Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-23, 03:59
  #1
Medlem
Kända fakta:
* Spelarnas sannolikhet att vinna en poäng i egen serve, låt säga 0.60.
* Spelarnas sannolikhet att vinna ett pågående game i tennis (detta har jag lyckats med att räkna ut) men...

Fråga: Hur beräknar man en spelares sannolikhet att vinna ett/en pågående set/match?

Det finns en del program som gör just detta, men jag skulle vilja skriva mitt eget, men har kört fast i beräkningarna...

Förutsätt att chansen att vinna en poäng i egen serve är den samma under hela matchen.

Finns det nån sport/matematiknerd därute som kan förklara?
Citera
2014-03-23, 04:12
  #2
Medlem
Caens avatar
Problemet är väl det som gör idrott så fascinerande, inget går att räkna ut på förhand.

Du kan inte veta hur många m/s det kommer blåsa, eller när vinden vänder, om spelaren fått en utskällning av frugan på morgonen eller nekats sex kvällen innan.

Min poäng är att det är så otroligt många utomstående faktorer som spelar in att det är omöjligt att räkna på det viset när det kommer till idrott.
Citera
2014-03-23, 04:19
  #3
Medlem
Jag vet sannolikheten att en spelare vinner en poäng i egen serve (givetvis är detta en uppskattning, men det som är input till beräkningarna), då går det att utifrån detta beräkna sannolikheten att spelaren vinner matchen/set:et utifrån nuvarande poäng, t,ex 1-1 i set 2-1 i game 40-30.

Det pratas om modeller runt detta, "markov chains", men jag skulle vilja lite mer förklaring runt detta, om nån orkar
Citera
2014-03-23, 04:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caen
Problemet är väl det som gör idrott så fascinerande, inget går att räkna ut på förhand.

Sannolikheten att vinna en poäng i egen serve är ett uppskattat värde, helt korrekt, dock ska man utifrån detta kunna beräkna sannolikheten att vinna ett set / match. Man förutsätter att varje poäng är oberoende av varandra, d.v.s. sannolikheten för att vinna en poäng är den samma under hela matchen.

Man behöver nog sannolikheten att vinna en en poäng i motståndarens serve oxå. det missade jag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback