• 1
  • 2
2014-03-20, 07:41
Medlem
Har en valp på 10 veckor, och är säker på att pojken hatar mig emellanåt!
Han kan komma och morra och skälla på mig tillika som han biter väldigt aggressivt. Det tar otrolit sjukt och han försöker föra omkring min hand som en leksak, vet ni "skakar om på huvudet" så där..
Försöker alltid avleda honom med leksak, men nej, det är husses hand som ska få omgång!
Detta händer särskilt ofta när jag försöker få honom att inte bita på oförbjudet.
Också när jag tar upp honom i famn (inte varje gång men ofta) när vi ska ut eller bara för att lyfta honom i soffan eller bara gosa lite, så kommer det morrande å skällande å huggandet börjar..
Han gör det inte mot nån annan. Pojkvännen är han nog såå snäll mot ;O

Men samtidigt är jag ända han lyssnar på, ända som han kommer till när man ropar och sånt. Och när han ska sova är han sjukt viktig med att jag är nära, annars sover han inte. Och jag är den som går ut 50 gånger per da och ger mat och uppmärksamhet och kärlek.

Är detta bara valpbetende eller går jag honom på nerverna ibland? Har hört att det också kan ha med trötthet att göra, men han får sova precis när och hur länge han vill.
Citera
2014-03-20, 08:03
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Man kan säga nej när han leker med din hand alternativt att du gnyr till som en hund skulle gjort nör den får ont. Då bör den släppa och låta bli din hand. Blir inte kul nör den leker med din hand och hunden är vuxen.
Citera
2014-03-20, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Man kan säga nej när han leker med din hand alternativt att du gnyr till som en hund skulle gjort nör den får ont. Då bör den släppa och låta bli din hand. Blir inte kul nör den leker med din hand och hunden är vuxen.

Har gjort det, men hjälper inte
Citera
2014-03-20, 08:27
Medlem
Adversariuss avatar
Mycket, mycket allvarligt. Det där kan leda till riktiga olyckor när hunden är vuxen, så det måste tas tag i NU.

Spontant tror jag att du har daltat för mycket med hunden och inte satt gränser på rätt sätt. Ständig kärlek och uppmärksamhet utan disciplin är skadligt för en hund. Du och din pojkvän är de som ska lära valpen allt om vad man får och inte får göra här i världen, det är ett väldigt viktigt jobb.

Ni båda måste markera ordentligt varje gång valpen gör såhär. Ni måste också reagera och tillrättavisa på samma sätt och i samma situationer, annars blir valpen förvirrad över vad som gäller. Så fort valpen börjar morra och visa tecken på att göra ett utfall mot handen eller dylikt - markera fysiskt med en snärt på nosen eller ett finger i sidan (inte för att tillfoga smärta, utan för att bryta valpens fokus) och kombinera detta med ett högt ljud (NEJ!, GRR!, TSCHHH!, vad som helst, bara ni fortsätter använda ett och samma ljud vid tillrättavisningar.

Det är ett stort problem idag med hundägare som tror att deras små snuttegullisar ska gå sönder bara de höjer rösten åt dem. Man ser dagligen folk med ouppfostrade småhundar som skäller som besatta och försöker göra utfall mot andra hundar, och deras ägare fullkomligt skiter i det. Jag förstår inte varför sådana människor har hund över huvud taget. En hund behöver kärlek och uppmärksamhet, men ger man det när den är i fel sinnesstämning så berömmer man det negativa beteendet. Hundar behöver direktiv, regler, de behöver veta vad man får göra och inte göra, och det är givetvis ägarens uppgift. Och det betyder såklart inte att vråla och slå hunden - man ska bara vara lugn, tydlig, metodisk, självsäker och aldrig låta hunden vinna. I din valps ögon är du svag, han har högre ställning än du i flocken och kan därför bete sig precis som han vill mot dig. Pojkvännen rankar tydligen högre eftersom han inte drabbas av detta beteende. När en liten hundvalp ser dig som så mjäkig att han kan göra dig till sin "bitch" är det dags att skaffa lite pondus och ta tillbaka din position.

Eftersom ditt problem är av så allvarlig natur skulle jag rekommendera att ta lydnadskurser om du inte ser bättring inom kort. Då slipper du risken att han flyger på och biter någon i vuxen ålder, för då är hans dagar räknade.
Senast redigerad av Adversarius 2014-03-20 kl. 08:31.
Citera
2014-03-20, 08:30
Medlem
Potenza.adeguatas avatar
Hej du,
Jag skrev till en annan hundägare här på forumetför något år sedan som också hade problem med sin hund. Den lösningen funkar på allt hundengör som är fel, men du får leta upp tråden själv bland mina skrivna inlägg. Den heter liknande "schäfervana hjälp" etc. Leta upp den och läs det jag skrivit och testa, för det kommer INTE hjälpa med ett "nej" eller att slå den stackars hunden. (Därmed inte sagt att du gör det)
Lycka till!
Citera
2014-03-20, 08:43
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isome
Har en valp på 10 veckor, och är säker på att pojken hatar mig emellanåt!
Han kan komma och morra och skälla på mig tillika som han biter väldigt aggressivt. Det tar otrolit sjukt och han försöker föra omkring min hand som en leksak, vet ni "skakar om på huvudet" så där..
Försöker alltid avleda honom med leksak, men nej, det är husses hand som ska få omgång!
Detta händer särskilt ofta när jag försöker få honom att inte bita på oförbjudet.
Också när jag tar upp honom i famn (inte varje gång men ofta) när vi ska ut eller bara för att lyfta honom i soffan eller bara gosa lite, så kommer det morrande å skällande å huggandet börjar..
Han gör det inte mot nån annan. Pojkvännen är han nog såå snäll mot ;O

Men samtidigt är jag ända han lyssnar på, ända som han kommer till när man ropar och sånt. Och när han ska sova är han sjukt viktig med att jag är nära, annars sover han inte. Och jag är den som går ut 50 gånger per da och ger mat och uppmärksamhet och kärlek.

Är detta bara valpbetende eller går jag honom på nerverna ibland? Har hört att det också kan ha med trötthet att göra, men han får sova precis när och hur länge han vill.

Jag hoppas inte du fortsätter gosa med honom när han morrar och biter på det viset, det kommer inte sluta bra.

Var beträffar bitande i händerna är det ett väldigt vanligt valpbeteende. Valpar, precis som barn, använder munnen till att utforska, och därför biter dom i allt dom kan hitta

Börjar han bita i händerna när ni leker, antingen avled med en leksak, ta bort händerna eller helt enkelt gå därifrån.
Visa han att "Bita i händer = tråkigt, Inte bita i händer = Roligt"

Sen har ni bara haft honom i max två veckor, att han morrar kan ju helt enkelt också vara att han inte riktigt litar på er ännu och är fortfarande lite otrygg i sin nya miljö.

Att börja "markera" och "tillrättavisa" en tio veckors valp som Adversarius här ovan säger tror jag inte på.
Den första tiden, eller ja, hela deras liv, ska vara rolig och tillitsfull, inte massa fyanden hela tiden. Ta bort möjligheterna för valpen att göra fel. om den biter i händerna, ta bort händerna. Morrar den, ta reda på varför den morrar, kanske den är osäker och behöver mer utrymme.
För jag kan lova att det inte har någonting med aggressivitet att göra.
Senast redigerad av MissMD 2014-03-20 kl. 08:46.
Citera
2014-03-20, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Jag hoppas inte du fortsätter gosa med honom när han morrar och biter på det viset, det kommer inte sluta bra.

Var beträffar bitande i händerna är det ett väldigt vanligt valpbeteende. Valpar, precis som barn, använder munnen till att utforska, och därför biter dom i allt dom kan hitta

Börjar han bita i händerna när ni leker, antingen avled med en leksak, ta bort händerna eller helt enkelt gå därifrån.
Visa han att "Bita i händer = tråkigt, Inte bita i händer = Roligt"

Sen har ni bara haft honom i max två veckor, att han morrar kan ju helt enkelt också vara att han inte riktigt litar på er ännu och är fortfarande lite otrygg i sin nya miljö.

Att börja "markera" och "tillrättavisa" en tio veckors valp som Adversarius här ovan säger tror jag inte på.
Den första tiden, eller ja, hela deras liv, ska vara rolig och tillitsfull, inte massa fyanden hela tiden. Ta bort möjligheterna för valpen att göra fel. om den biter i händerna, ta bort händerna. Morrar den, ta reda på varför den morrar, kanske den är osäker och behöver mer utrymme.
För jag kan lova att det inte har någonting med aggressivitet att göra.

Jag har försökt och försökt och försökt.. Gosar absolut inte med honom när han gör så och inte som att jag låter honom fortsätta bita. Säger varje gång nej och ger honom nåt han får bita på, men leksaken ignoreras! Och om det inte ignoreras så leker han med den högst 1 minut, och så ska det vara på händerna igen. Men jag ger aldrig upp utan fortsätter säga nej och ge leksak, men måste oftast alltid sätta mig med benen upp i soffan för att han ska sluta.

Och ja, 2 veckor har vi haft honom men det är under de senaste dagarna som detta har kommit.. Före har han varit otrolit lugn och bara lekfull.

Tror inte heller det fungerar som Adversarius säger, och har läst över allt hur jag skall göra och vad och gör det, men nej.. Och det är ju inte alltid det är såhär, annars är han världens snällaste även mot mig.
Citera
2014-03-20, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potenza.adeguata
Hej du,
Jag skrev till en annan hundägare här på forumetför något år sedan som också hade problem med sin hund. Den lösningen funkar på allt hundengör som är fel, men du får leta upp tråden själv bland mina skrivna inlägg. Den heter liknande "schäfervana hjälp" etc. Leta upp den och läs det jag skrivit och testa, för det kommer INTE hjälpa med ett "nej" eller att slå den stackars hunden. (Därmed inte sagt att du gör det)
Lycka till!

Tack, ska göra det!
Våld mot valpen används absolut inte!
Citera
2014-03-20, 09:06
Medlem
Min valp bet och levde rövare och folk sa åt mig att man inte fick straffa en liten hund utan man skulle avleda den. Men det är fan bara skitsnack. Inte fan gör mamma hund så när hennes valpar blir för vild och biter eller stör henne. Ta och säg ifrån. Ta i lagomt mycket efter vad lillskrållet klarar av. Ta tag i valpens läpp eller kind och säg fy när den försöker bitas. Du ska då verkligen inte uppmana den till snuttegull lek när den håller på sådär då kommer då inte du vara hundens herre. Vilken jag tvivlar på du är nu heller. Se till vara försiktig när du säger ifrån och lär dig när den verkligen förstår och ger sig. Den ska inte nypas tillbaka då får du ta och visa igen lite hårdare. Den ska förstå att man aldrig får bitas och bitcha sig mot någon människa, utan bitas får man göra med leksaker eller med andra hundar på lek. Tycker man ska ge fan i att leka med en hunds mun med sina händer, den kan råka skrämma ett barn eller någon annan för den delen.
Citera
2014-03-20, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potenza.adeguata
Hej du,
Lycka till!

Hittade tyvärr inte :/
Citera
2014-03-20, 09:15
Medlem
MissMDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isome
Jag har försökt och försökt och försökt.. Gosar absolut inte med honom när han gör så och inte som att jag låter honom fortsätta bita. Säger varje gång nej och ger honom nåt han får bita på, men leksaken ignoreras! Och om det inte ignoreras så leker han med den högst 1 minut, och så ska det vara på händerna igen. Men jag ger aldrig upp utan fortsätter säga nej och ge leksak, men måste oftast alltid sätta mig med benen upp i soffan för att han ska sluta.

Och ja, 2 veckor har vi haft honom men det är under de senaste dagarna som detta har kommit.. Före har han varit otrolit lugn och bara lekfull.

Tror inte heller det fungerar som Adversarius säger, och har läst över allt hur jag skall göra och vad och gör det, men nej.. Och det är ju inte alltid det är såhär, annars är han världens snällaste även mot mig.

http://blogg.agria.se/fredriksteen/2...och-aggressiv/

Denna kanske kan hjälpa
Citera
2014-03-20, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
http://blogg.agria.se/fredriksteen/2...och-aggressiv/

Denna kanske kan hjälpa

Tack!
Citera
  • 1