2014-03-20, 11:07
Medlem
Adversariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Jag hoppas inte du fortsätter gosa med honom när han morrar och biter på det viset, det kommer inte sluta bra.

Var beträffar bitande i händerna är det ett väldigt vanligt valpbeteende. Valpar, precis som barn, använder munnen till att utforska, och därför biter dom i allt dom kan hitta

Börjar han bita i händerna när ni leker, antingen avled med en leksak, ta bort händerna eller helt enkelt gå därifrån.
Visa han att "Bita i händer = tråkigt, Inte bita i händer = Roligt"

Sen har ni bara haft honom i max två veckor, att han morrar kan ju helt enkelt också vara att han inte riktigt litar på er ännu och är fortfarande lite otrygg i sin nya miljö.

Att börja "markera" och "tillrättavisa" en tio veckors valp som Adversarius här ovan säger tror jag inte på.
Den första tiden, eller ja, hela deras liv, ska vara rolig och tillitsfull, inte massa fyanden hela tiden. Ta bort möjligheterna för valpen att göra fel. om den biter i händerna, ta bort händerna. Morrar den, ta reda på varför den morrar, kanske den är osäker och behöver mer utrymme.
För jag kan lova att det inte har någonting med aggressivitet att göra.
Hon skriver ju tydligt att valpen morrar och är aggressiv, och skakar hennes hand i käftarna som om den vore ett byte. Det är stor skillnad på det och vanligt lekfullt valpnafsande - valpen har inte fått tillräckligt med gränser. Jag är absolut ingen stenhård disciplinivrare som förespråkar militära fostringsmetoder, jag håller helt med om att valpars liv (och vuxna hundar också, för den delen) ska vara fyllt till brädden av skoj, kärlek och stimulans. Men man måste ju kunna säga åt valpen på skarpen när den missköter sig - inte med aggression och våld som diverse hjärnsvaga kamphundsägare, utan med kärleksfull tydlighet och auktoritet, som en föräldrafigur.

TS, hur exakt tillrättavisar du valpen? Tänk på att när du kommunicerar med din hund är kroppspråket 90%, och ljuden från din mun resterande 10%. Om du enbart kommunicerar med rösten kommer valpen inte fatta ett smack, eftersom hundar inte pratar människospråk. Visst, de förstår ord och kommandon när de tränats till det, men allt som oftast ser man folk som försöker tillrättavisa sina hundar enbart med långa meningar ("sluta nu Fido, du får inte göra sådär, var snäll") utan att ens röra vid hunden eller påkalla deras uppmärksamhet. Kommunicera med kroppen så mycket du kan. När valpen biter dig - prova att säga NEJ med tydlig och bestämd röst samtidigt som du lägger en hand om dess hals. Kläm inte åt, bara håll runt halsen. Dominanta hundar sluter käftarna om halsen på flockmedlemmar som inte sköter sig - tar du bara ett mycket lätt grepp om halsen så talar du om för valpen att "här bestämmer jag och sådär får du inte göra" utan att det gör ont.

Man FÅR INTE vara rädd för att utöva kärleksfull disciplin mot sin hund, hundar BEHÖVER det. Inget våld, inget vrålande, ingen aggression - bara vanlig, kärleksfull uppfostran, som med ett barn. Vissa är så livrädda för minsta lilla auktoritetsyttring gentemot sina hundar att de tar över hushållet och familjen och blir totalneurotiska eftersom de då antar rollen som flockledare, och därmed måste skydda och leda sina människor. Om en ensam hund ser sig som ledare över alla andra i familjen slutar det aldrig väl. Att aldrig sätta minsta lilla gräns för sin hund kan vara lika skadligt för dem som att vara stenhård disciplinär.
Citera
2014-03-20, 11:54
Medlem
MissMDs avatar
Jag är en av dem som tror att valpar inte har någon aning om vad dominant beteende är för något och inte jag tror heller inte att dom har aggressiva beteenden. Valpen ser inte dig som en "svag ledare" som måste ta över ledarrollen.

Det klart att man måste ha regler för sin valp, men regler kan sättas utan att man behöver fya hela tiden. Exempelvis genom att ignorera och avleda.
En valp/hund gör saker som den får något utav. Bita i mattes händer är ju jättekul om man får en reaktion, även om reaktionen är negativ.

Även Steen hade en valp som morrar attackerar och biter. Det behöver nödvändigtvis inte betyda brist i ledarskap där man behöver "sätta valpen på plats".

Vissa valpar är helt enkelt mer bitiga än andra, det går till sig med tiden om man nöter på.

jag tycker inte TS behöver vara orolig, bara fortsätta nöta på. Valpen kommer haja i sinom tid att han inte får någonting utav att bita på händerna och att det är roligare att bita på sina leksaker istället.
Citera
2014-03-20, 13:17
Medlem
Ålens avatar
Till er som tror den är bortskämd, ge er. Hunden är 10 veckor! Tror ni den föddes disciplinerad och nu blivit bortskämd?

TS, valpen hatar dig inte. Morrar och biter gör alla valpar. Se det hela som en möjlighet att lungt och metodiskt fostra din valp att bättra sig. Men ha tålamod!

Visa att du kan vara kul och intressant för hunden utan att den ska behöva bitas. Vad gör du med hunden när du aktiverar den för lek? Valpar är extremt glada skitar som vill ha roligt! Glöm att den vill dominera.

Det stora problemet med valpar är ofta inte valparna själva skulle jag tro, utan att folk har så jävla bråttom. 10 veckor i det här jordelivet och TS tolkar bit och morr som hat, get real
Citera
2014-03-20, 13:19
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissMD
Jag är en av dem som tror att valpar inte har någon aning om vad dominant beteende är för något och inte jag tror heller inte att dom har aggressiva beteenden. Valpen ser inte dig som en "svag ledare" som måste ta över ledarrollen.

Det klart att man måste ha regler för sin valp, men regler kan sättas utan att man behöver fya hela tiden. Exempelvis genom att ignorera och avleda.
En valp/hund gör saker som den får något utav. Bita i mattes händer är ju jättekul om man får en reaktion, även om reaktionen är negativ.

Även Steen hade en valp som morrar attackerar och biter. Det behöver nödvändigtvis inte betyda brist i ledarskap där man behöver "sätta valpen på plats".

Vissa valpar är helt enkelt mer bitiga än andra, det går till sig med tiden om man nöter på.

jag tycker inte TS behöver vara orolig, bara fortsätta nöta på. Valpen kommer haja i sinom tid att han inte får någonting utav att bita på händerna och att det är roligare att bita på sina leksaker istället.

Kloka råd.
Citera
2014-03-20, 14:38
Medlem
Zanizailas avatar
Hunden är 10 veckor, och vuxna hundar bryr sig inte alls om det när de tillrättavisar valpar. Ska ett barn i skolåldern daltas med och man säger bara "Men han är bara ett barn" när de beter sig otrevligt, kanske slår vuxna eller andra barn? Nej, man tar itu med det på en gång så man inte får en jävel till tonåring eller vuxen.

Det är inte okej att bita människor för vuxna hundar - då ska det inte heller vara okej för valpar. Man kan inte börja säga åt hunden när den är vuxen och det blir direkt farligt (om det är en större hund) att det inte är okej, då är det för sent.
Citera
2014-03-20, 16:01
Medlem
provocative77s avatar
Det är en bebis du har. Det den gör är till att börja med fullkomligt normal.
Dina nej är helt rätt, precis som andra redan sagt.
Men du är tjej o detta är FB så till att börja med så kör vi på i sann FBanda. Tjejer kan inte fostra hundar . Så vad det sagt.
Skämt o sidå. Jag ser o hör min sambo med vår valp som inte är valp längre.
Hon kör med nej, precis som jag. Mig lyder hunden omedelbart medan tjejens nej mer triggar hunden.
Det handlar för oss om att hennes röst inte bär. Inte ens när hon ryter i funkar det. Ryter jag i däremot backar hunden.
Du får nu prova dig fram. Både vad gäller händer o även i andra nejsituationer. Hunden ska lära sig att ett hårt nej kan bli obehagligt om det inte respekteras.
Jag kan erkänna att jag med tidigare hundar har lärt dem tre olika nej, redan som valp. Det snälla nejjet de respekterat när de lärt sig de andra två. Nej nummer två är ett hårt nej som följs av arga blickar o ignorans mot hunden ett kort ögonblick.
Det sista nejjet som jag bara har behövt göra en gång per hund är det skrikande nejjet som även gör ont i sidan av låret. Även det följt av arga blickar o ignorans.
Om du nu testar det sista nejjet så tänk dig för. Att slå sin hund är egentligen en dödssynd. Det ska komma med en förvarning genom nejjet. Du får inte göra hunden illa utan det ska svida. Du ska inte ömka efteråt.
Ja, jag kommer få fan för det här. Men tänk på hur en tik gör. Den skäller till o biter. Det är den reaktionen man vill åt.
Men för att beskriva min nuvarande hund. Hon lärde sig nej redan på det hårda nejjet.
Just bitandet tog jag ur henne efter att hon lärt sig nej. Nej är för mig nummer ett i uppfostran. Ett nej kan alltid användas för att få hunden att förstå att nu gör jag fel.
När hon bet så gnällde jag nej. Hon gav sig inte. Då kom det normala nejjet. Hon gav sig inte. Då kom det hårda nejjet samtidigt som jag klämde åt med handen i hennes mun, antingen runt nosen eller käken. När hon gnällde höll jag kvar i några få sekunder.
Självklart lärde hon sig inte direkt utan detta gjorde jag konsekvent till hon la av med att bita. Tog kanske en vecka o ont i handen hade jag pga de där vassa tänderna.

Djurplågeri? Ja, det kanske det är. Men i dag har jag en lugn o harmonisk hund som inte testar gränser längre än till jag säger nej. Snart kommer hon in i puberteten o då är jag glad att hon vet vad hon ska använda käften till.
Edit. I dag lyder hunden även min tjejs nej...... Fast hon är en tjej.
Citera
2014-03-20, 16:15
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelseende
Min valp bet och levde rövare och folk sa åt mig att man inte fick straffa en liten hund utan man skulle avleda den. Men det är fan bara skitsnack. Inte fan gör mamma hund så när hennes valpar blir för vild och biter eller stör henne. Ta och säg ifrån. Ta i lagomt mycket efter vad lillskrållet klarar av. Ta tag i valpens läpp eller kind och säg fy när den försöker bitas. Du ska då verkligen inte uppmana den till snuttegull lek när den håller på sådär då kommer då inte du vara hundens herre. Vilken jag tvivlar på du är nu heller. Se till vara försiktig när du säger ifrån och lär dig när den verkligen förstår och ger sig. Den ska inte nypas tillbaka då får du ta och visa igen lite hårdare. Den ska förstå att man aldrig får bitas och bitcha sig mot någon människa, utan bitas får man göra med leksaker eller med andra hundar på lek. Tycker man ska ge fan i att leka med en hunds mun med sina händer, den kan råka skrämma ett barn eller någon annan för den delen.

Just det rent skitsnack av naturromantiker, alla valpar prövar mer eller mindre att dominera för att befästa sin plats i rangordningen, har en valp nu och en äldre tik och tiken gav valpen en nacksving som heter duga då valpen gick för långt och började att bita henne hårt över nos o mun.

TS måste visa valpen vem som är bossen i huset nu eller så ta skiten 100ggr värre när hunden blir könsmogen.
Citera
2014-03-20, 16:23
Medlem
Skrämmande att läsa alla inlägg om att 'valpen måste sättas på plats' och att 'valpen testar rang' osv.
Herregud, det är en 10 veckors valp! Finns ingen aggresivitet eller dominans hos så unga valpar.

Morrandet är förmodligen lekmorr,och bitandet är helt normalt. Att valpen visar humör, är inte detsamma som aggressivitet.

Valpen är som ett litet litet barn, och som med barn gäller det att tjollra bort mindre önskande beteenden..
Citera
2014-03-20, 17:58
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Skrämmande att läsa alla inlägg om att 'valpen måste sättas på plats' och att 'valpen testar rang' osv.
Herregud, det är en 10 veckors valp! Finns ingen aggresivitet eller dominans hos så unga valpar.

Morrandet är förmodligen lekmorr,och bitandet är helt normalt. Att valpen visar humör, är inte detsamma som aggressivitet.

Valpen är som ett litet litet barn, och som med barn gäller det att tjollra bort mindre önskande beteenden..
Känner mig träffad.
Självklart har du rätt o är något TS ska ta till sig.
För mig ska den "sättas på plats". Men det handlar inte om att trycka ner utan för mig handlar det om att ta mammans plats i uppfostran. Man ska inte vara rädd att ta tag i valpen. Men det finns gränser som man inte får passera.
Senast redigerad av provocative77 2014-03-20 kl. 18:00.
Citera
2014-03-20, 22:48
Medlem
Min hund var också sån när han var valp, han kunde plötsligt komma och attackera en helt utan förvarning, hände ofta att han siktade in sig på mina ben och högg in sina vassa tänder..
Sa ifrån på skarpen när det hände och visade att det inte var uppskattat genom att antingen ignorera honom eller lugnt hålla fast honom tills han var lugn. Han fick snabbt lära sig att det inte var okej att hoppa upp på benen och bita, röt till ordentligt dom första gångerna han gjorde det och tillslut förstid han att det inte var okej att göra så.

Ibland hjälpte det att avleda med en leksak eller liknande, om han t.ex. var på väg att ta en sko att leka med så tog jag en av hans leksaker och visade honom, tog han den så lekte vi, tog han den inte så tog jag ifrån honom skon och så var det roliga slut. Även det fattade han snabbt, han ville ju ha roligt!

Visst kan vi leta hårdhänt ibland, men nu vet han hur hårt han får bita och eftersom det är mig han är säkrast på så är det bara vi som kan leka så, han gör det inte med någon annan.
Citera
2014-03-21, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeunert
Just det rent skitsnack av naturromantiker, alla valpar prövar mer eller mindre att dominera för att befästa sin plats i rangordningen, har en valp nu och en äldre tik och tiken gav valpen en nacksving som heter duga då valpen gick för långt och började att bita henne hårt över nos o mun.

TS måste visa valpen vem som är bossen i huset nu eller så ta skiten 100ggr värre när hunden blir könsmogen.

Det är rätt se på vuxna kloka hundar som uppfostrar slynglar till unghundar. Inte fan ger dem tuggben som avledning om en valp eller unghund är jobbig med dem el missköter sig. Nej först varnar dem genom att markera och lyssnar inte lilleplutt får han/hon lära sig genom ett nacksving/nyp eller bli ihopknycklad sådär lagomt hårt. Sen släpper dem ju valpen och allt är frid och fröjd. Min morsa kör med den här nya gullegull tekniken och hennes hund är från samma kull som min. Han är fan gräslig. Hoppar på folk, skäller och lever hövel. Är en snäll hund men tål fan inte ett nej eller att jag stöter på honom då han inte lyssnar. Nu säger jag att man ALDRIG får slå eller sparka ett djur om det inte är nödvärn. Men stöta emot bröstet och nypa tag i hunden är precis som hundar gör emot varandra. Dem ger inte ben och berömmer dåligt beteende.
Citera
2014-03-21, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trez77

Det är ingen människa eller bebis utan en hundvalp. Klart vuxna hundar tillrättavisar valpar som är 7 veckor bara. Man måste göra rätt vid rätt tillfälle. Barn provar också gränser, hoppas inte du ger dina barn godisklubbor om den slår och sparkar dig på benen. Valpen ska uppfostras. Ger ni även en stor hund ett godisben om den hugger en människa på stan i halsen för att "avleda" den? När börjar ni människor fostra era hundar egentligen? När den sjadat någon och ni tvingas gå hjälpkurser för ni inte är flockledare? Jag bara undrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in