fast prioriterar bara trafik som går via det trådlösa. WISH har bara fyra olika prioriteringar, medans QOS kan ställas in från 1-255.
Citera
2014-03-24, 19:29
  #8
Medlem
Okej. Men jag har kollat runt lite i wish (såg inget som kunde ändra på hastigheten för andra). Och i QOS så fattade jag inte vad som menade med prio från 1 - 255, om det inte är procent, vad är det då?

Men om någon vet vad det är jag exakt skulle behöva/letar efter. Skulle inte någon kunna skriva vilka inställningar jag ska ha i vilken ruta/kategori eller nått? xD

Tack för snabba svar. Gör detta för mina bröder, dom har inte fortsått än hur det är med dåligt internet. Det kommer dom göra så småning om när dom är äldre
Citera
2014-03-24, 20:42
  #9
Medlem
merlin2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
.......WISH gör samma sak som QOS, fast prioriterar bara trafik som går via det trådlösa. WISH har bara fyra olika prioriteringar, medans QOS kan ställas in från 1-255.

sant, det finns inget i den routern som klarar av att prioritera på ett bättre sätt, det är en begränsning i routern och qos är tyvärr hans (TS) bästa val tyvärr.

Vill han ha bättre val så kan han antingen köpa en dyr router eller köpa en billig skit router och ändra dess firmware till dd-wrt.
Citera
2014-03-25, 01:00
  #10
Medlem
PeterNosters avatar
Men vänta nu. Din ping har inte så mycket med hastigheten att göra. Vid spel skickas bara korta meddelanden fram och tillbaka. Kolla med pingplotter var din ping blir hög.
Citera
2014-09-09, 19:31
  #11
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men vänta nu. Din ping har inte så mycket med hastigheten att göra. Vid spel skickas bara korta meddelanden fram och tillbaka. Kolla med pingplotter var din ping blir hög.

Om folk sitter och laddar ner (och upp) så mycket att du knappt har något kvar att använda, så är det ju klart att pingen blir högre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback