Citat:
Ursprungligen postat av
isome
Har en valp på 10 veckor, och är säker på att pojken hatar mig emellanåt!
Han kan komma och morra och skälla på mig tillika som han biter väldigt aggressivt. Det tar otrolit sjukt och han försöker föra omkring min hand som en leksak, vet ni "skakar om på huvudet" så där..
Försöker alltid avleda honom med leksak, men nej, det är husses hand som ska få omgång!
Detta händer särskilt ofta när jag försöker få honom att inte bita på oförbjudet.
Också när jag tar upp honom i famn (inte varje gång men ofta) när vi ska ut eller bara för att lyfta honom i soffan eller bara gosa lite, så kommer det morrande å skällande å huggandet börjar..
Han gör det inte mot nån annan. Pojkvännen är han nog såå snäll mot ;O
Men samtidigt är jag ända han lyssnar på, ända som han kommer till när man ropar och sånt. Och när han ska sova är han sjukt viktig med att jag är nära, annars sover han inte. Och jag är den som går ut 50 gånger per da och ger mat och uppmärksamhet och kärlek.
Är detta bara valpbetende eller går jag honom på nerverna ibland? Har hört att det också kan ha med trötthet att göra, men han får sova precis när och hur länge han vill.
Jag hoppas inte du fortsätter gosa med honom när han morrar och biter på det viset, det kommer inte sluta bra.
Var beträffar bitande i händerna är det ett väldigt vanligt valpbeteende. Valpar, precis som barn, använder munnen till att utforska, och därför biter dom i allt dom kan hitta
Börjar han bita i händerna när ni leker, antingen avled med en leksak, ta bort händerna eller helt enkelt gå därifrån.
Visa han att "Bita i händer = tråkigt, Inte bita i händer = Roligt"
Sen har ni bara haft honom i max två veckor, att han morrar kan ju helt enkelt också vara att han inte riktigt litar på er ännu och är fortfarande lite otrygg i sin nya miljö.
Att börja "markera" och "tillrättavisa" en tio veckors valp som Adversarius här ovan säger tror jag inte på.
Den första tiden, eller ja, hela deras liv, ska vara rolig och tillitsfull, inte massa fyanden hela tiden. Ta bort möjligheterna för valpen att göra fel. om den biter i händerna, ta bort händerna. Morrar den, ta reda på varför den morrar, kanske den är osäker och behöver mer utrymme.
För jag kan lova att det inte har någonting med aggressivitet att göra.