2014-03-21, 11:27
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelseende
Det r rtt se p vuxna kloka hundar som uppfostrar slynglar till unghundar. Inte fan ger dem tuggben som avledning om en valp eller unghund r jobbig med dem el misskter sig. Nej frst varnar dem genom att markera och lyssnar inte lilleplutt fr han/hon lra sig genom ett nacksving/nyp eller bli ihopknycklad sdr lagomt hrt. Sen slpper dem ju valpen och allt r frid och frjd. Min morsa kr med den hr nya gullegull tekniken och hennes hund r frn samma kull som min. Han r fan grslig. Hoppar p folk, skller och lever hvel. r en snll hund men tl fan inte ett nej eller att jag stter p honom d han inte lyssnar. Nu sger jag att man ALDRIG fr sl eller sparka ett djur om det inte r ndvrn. Men stta emot brstet och nypa tag i hunden r precis som hundar gr emot varandra. Dem ger inte ben och bermmer dligt beteende.

En tik uppfostrar sina valpar, ja. Men i en helt annan bemrkelse n oss mnniskor. Tikar r, tminstone dom "bra mammorna", vldigt toleranta nr det gller sina ungar och lter dom ofta tugga p hennes ron och liknande. Tillslut kan hon bli less, och d gr hon drifrn.

Sen r det hr ingen "slyngel till unghund" vi pratar om utan en liten valp p 10 veckor. Det r frbannat stor skillnad.

Om en bebis p ngra mnader skulle dra och bita mamma i hret, skulle man skrika och fya sin bebis d? Kanske man istllet skulle ge bebisen en rolig leksak att bita och dra i istllet, s kanske inte mammas hr blir lika intressant att dra i.

Edit:
Nu menar jag inte att man ska behandla valpar som bebisar. Det r ju faktiskt en hund och inte en mnniska. Men principen r fortfarande densamma. Den frsta tiden i valpen och bebisens liv ska vara relationsuppbyggande. Ta bort mjligheten fr valpen att gra fel s du slipper g runt och fya och sklla p hunden.
Bitandet r en del av valpstadiet som kommer g ver med tiden, du behver inte fya eller sklla bort det eller stta valpen p plats. Det kommer g ver nd.
Gr som tiken, g undan istllet.
Senast redigerad av MissMD 2014-03-21 kl. 12:16.
Citera
2014-03-21, 19:43
Medlem
Citat:
Det r ingen mnniska eller bebis utan en hundvalp. Klart vuxna hundar tillrttavisar valpar som r 7 veckor bara. Man mste gra rtt vid rtt tillflle. Barn provar ocks grnser, hoppas inte du ger dina barn godisklubbor om den slr och sparkar dig p benen. Valpen ska uppfostras. Ger ni ven en stor hund ett godisben om den hugger en mnniska p stan i halsen fr att "avleda" den? Nr brjar ni mnniskor fostra era hundar egentligen? Nr den sjadat ngon och ni tvingas g hjlpkurser fr ni inte r flockledare? Jag bara undrar.

Ls detta:

Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
En tik uppfostrar sina valpar, ja. Men i en helt annan bemrkelse n oss mnniskor. Tikar r, tminstone dom "bra mammorna", vldigt toleranta nr det gller sina ungar och lter dom ofta tugga p hennes ron och liknande. Tillslut kan hon bli less, och d gr hon drifrn.

Sen r det hr ingen "slyngel till unghund" vi pratar om utan en liten valp p 10 veckor. Det r frbannat stor skillnad.

Om en bebis p ngra mnader skulle dra och bita mamma i hret, skulle man skrika och fya sin bebis d? Kanske man istllet skulle ge bebisen en rolig leksak att bita och dra i istllet, s kanske inte mammas hr blir lika intressant att dra i.

Edit:
Nu menar jag inte att man ska behandla valpar som bebisar. Det r ju faktiskt en hund och inte en mnniska. Men principen r fortfarande densamma. Den frsta tiden i valpen och bebisens liv ska vara relationsuppbyggande. Ta bort mjligheten fr valpen att gra fel s du slipper g runt och fya och sklla p hunden.
Bitandet r en del av valpstadiet som kommer g ver med tiden, du behver inte fya eller sklla bort det eller stta valpen p plats. Det kommer g ver nd.
Gr som tiken, g undan istllet.

Bra skrivet. Bra svar
Citera
2014-03-21, 20:56
Medlem
Evil_the_Cats avatar
Det r ju bara en pytteliten valp n. Oroa dig inte ver 'tnk om den gr s hr nr den blir vuxen'
Min hund frskte fan ta upp mina hnder nr den var liten kndes det som. Hon hgg och tuggade och drog, men de gr s nr de r valpar.
Hon r bara knappt tv nu, men s fort hon knner att hon kommer emot hud nr man busar s slutar hon, och skulle hon vara uppspelt s hon inte mrker det s rcker det med att man sger 'aj', eller 'nej' s slutar hon och backar direkt och vi har inte gjort ngot speciellt. Bara sagt ifrn d det gjort ont, och sagt ifrn om hon frskt nafsa mot andra n oss.

Valpar r naffsiga, men de lr sig fort.
Citera
2014-03-22, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_the_Cat
Det r ju bara en pytteliten valp n. Oroa dig inte ver 'tnk om den gr s hr nr den blir vuxen'
Min hund frskte fan ta upp mina hnder nr den var liten kndes det som. Hon hgg och tuggade och drog, men de gr s nr de r valpar.
Hon r bara knappt tv nu, men s fort hon knner att hon kommer emot hud nr man busar s slutar hon, och skulle hon vara uppspelt s hon inte mrker det s rcker det med att man sger 'aj', eller 'nej' s slutar hon och backar direkt och vi har inte gjort ngot speciellt. Bara sagt ifrn d det gjort ont, och sagt ifrn om hon frskt nafsa mot andra n oss.

Valpar r naffsiga, men de lr sig fort.
Fyra fingrar p halsen pminner om mammas nafs tillbaka. Gr det nr bitleken vergr till fr hrt.
Citera
2014-03-25, 11:34
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Det r rtt se p vuxna kloka hundar som uppfostrar slynglar till unghundar. Inte fan ger dem tuggben som avledning om en valp eller unghund r jobbig med dem el misskter sig. Nej frst varnar dem genom att markera och lyssnar inte lilleplutt fr han/hon lra sig genom ett nacksving/nyp eller bli ihopknycklad sdr lagomt hrt. Sen slpper dem ju valpen och allt r frid och frjd. Min morsa kr med den hr nya gullegull tekniken och hennes hund r frn samma kull som min. Han r fan grslig. Hoppar p folk, skller och lever hvel. r en snll hund men tl fan inte ett nej eller att jag stter p honom d han inte lyssnar. Nu sger jag att man ALDRIG fr sl eller sparka ett djur om det inte r ndvrn. Men stta emot brstet och nypa tag i hunden r precis som hundar gr emot varandra. Dem ger inte ben och bermmer dligt beteende.

Just det, tiken agerar i steg och den tar inte i sista steget i mer n vad som rcker fr att markera allvaret och de brukar fungera, valpen byter genast stt och visar tiken sin stora vlvilja.

Det finns en utbredd fobi mot handfast auktoritet dr folk tror att man bankar livet ur djuret!
Jag tror innerst inne att sdan fobi bottnar i personerna sjlva fr att de sjlva ger enbart tv lgen, ett tillkmpat lugn eller total freakout.
Citera
2014-03-25, 12:51
Medlem
Potenza.adeguatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeunert
Just det, tiken agerar i steg och den tar inte i sista steget i mer n vad som rcker fr att markera allvaret och de brukar fungera, valpen byter genast stt och visar tiken sin stora vlvilja.

Det finns en utbredd fobi mot handfast auktoritet dr folk tror att man bankar livet ur djuret!
Jag tror innerst inne att sdan fobi bottnar i personerna sjlva fr att de sjlva ger enbart tv lgen, ett tillkmpat lugn eller total freakout.

Sant och riktigt
Citera
2014-04-01, 20:00
Medlem
TS: ls hr vad hundcoachen skriver om valpar som morrar och s..

http://blogg.agria.se/fredriksteen/2...er-aggression/
Citera
2014-04-01, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
TS: ls hr vad hundcoachen skriver om valpar som morrar och s..

http://blogg.agria.se/fredriksteen/2...er-aggression/
Som inget verkar kunna om barn i alla fall ..lika tveksam om han kan hundar
Citera
2014-04-18, 13:19
Medlem
Djitiis avatar
Hej!
Vilka mrkliga svar du ftt!
Stta en sn liten valp p plats, det dummaste jag lst p lnge.
Och nej, mamma hund r inte srskilt hrd, visst kan hon sga ifrn nr valpen blir fr hrdhnt men en bra tik leker och tar mer stryk n vad hon ger. Har ni aldrig sett valpar leka? Nr jag hmtade hem min s mttes jag av ett helt gng valpar som bet, slet och framfrallt lt!
Det r vl inte s himla mrkligt att tar man bort tio syskon s vill valpen leka med ngon annan?

Jag har en malinoisvalp nu och herregud sger jag bara, skulle vilja se den som ska stta henne p plats

Fr henne r kamp ALLT. Hon ruskar mina hnder, drar i klder... Fr henne r det sjlvbelnande och nr hon gr igng som vrst s fungerar det bara att g till ett annat rum, stnga om sig och efter ngra minuter gr hon och lgger sig. Hller jag fast henne s gr hon in i kamp, alternativt biter nnu hrdare. Min valp gr inte detta av elakhet, det r hennes stt att leka. r hon tillrckligt mottaglig fungerar det att avleda men nr hon r helt inne i sitt kampande skulle hon ALDRIG sluta fr att jag nyper i henne.

Valpar kan visst visa aggressivitet, min har gjort det vid flertal tillfllen. Inget jag oroar mig fr dock. Hon fr mer och mer sllan raseriutbrott men visst sjutton hnder det. Min hund r visserligen rtt hrd och tjnsteavlad men r rtt sker p att de flesta valpar kan vara arga!

Men ts, att din hund morrar och bits lter fr mig som lek. Bra r att ha ngot gott i fickan och gra lite tankekrvande vningar som tvingar valpen att lugna ner sig. Har du en valp som inte har problem med att du frsvinner in i ett annat rum s kan ven det vara ett bra stt att bryta. Stng drren om dig och lt den f ngra minuter p sig att varva ner.
Frsk ven att leka mycket med valpen p andra stt, belna d den leker med sina leksaker med dig och d du fr gosa/klappa utan bett.

Skulle det vara av ilska s frsk komma p vad som orsakar detta?
Litar den inte helt p dig? Hnt ngot i er relation som kan ha pverkat?
Finns en bra bok som heter kontaktkontraktet och den handlar mycket om hur man bygger upp relationen till varandra.

Lyssna inte p dom som pratar om att trycka ner och stta p plats. Det r ltt hnt att du fr en hund som litar nnu mindre p dig. Man bygger inte en bra relation genom versitteri!

Tror det r lite fr mnga hr som lst hundboken "Hundgare som tror att dom fortfarande lever p 70-talet"
Senast redigerad av Djitii 2014-04-18 kl. 13:44.
Citera
2014-04-19, 00:16
Medlem
Djitiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adversarius
Hon skriver ju tydligt att valpen morrar och r aggressiv, och skakar hennes hand i kftarna som om den vore ett byte. Det r stor skillnad p det och vanligt lekfullt valpnafsande - valpen har inte ftt tillrckligt med grnser. Jag r absolut ingen stenhrd disciplinivrare som fresprkar militra fostringsmetoder, jag hller helt med om att valpars liv (och vuxna hundar ocks, fr den delen) ska vara fyllt till brdden av skoj, krlek och stimulans. Men man mste ju kunna sga t valpen p skarpen nr den misskter sig - inte med aggression och vld som diverse hjrnsvaga kamphundsgare, utan med krleksfull tydlighet och auktoritet, som en frldrafigur.

