Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-17, 01:00
  #1
Medlem
Ass.Parades avatar
Jag har ett helt "normalt" hårfäste med någon cm högre vid flikarna (naturligt för oss svenskar) vilket utlänningar inte brukar ha i samma utsträckning. Har hårfästet någonting att göra med den framtida tunnhårigheten? Delvis, ju högre hårfäste, ju större chans att bli tunnhårig tidigt?

Man vill ju helst ha kvar hela sitt hår tills 40 kanske då det kan börja smått att gå upp vid flikarna men skulle detta hända mig i 20 årsåldern så skulle jag nog bli lite deppig till en början.. Är 21 men har inte märkt av något ännu. Min farsa sa att det började i början av 30årsåldern redan, han har brorsor som har tappat ännu tidigare.

Länka gärna en källa eller flera till era påståenden
Citera
2014-03-17, 01:18
  #2
Medlem
Arvsanlag. Jag hade tur! Min släckt har tjockt, starkt hår och detta har även jag ärvt. Det enda som kommer skilja i senare år är nog att det går över till en grå nyans.

Du ska nog inte vara så orolig. Även om hårfästet sjunker tillbaka (vilket som du skrev är normalt) kan man alltid göra mycket med en bra lugg och lite mer längd på håret. Hårtransplantation i värsta fall. Eller att man rakar av håret helt. Möjligtvis peruk eller extensions.

Tyvärr har jag ingen källa, men såg en intressant sida för ett par år sidan som visade några animationer på hur hårfästet gradvis drar sig tillbaka. Det liksom "hugger in" mot vikarna och lämnar som en kalott uppe på mitten av skallen. Ibland tvärtom, så man får "skepparkrans". Hade jag vetat vad sidan hette hade jag givit dig en länk nu. Men det finns alltså speciella tendenser hur hårfästet "förflyttas bakåt".
Citera
2014-03-17, 02:38
  #3
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardagsfanatikern
Arvsanlag. Jag hade tur! Min släckt har tjockt, starkt hår och detta har även jag ärvt. Det enda som kommer skilja i senare år är nog att det går över till en grå nyans.
Har för mig att man ärver håret från sin mors sida. Således kommer du med största sannolikhet få samma hår som din morfar.
Citera
2014-03-19, 16:29
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Har för mig att man ärver håret från sin mors sida. Således kommer du med största sannolikhet få samma hår som din morfar.

Fel - Jag har en blandning.

Pappa har tjockt, krull-lockigt mörkt hår. Mor har rakt ljusbrunt hår. Mitt eget hår är tjockt, mörkt och lockigt (självfall), men inte lika lockigt som farsans, utan besitter fortfarande lite grann av det raka från min mors hår. Men när håret inte har duschats på ett par dagar är det gigantiskt och väldigt krulligt!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback