2014-03-22, 22:57
Medlem
Jag funderar på om det är okej att bjuda sina barn på alkoholfri öl. Det har hänt att jag druckit sådana så har barnen velat smaka. Barnen tyckte det smakade gott, men att köpa hem alkoholfri öl så barnen kan ta själva tycker jag låter helt sjukt, eller? Dom är 9 & 11 år

Vad tycker ni? Det kan ju iallafall inte skada deras hälsa.
Citera
2014-03-22, 22:59
Medlem
gottmospahedens avatar
Känns väl sådär egentligen. Varför introducera de till öl i en såpass tidig ålder? Å andra sidan så kan det ju vara vettigt att låta ungarna prova - sålänge du tar upp det negativa med "riktig" öl.
Citera
2014-03-22, 23:00
Medlem
Rätt ovanligt att man tycker om smaken av öl som liten.
Kommer ihåg att jag älskade cider, men det påminde iaf om läsk.

Är dina barn galna i alkoholfri öl, köp på du.
Citera
2014-03-22, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gottmospaheden
Känns väl sådär egentligen. Varför introducera de till öl i en såpass tidig ålder? Å andra sidan så kan det ju vara vettigt att låta ungarna prova - sålänge du tar upp det negativa med "riktig" öl.

Det är ju det som är lite svårt. På ett sett är det bra att dom "lär" sig dricka och tycka om det, men den dåliga sidan är att dom kanske börjar dricka riktig öl tidigare än sina kamrater.

Kan ju inte vara sämre att dricka alkoholfri öl än all den söta läsken som barn häller i sig nu för tiden..
Citera
2014-03-22, 23:02
Medlem
NovaOculuss avatar
Tycker själv det ger fel signaler, men kör på du.
Citera
2014-03-22, 23:10
Medlem
Polyklorfenols avatar
Ungefär lika smart som "chokladcigaretter". Ju mer de blir förskonade från allt som har med droger och alkohol att göra, desto bättre.
Citera
2014-03-22, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Ungefär lika smart som "chokladcigaretter". Ju mer de blir förskonade från allt som har med droger och alkohol att göra, desto bättre.

aa fast samtidigt så avdramatiserar man ju ölen. så det inte blir lika spännande för dom i vuxen ålder
Citera
2014-03-22, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Håller med. Det är helt idiotiskt till att uppmuntra till alkohol drickande.
Citera
2014-03-22, 23:18
Medlem
kalkys avatar
Jag tycker inte att det är någon vidare bra ide att introducera öl för dem i en redan för tidig ålder. Även om den är alkoholfri, så tycker jag att du ska undvika att göra det.
Citera
2014-03-22, 23:24
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av verbet
aa fast samtidigt så avdramatiserar man ju ölen. så det inte blir lika spännande för dom i vuxen ålder

För så är det ju, verkligen jätte dramatiskt! Nä jag ser väl ingen större fara med det så men jag får känslan av att öl inte tillhör barnens domän om det inte handlar om en tesked ölskum eller så..

Jag vill inte hålla på normer till varje pris men att vara 15år och bli tillfrågad om man ska ha 2,8:a till maten är något jag själv uppskattade, alkoholdebuten eller snarare min första fylla kom vid 14års ålder men att få dricka öl till maten var lite av en del att bli vuxen.

Du ville ha våra åsikter detta var min, jag hoppas du känner dig säker när du gör ditt val.
Citera
2014-03-22, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
För så är det ju, verkligen jätte dramatiskt! Nä jag ser väl ingen större fara med det så men jag får känslan av att öl inte tillhör barnens domän om det inte handlar om en tesked ölskum eller så..

Jag vill inte hålla på normer till varje pris men att vara 15år och bli tillfrågad om man ska ha 2,8:a till maten är något jag själv uppskattade, alkoholdebuten eller snarare min första fylla kom vid 14års ålder men att få dricka öl till maten var lite av en del att bli vuxen.

Du ville ha våra åsikter detta var min, jag hoppas du känner dig säker när du gör ditt val.

Fast då drack du ju riktig alkohol, det är faktiskt 10gånger värre än det jag skriver om. nu vet jag inte om du drack dig berusad till maten, men det låter ju inte lämpligt vid den åldern.
Citera
2014-03-22, 23:31
Medlem
pimmetjes avatar
Helt ok att ungarna får smaka när du själv dricker men att faktiskt köpa hem det till dem känns fel.

För övrigt gillade min kusins unge shandy eller vad det nu heter (öl och typ läsk blandat?). Vi hade några flaskor alkoholfritt hemma men tyckte att det var väldigt äckligt. Min kusin drack glatt upp det och delade då med sin son haha.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in