TS, hur exakt tillrttavisar du valpen? Tnk p att nr du kommunicerar med din hund r kroppsprket 90%, och ljuden frn din mun resterande 10%. Om du enbart kommunicerar med rsten kommer valpen inte fatta ett smack, eftersom hundar inte pratar mnniskosprk. Visst, de frstr ord och kommandon nr de trnats till det, men allt som oftast ser man folk som frsker tillrttavisa sina hundar enbart med lnga meningar ("sluta nu Fido, du fr inte gra sdr, var snll") utan att ens rra vid hunden eller pkalla deras uppmrksamhet. Kommunicera med kroppen s mycket du kan. Nr valpen biter dig - prova att sga NEJ med tydlig och bestmd rst samtidigt som du lgger en hand om dess hals. Klm inte t, bara hll runt halsen. Dominanta hundar sluter kftarna om halsen p flockmedlemmar som inte skter sig - tar du bara ett mycket ltt grepp om halsen s talar du om fr valpen att "hr bestmmer jag och sdr fr du inte gra" utan att det gr ont.

Man FR INTE vara rdd fr att utva krleksfull disciplin mot sin hund, hundar BEHVER det. Inget vld, inget vrlande, ingen aggression - bara vanlig, krleksfull uppfostran, som med ett barn. Vissa r s livrdda fr minsta lilla auktoritetsyttring gentemot sina hundar att de tar ver hushllet och familjen och blir totalneurotiska eftersom de d antar rollen som flockledare, och drmed mste skydda och leda sina mnniskor. Om en ensam hund ser sig som ledare ver alla andra i familjen slutar det aldrig vl. Att aldrig stta minsta lilla grns fr sin hund kan vara lika skadligt fr dem som att vara stenhrd disciplinr.

Oj. S att hunden morrar och "ruskar" handen r fel sger du?
Fr nog tala med min uppfdare d jag verkar ha ftt en dlig hund...
Min valp fr grna ta ver hushllet men jag frstr verkligen inte varfr hon skulle gra det!
Snlla, alla hundkunniga, varfr skulle hunden ta ver?
Hnvisa inte till vargar i fngenskap d det r bevisat att vilda vargar och vargar i bur beter sig helt annorlunda. Dessutom r det inga vargar som vi har i kopplet.
Citera
2014-04-19, 00:25
Medlem
Djitiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zanizaila
Hunden r 10 veckor, och vuxna hundar bryr sig inte alls om det nr de tillrttavisar valpar. Ska ett barn i skolldern daltas med och man sger bara "Men han r bara ett barn" nr de beter sig otrevligt, kanske slr vuxna eller andra barn? Nej, man tar itu med det p en gng s man inte fr en jvel till tonring eller vuxen.

Det r inte okej att bita mnniskor fr vuxna hundar - d ska det inte heller vara okej fr valpar. Man kan inte brja sga t hunden nr den r vuxen och det blir direkt farligt (om det r en strre hund) att det inte r okej, d r det fr sent.

Men herregud. Jag har inte haft ngon hund som fortsatt bita som vuxen hund. Menar du p allvar att det r fel att en valp bits? Hjlp...
Citera
2014-04-19, 00:28
Medlem
Djitiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeunert
Just det rent skitsnack av naturromantiker, alla valpar prvar mer eller mindre att dominera fr att befsta sin plats i rangordningen, har en valp nu och en ldre tik och tiken gav valpen en nacksving som heter duga d valpen gick fr lngt och brjade att bita henne hrt ver nos o mun.

TS mste visa valpen vem som r bossen i huset nu eller s ta skiten 100ggr vrre nr hunden blir knsmogen.

Skulle aldrig i mitt liv tillta att en utav mina hundar gav valpen en "nacksving", dels kan det skada valpen rejlt och dels kan den bli osker mot andra hundar. En bra, vuxen hund r frvnansvrt snll mot valpar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in