Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-19, 11:43
  #1
Medlem
beatbeats avatar
Hej alla här på Flashback.

Jag jobbar inom säkerheten på en av nordens största flygplatser och har gjort några år nu.

Är de någon som har några frågor om yrket eller funderingar på hur man söker/utbildar sig så bara fråga på

Kommer till svar på de mesta.
Citera
2014-03-19, 11:46
  #2
Medlem
Burkbubbas avatar
Hur fungerar det med förutfattade meningar? Har dina eventuella förutfattade meningar någonsin upptäckt något som bryter mot era regler eller mot någon lag?
Citera
2014-03-19, 11:48
  #3
Medlem
Reductos avatar
Hur svårt är det att smuggla med sig, säg 10 gram weed, genom säkerhetskontrollen?

När ni plockar randoms för extra visitering, vilka väljer ni och varför? Vilket typ av utseende väcker uppmärksamhet?
Citera
2014-03-19, 11:57
  #4
Medlem
Kingers avatar
Hur får man jobb inom flygplatsen. Vad krävs det för utbildning?
Citera
2014-03-19, 12:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinger
Hur får man jobb inom flygplatsen. Vad krävs det för utbildning?

Beror helt på exakt vad du ska göra på flygplatsen.

Tex jobb på Gardermoen i Norge.
http://www.finn.no/finn/job/fulltime...dermoen&sort=1
Citera
2014-03-19, 12:17
  #6
Medlem
Kingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BFM
Beror helt på exakt vad du ska göra på flygplatsen.

Tex jobb på Gardermoen i Norge.
http://www.finn.no/finn/job/fulltime...dermoen&sort=1
Spelar absolut ingen roll. Hur högt kan man få jobb utan nån speciell utbildning inom det?
Citera
2014-03-19, 12:19
  #7
Medlem
Vad finns det för tjänster inom säkerhetstjänsten? bortsett från säkerhetskontrollanter och vad tjänar man ?
Citera
2014-03-19, 12:30
  #8
Medlem
beatbeats avatar
Burkbubba:

Regler som bryts är de dagligen. Personer som har med sig förbjudna saker, inte har tillåtelse, drogpåverkade, hot mot flygplatsen, för mycket vätska med sig.

Reducto:
Smuggla med sig funkar om du har tur. du kan bli utplockad till extra check, knarkhundar patrullerar ibland och visar man några tecken på nervositet så kan du bli checkad.
Extra kontroll sker på ett ungefär 10 % av dem som paserar på ett ungefär. Du kan även plockas ut om kontrollören misstänker något. De är portalen som bestämmer vilka som ska checkas.
Just smugglingsfrågan är jag inte helt hundra på då de är tullen och polisen som har hand om de.

Men jag skulle råda dig att inte göra de då de är olika regler på olika flygplatser. I Sverige så blir de nog inte lika allvarligt som i Thailand t.ex. Men fortfarande väldigt enkelt att du åker fast så ta de via bilen ist.

Kinger:
Finns massvis med jobb inom flygplatsen. Massvis som kräver utbildning och massvis som inte gör. Men ska du ha jobb där måste du ha pliktfritt register (fortkörningar gäller inte om de inte är utöver de vanliga.)

Ska du jobba inom kontrollen så ska du ha väktarkurs 1,2,3 och du har tester varje halvår.
Ska du jobba på taxfree eller någon annan butik behövs de sällan någon utbildning. ( Kan behövas kunskap).

De flesta erbjuder utbildning inom jobbet, men finns endel som inte erbjuder de.

Kom mer specifikt på vad du tänkte jobba med så kan jag hjälpa dig mer
__________________
Senast redigerad av beatbeat 2014-03-19 kl. 12:37.
Citera
2014-03-19, 12:52
  #9
Medlem
Kingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beatbeat
Burkbubba:

Regler som bryts är de dagligen. Personer som har med sig förbjudna saker, inte har tillåtelse, drogpåverkade, hot mot flygplatsen, för mycket vätska med sig.

Reducto:
Smuggla med sig funkar om du har tur. du kan bli utplockad till extra check, knarkhundar patrullerar ibland och visar man några tecken på nervositet så kan du bli checkad.
Extra kontroll sker på ett ungefär 10 % av dem som paserar på ett ungefär. Du kan även plockas ut om kontrollören misstänker något. De är portalen som bestämmer vilka som ska checkas.
Just smugglingsfrågan är jag inte helt hundra på då de är tullen och polisen som har hand om de.

Men jag skulle råda dig att inte göra de då de är olika regler på olika flygplatser. I Sverige så blir de nog inte lika allvarligt som i Thailand t.ex. Men fortfarande väldigt enkelt att du åker fast så ta de via bilen ist.

Kinger:
Finns massvis med jobb inom flygplatsen. Massvis som kräver utbildning och massvis som inte gör. Men ska du ha jobb där måste du ha pliktfritt register (fortkörningar gäller inte om de inte är utöver de vanliga.)

Ska du jobba inom kontrollen så ska du ha väktarkurs 1,2,3 och du har tester varje halvår.
Ska du jobba på taxfree eller någon annan butik behövs de sällan någon utbildning. ( Kan behövas kunskap).

De flesta erbjuder utbildning inom jobbet, men finns endel som inte erbjuder de.

Kom mer specifikt på vad du tänkte jobba med så kan jag hjälpa dig mer
Tack för bra svar.

Hur ser det ut om man ska jobba där i disken man checkar in folk?

Mitt register är fritt. Bara en fortkörning på 10 km/h mer. Inget annat. Hur visste du liksom? haha
__________________
Senast redigerad av Kinger 2014-03-19 kl. 12:54.
Citera
2014-03-19, 13:11
  #10
Medlem
beatbeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinger
Tack för bra svar.

Hur ser det ut om man ska jobba där i disken man checkar in folk?

Mitt register är fritt. Bara en fortkörning på 10 km/h mer. Inget annat. Hur visste du liksom? haha

Då är de bara att söka jag själv hade en fortkörning men de gick bra.

Ställningen heter: säkerhetskontrollör.

Sverige arlanda: http://www.arbetsformedlingen.se/4.3...99fbdb65800021

Norge Gardermoen: http://www.finn.no/finn/job/fulltime...ord=OSL&sort=0

Landvetter och resten av flygplatserna söker du bara på. tror de är securitas över lag som har flygplatser i Sverige.

I Norge är de G4S, Nokas, Securitas.

I Danmark är de Securitas.
Citera
2014-03-19, 20:05
  #11
Medlem
itsallalies avatar
http://www.dn.se/sthlm/skulle-leta-b...sov-i-stallet/

Vad förvånad man blir.

TS är du flygplanskontrollant?
Citera
2015-02-06, 15:42
  #12
Medlem
En Fråga:
Om jag ska börja på gymnasiet nästa år och vill jobba i framtiden med säkerhetsfrågor på en flygplats vilket program ska jag välja ?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback