Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-17, 09:27
  #1
Medlem
Ok säg att jag skulle vilja gå ur mitt hus eller lägenhet ett tag, men vill veta ifall en husrannsakan äger rum hemma när jag är borta, så jag vet att jag inte ska gå dit just då, eller liknande situation.

Vilken sorts larm ska jag rigga på dörrhandtaget för att få en signal till t.e.x. min telefon jag har på mig om att någon är där och drar, och jag sitter på en buss 300km bort?

Andra ideer? Budget max 2000kr

Nånting likt detta

http://www.kjell.com/sortiment/hus-h...-sensor-p50333
__________________
Senast redigerad av atbajskorv 2014-03-17 kl. 09:30.
Citera
2014-03-17, 09:31
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
http://m.clasohlson.com/se/GSM-larm-...M-9035/36-5560
Det finns även ett batteri som tillbehör om du vill skydda mot strömavbrott.
Plus valfri magnetkontakt.


Budgeten räcker även till nåt i stil med en Vera Lite eller Zippabox och magnetkontakt, om du anser att du alltid har en internetanslutning. Med en sån kan m am göra mycket annat roligt också. Eller en raspberry pi med en magnetkontakt etcetera.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2014-03-17 kl. 09:36.
Citera
2014-03-17, 09:40
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atbajskorv
Ok säg att jag skulle vilja gå ur mitt hus eller lägenhet ett tag, men vill veta ifall en husrannsakan äger rum hemma när jag är borta, så jag vet att jag inte ska gå dit just då, eller liknande situation.

Vilken sorts larm ska jag rigga på dörrhandtaget för att få en signal till t.e.x. min telefon jag har på mig om att någon är där och drar, och jag sitter på en buss 300km bort?

Andra ideer? Budget max 2000kr

Nånting likt detta

http://www.kjell.com/sortiment/hus-h...-sensor-p50333


Kameror och en vid behovsplats där du lägger allt gods, med en knapp på iphonen som alltså fyller på med vatten, eller sänker ner bevisen i underjorden är något jag skulle vilja åberopa som en ypperlig idé.
Citera
2014-03-21, 20:50
  #4
Medlem
Grizzlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atbajskorv
ifall en husrannsakan äger rum hemma när jag är borta, så jag vet att jag inte ska gå dit just då, eller liknande situation.

min telefon jag har på mig om att någon är där och drar
Dessa två saker går ju inte riktigt ihop längre (för ett par år sedan så ja DÅ var detta aktuellt).

Detta för att mobilen är ju idag en statlig spårsändare med en nogranhet på upp till 0,5m beroende på hur många master mobilen har kontakt med, och det ÄR många även fast täckningen är så dålig att det inte går att ringa (en snabb ping behöver ju bara väldigt liten bandbredd medans ett samtal behöver en viss bandbredd).

Dvs om husransakan sker och du inte vill åka dit då/efter/ (av någon/några anledningar) spelar ju inte så stor roll då polisen med lätthet kan ringa din isp och begära ut uppgifterna om VAR din mobil befann sig vid sista uppdateringen, vilket är allt ifrån samtal/sms till när mobilen tappade/fick kontakt med en ny mast (vilket om du tex är i en stad kan handla om att du går 1m och om du åker bil/buss/tåg så tar det ju inga tider att hitta ny mast osv).
Med andra ord OM dom vill ha tag i dig och du har mobilen på dig så kan dom OM dom vill veta var du befann dig för nån minut sedan.

Stänga av mobilen? om detta hjälper heller inte beror troligen på vilken mobil/modell du har tex iphone är ju kända för att ej slås ifrån helt när man "stänger av" den men rent generellt så är nog dom flesta "smarta mobiler" så här.
Citera
2014-03-23, 17:16
  #5
Medlem
Köp en ip-kamera med push-funktion

Jag har det tillsammans med "synology surveillance station" funkar ypperligt

om det är en rörelse så får jag meddelande om det i telefonen och inom 5sek så har jag video på vad som händer.

Vill du ha detta så kommer det ju överstiga 2,000 dock.. Men ville bara berätta det
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback