Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-20, 13:38
  #1
Medlem
Hummlas avatar
Är lite sugen på att börja 3D modellera, alltså skapa fräna monster, robotar, objekt osv i 3D, ja så som spelutvecklare gör till exempel.

Jag är duktig på att rita på papper och tänkte kanske prova ta detta ett steg längre och börja skapa coola karaktärer i 3D.

Är det 3Dsmax, Maya eller kanske 3D-coat som gäller? Det finns ju en hel djungel utav detta så jag vet inte vart jag ska börja.

Så, vilken programvara är mest populär bland folk som sysslar med detta? Jag antar att alla 3D programs 3D filer är kompatibla sedan med dom flest andra modelleringsprogram om någon förstår vad jag menar.
__________________
Senast redigerad av Hummla 2014-03-20 kl. 13:41.
Citera
2014-03-20, 16:01
  #2
Medlem
BJNs avatar
studio max och maya är väl bland de vanligaste. Sen finns ju också cinema4d och blender, det sistnämnda är gratis att ladda hem.
Ska du göra monster rekommenderar jag zbrush eller mudbox.
Det du kan göra är att använda dig av obj formatet för att importera och exportera mellan program, men det kanske inte är så vanligt, om det inte är mellan tex maya och zbrush. Då behöver du också program som topogun om du ska rigga och animera dina modeller.
Du kan även testa google sketchup som är lite småkul. Eller element 3d för after effects med färdiga modeller osv.
Börja med modellering. Det är inte så enkelt som du kanske tror utan tar ganska lång tid att få grepp om. Eftersom du är duktig på att rita rekommenderar jag att du kollar på hur du kan importera imageplanes och modellera efter dem. Annars är det rätt svårt om man inte någon referens att gå efter.
Citera
2014-03-21, 06:26
  #3
Moderator
Protons avatar
Programvara - Windows --> Övriga dator- och IT-diskussioner
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback