2014-03-22, 23:47
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av verbet
Fast då drack du ju riktig alkohol, det är faktiskt 10gånger värre än det jag skriver om. nu vet jag inte om du drack dig berusad till maten, men det låter ju inte lämpligt vid den åldern.

Nja nu vart det en öl 2,8 och jag var 15 alltså bara ett år ifrån att få köpa ölen själv men helt lagligt i övrigt då mina föräldrar godkände det.

Tabut i sig har ju givetvis delvis med alkohol att göra då det ofta finns i öl men mer att ölen i sig är förknippat med bla. berusning och att det är en vuxendricka mycket mer så än T. ex. cider i alla fall i min värld (hur våra världsbilder är har jag dock märkt är högst individuellt).

Jag kan inte säga vad som är rätt eller fel, bara med säkerhet om det är lagligt eller ej. Jag tror dock att du tycker att det är okej och då är det okej.
Citera
2014-03-23, 00:43
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
aa fast samtidigt så avdramatiserar man ju ölen. så det inte blir lika spännande för dom i vuxen ålder
Vuxen?
Tror du menar när de blir äldre (tonåren) o i så fall bör du tänka om.
Däremot så blir alkohol avdramatiserat när det blir lagligt för dem att köpa. Dvs när de blir vuxna.

Men vad gäller frågeställningen så anser jag det förkastligt att introducera öl till barn. Visst, den är alkoholfri. Men många väntar med alkoholdebuten just för att det smakar äckligt.
Då känns det korkat att vänja dem med smaken när de är nio år.
Citera
2014-03-23, 00:44
Bannlyst
Nej, det sänder inte rätt signaler. Vidrigt att se småbarn sitta och dricka öl. Inkörda och jävliga på det alkoholfria så har man nog inga problem med att dricka en starkbärs med tillhörande rus om något år.

Men det ska väl börjas i tid? Alkoholkulturen är ju trevlig. Känner du ingen annan som vill dricka öl med dig?
Citera
2014-03-23, 00:50
Medlem
Xinnehs avatar
Jadu svårt fråga, vet att man själv fick smaka en klunk här o där som barn när familjen skulle basta kanske därför man gillar öl i denna dag :P
Citera
2014-03-23, 01:06
Medlem
När jag var typ 10-13 (minns inte exakt), så köpte min pappa vid typ två tillfällen en 2.1% öl åt mig när vi badade bastu!
Jag tyckte ju iofs att det var ganska äckligt då men jag drack säkert hälften.
Idag är jag 21 år gammal och är inte alkoholist.
Citera
2014-03-23, 02:15
Medlem
hedinos avatar
Barn dricker vin till maten i många delar utav världen så varför skulle inte ungar få dricka alkoholfri öl ?.

Dom har ju redan lärt sig att dricka för smaken och inte för effekten så jag tror knappas dom kommer bli kylskåps banditer och sno all din öl.

Men vänta med lättölen tills iallafall 13års åldern.
Citera
2014-03-23, 02:32
Medlem
Citat:
aa fast samtidigt så avdramatiserar man ju ölen. så det inte blir lika spännande för dom i vuxen ålder

Det här tycker jag är en mycket intressant tanke. Borde ju finnas någon forskning gjord på detta område.
Citera
2014-03-23, 03:35
Medlem
Kickexs avatar
Utvecklar dom en förkärlek till smaken så har du dig själv att skylla men annars så är det ingen fara med att dricka alkoholfri öl i sig. Trots att åldern gör det till en väldigt gråaktig synpunkt.
Så någon enstaka gång vore dock inte det värsta.
Men dom säger förmodligen att det är så gott för att få bekräftelse från dig. Dricker du själv mycket?
Citera
2014-03-23, 04:17
Medlem
MrsMores avatar
Hade samma dilemma hemma..
Små som gillar öl... tyckte det var genialt med alkoholfri öl.. först.. men det kändes inte riktigt bra.
Känns ju fel att servera öl.. oavsett om den är alkoholfri.

Hur vi gjorde!?
Köpte som sagt hem ölen...till nåt festligt tillfälle.. "och nej.. den var ju inte sådär jättegod när man var tvungen att dricka upp hela flaskan" så efterfrågan har ebbat ut.. och inte kommit på tal igen..
Men det kändes som sagt... avigt.. väldigt avigt... och jag vet inte hur vi hade gjort om intresset för öl hade väckts ännu mer.. verkligen en hårfin balansgång.
Citera
2014-03-23, 04:20
Bannlyst
Jag brukar dricka ca. 5-6 starköl till maten, varje dag.
Min son som är 11 år brukar få ett redigt glas starkis till maten, vi äter ganska sent på vardagarna och det får honom att sova gott. Utan ölen i kroppen så spelar han datorspel hela nätterna och klarar inte av skolan. Dock ölfritt på helgerna för honom.
Citera
2014-03-23, 06:53
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Ingen tycker ju från början att öl smakar gott. Anledningen att man överhuvudtaget börjar uppskatta smaken av öl är att hjärnan lär sig förknippa öl med att det ger en behaglig småfylla. Den som redan har programerat hjärnan på detta sätt kan finna en viss njutning i smaken av alkoholfritt öl ibland. Barnen lär inte upskatta smaken alls.
Frågan är: varför?

Lika konstigt som vegetarianer som vill ha soja-"biffar". Varför vill dom ha grönskaker i köttskepnad om dom inte gillar kött?

Jag vill exempelvis inte ha mitt griskött i form av fläsk-"spenat".
Citera
2014-03-23, 07:10
Medlem
Funkydudes avatar
Antar du själv inte dricker det allt för ofta. Bjud dem (om de vill ha) när du köper till dig själv. Att låta dem fylla på själva och servera till lördagsgodiset tycker jag låter som en dålig idé. Påminn dem inte om det hela utan vänta med att köpa hem någon alkoholfri öl öht. Vänta och se om de fortfarande är sugna eller om de då glömt bort det.

Kommer ihåg när jag som liten fick smaka på lättöl. Skröt om det på dagis så mina föräldrar var tvungna att förklara läget (dagisfröknarna hade allt förstått att jag överdrev då jag sade jag drack öl "typ varje helg") Kan dock inte komma ihåg att jag riktigt gillade smaken utan det var bara spännande "vuxendricka" (trots bristen på alkohol, det där hade jag inte koll på). När jag blev äldre hade jag faktiskt rätt stora problem med att börja uppskatta smaken av öl. Tog hellre en grogg när det skulle festas och läsk om man skulle käka middag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in