2014-03-25, 16:47
Medlem
Jag fick vin utspett med vatten när jag var liten. Festade första gången vid 16 års ålder. Idag dricker jag ingenting så go for it. Men se till de frågar om lov och det inte blir en vans att de dricker öl framför läsk eller saft
Citera
2014-03-25, 20:55
Medlem
Regnum.Chroatorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pimmetje
Helt ok att ungarna får smaka när du själv dricker men att faktiskt köpa hem det till dem känns fel.
Håller med här, man ska alltid tänka sig för då det inte är ovanligt att barn vräker ur sig sådant på skolan: "mamma handlade öl åt oss igår" låter kanske inte super bra i lärarnas öron.

Edit:
Själv började jag dricka vin/öl med mina föräldrar vid matbordet redan vid 14års åldern, inte alltid men ibland. Tycker det var ett smart beslut från deras sida då man inte tyckte det var något speciellt med det hela jämfört med vänner som söp ner sig på parkbänkarna.
Senast redigerad av Regnum.Chroatorum 2014-03-25 kl. 20:57.
Citera
2014-03-25, 21:02
Medlem
Låter lite konstigt. Men det är ju ingen alkohol så.
Citera
2014-03-25, 21:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av verbet
aa fast samtidigt så avdramatiserar man ju ölen. så det inte blir lika spännande för dom i vuxen ålder

Fast när de är 13-14 och kompisarna fått tag på ett lock folköl från invandrarkiosken på hörnet och sitter och tvingar i sig klunk för klunk mellan hulkningarna så kommer TS barn att kunna halsa ölen rakt av och direkt bli områdets "coola barn-alkisar" ryktesvägen i sitt område. Det banar vägen för ytterligare alkoliv, särskilt då det är väldigt kul att vara full när man är ung..
Citera
2014-03-25, 21:40
Medlem
Bombaysapphires avatar
Ser inget fel i att ge barnen lite alkoholfri öl någon gång då och då. I tonåren så dricker man knappast för att det är gott, då dricker man för att bli full och gärna så full som möjligt. Jag själv fick smaka på utspätt vin och lite öl nån gång då och då när jag var liten men jag började inte "dricka" för det. Dricka började jag göra när mina vänner började och det var inte smaken jag gillade.
De som söp mest tenderade även att vara de vars föräldrar höll dem hårdast.
Citera
2014-03-26, 03:42
Medlem
ccoonnyys avatar
Alltså, tonåringar är väl ändå mer nyfikna på ruset än själva drycken? Lite svårt det här faktiskt. Är själv uppvuxen på eran av chokladcigaretter, och köpte dessa konstant när jag var en knatte. Men har aldrig fått för mig att röra cigaretter. Alkohol har det funnits tillgängligt hemma, och jag har även fått smaka en hel del i tidig ålder, men har, vad jag tycker, alltid haft en sund respekt för alkohol gentemot vänner.

Jag tror faktiskt inte att man ger signaler om att det är okej med alkohol, eftersom du faktiskt inte ger barnen alkohol. Men jag tror att man måste vara noga att poängtera för barnen vad skillnaden ligger. Det viktigaste är nog att utbilda, inte att skrämma.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in