Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-03-17, 16:09
  #1
Medlem
Kingers avatar
Är det okej att fråga hur många som sökt jobbet när man är på arbetsintervju? Och fråga hur stor chansen är att man får jobbet?
Citera
2014-03-17, 16:10
  #2
Medlem
"Frågar man inget får man ingenting veta.."
Citera
2014-03-17, 16:13
  #3
Medlem
Det tycker jag att man kan göra.
Har jag gjort och fick veta hur många som kallade.
Så det är bara att fråga på.
Citera
2014-03-17, 16:17
  #4
Medlem
-Mystics avatar
Jag skulle absolut fråga, det tär mindre på självförtroendet om du får reda på att det är 15-20 andra som har kommit lika långt. Ifall du inte får jobbet dvs.
Citera
2014-03-17, 16:19
  #5
Medlem
Kingers avatar
Ja kanske ska fråga ändå. Det är ett rekryteringsföretag jag ska träffa för en första intervju som personen kallade det. Sen kanske träffa företaget i framtiden.

Men ska fråga!
Citera
2014-03-17, 16:36
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinger

Hur har du tänkt att arbetsgivaren ska räkna ut just din chans att få tjänsten när det har varit och kommer vara fler intervjuer med andra arbetssökande? Det existerar inget korrekt svar på en fråga som den, men du kan absolut fråga.
Citera
2014-03-18, 13:29
  #7
Medlem
KitKatCookieDoughs avatar
Jo det borde vara ok att fråga, inget konstigt att man är nyfiken. Vid min senaste intervju berättade de tom. i slutet att vi var tre personer som blivit kallade. Jag tror inte du får något bra svar på den andra frågan, utan mer något allmänt som att de behöver tid att gå igenom de ansökande... och det kan ju vara fler intervjuer efter din.
Citera
2014-03-18, 13:57
  #8
Medlem
Bucketshops avatar
Företaget blir väl bara glada av att få "skryta" om hur många som sökt deras tjänst. Är det många kommer du ju antagligen bli mer "hedrad" att få vara "en av 10 utvalda när vi hade 500 sökande".
Citera
2014-03-18, 14:02
  #9
Medlem
Fast var beredd på att siffran inte alltid stämmer. Inte så att man medvetet ljuger.

Jag har själv delaktig i anställningsintervjuprocessen, och intervjuat kandidater. Vid ett tillfälle trodde vi att det skulle räcka med att kalla 5 kandidater. Så dessa blev kallade till intervjuer. Det var dock en person som skulle ha kollat referenserna innan det var dags att kalla kandidater på intervjuer, men det blev inte gjort i tid. Om man hade gjort det innan, så skulle en specifik person ALDRIG ha blivit kallad till intervju. Den personens referenser talade inte gott om den personen, och det kom fram saker som var avskräckande. Ingen av de fem kandidaterna lockade dock, så vi gick vidare till andra kandidater som fick komma på intervju. En person i en annan omgång fick slutligen jobbet.

Om en person i första omgången hade frågat hur många som vi hade kallat på intervju, så skulle vi ju säga 5 st. För det var ju sant. Men senare blev det ytterligare ett gäng kandidater i andra omgången, för de första fem som vi hade kallat, de ville vi inte anställa.
Citera
2014-03-18, 15:02
  #10
Medlem
Sefirs avatar
De gånger som inte rekryteraren har sagt det själv, har jag frågat.

Det är nog mer vanligt att folk frågar, än det motsatta.
Citera
2014-03-18, 17:25
  #11
Medlem
Nog inga problem att fråga hur många som sökt, däremot att fråga hur stor chansen är att du får jobbet skulle jag inte fråga. Det låter desperat...
Citera
2014-03-18, 17:48
  #12
Medlem
Kingers avatar
Runt 400 sa personen innan jag ens frågade.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback