2014-03-18, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dac83
Om du planerar ditt liv inom ramarna "säga upp ett hyreskontrakt och dra, vilken sekund som helst" så är det nog bäst att du fortsätter hyra ditt boende.
Läste du inlägget jag svarade på? Det påstods att friheten var densamma med ett lån i miljonklassen som ett hyreskontrakt. Säger inget om hur jag lever mitt liv.
Citera
2014-03-18, 09:46
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snowstomper
Du menar att man är friare om man har en hyresvärd som skall ha betalt varje månad än om man har en bank som skall ha det?
Framförallt blir man ju personligt ansvarig för skulden resten av livet om det går åt helvete. Ett företag kan kursa och likvideras, men när din lägenhet dyker i värde får du först sälja den och sedan betala till banken tills du dör. Lägg därtill de relativt sammanpressade lönerna, svinhöga bolån och starkt positiv korrelation när bostäderna väl börjar krascha och den vänstra svansen blir ordentligt tjock för varje given investerare.
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Givetvis är man mycket friare när man hyr än när man äger sitt boende. Risken med hyra är 3 månadshyror på sin höjd.
Fascinerande att det tog 100 inlägg innan någon lyckades presentera hur det faktiskt ligger till.
Citera
2014-03-18, 09:46
Medlem
Anledning till att bostadsrätt och fastighet anses som en bättre affär än hyresrätt är för att båda vilar på samma principer. Det skiljer sig dock i vem som tar risken och avkastningen, i hyresrätt är det hyresvärden som tar betalt för att ta en ekonomisk risk som med stor säkerhet kommer ge positiv avkastning. Med hyresrätt eller fastighet är det du själv som tar risken och därmed även avkastningen.

Jag vill dock påpeka att det inte är så lätt som det kan verka, dels prissätts hyresrätter på ett annat sätt än bostadsrätter och förändrade nivåer kan faktiskt göra att hyresvärden får god avkastning samtidigt som det blir ett lägre pris än bostadspriser. Det beror mycket på eventuella regleringar men framförallt hur efterfrågan ser ut på äga boende jämfört med hyra boende.

Tex har det för några år sedan varit väldigt lukrativt på många platser i landet för hyresvärdar att sälja sina fastigheter till bostadsrättsföreningar. Huset har alltså ett högre pris som bostadsrätt än hyresrätt. En bostadsrättsägare betalar alltså mer för huset än vad en hyresvärd hade gjort.
Citera
2014-03-18, 13:13
Medlem
thejams avatar
Äsch finns ändå inga hyresrätter som är lediga så det är inga problem. Eller jo, när man stått i bostadskö i 15 år kanske man får något.
Citera
2014-03-18, 15:49
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Righted
Du resonerar som en riktig loser. Den bästa investeringen du kan göra här i livet är att äga sin egen bostad, TS du har helt rätt. Det krävs ingen vidare motivering för detta, dom flesta förstår det. Förutom HumpingDog då.
Fel. Bostäder genererar ingen avkastning före du säljer den med vinst eller börjar hyra ut den.

Det är en fet myt att det alltid skulle löna sig att köpa lägenhet, i många kommuner är det bättre att slänga amorteringspengarna på börsmarknaden istället och njuta av att vara mångmiljonär då man pensionerar sig.
Citera
2014-03-18, 15:50
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Med tanke på att månadskostnaden (utan amortering) i många fall är lägre vid ägandet av din egen bostad (om du har någorlunda känsla för affärer) är det inget som hindrar dig från att investera i fonder.

Btw: Nice med hus på Phuket! Lev väl.
Nyckelordet är "i många fall", detta är dessutom en överdrivelse. I de flesta fallen lönar det sig INTE att ta lån och köpa lägenhet, du vinner inte alltid på det i längden beroende på ränteläget/beskattning osv.
Citera
2014-03-18, 15:51
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Fonder har för höga avgifter så de håller jag mig borta i från (förutom Avanza Zero som har noll i avgift som jag sparar i när jag inte hittar nåt annat att köpa)!
Fonder har låga avgifter om du vet i vilka fonder du skall investera. Det är idioter som babblar på om höga avgifter, det är enkelt att hitta billiga indexfonder/ ETF:s med jävligt bra avkastning.

T.ex. Vanguards fonder, Avanza, Splitan aktiefond, Atlant Stability.
Citera
2014-03-18, 15:53
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrev
Visst har du en poäng, men du är lite väl kategorisk. Beroende på börsutveckling kan boende visst vara en god investering, fastän den inte ger avkastning. Dessutom är boende något man måste ha, så då gäller det att skaffa bästa möjliga för privatekonomin.

Själv köpte jag min lägenhet kontant för en halv mille efter att ha sålt Ericsson-aktier någon månad före kraschen 2000. Visst har jag låst kapitalet på ett sätt som gör att jag inte kan sälja och köpa nytt, för att få loss kontanter, men jag har också sänkt min direkta boendekostnad genom köpet till ungefär hälften.

Från köpet har värdet på lägenheten stigit till 3 gånger köpeskillingen, dvs. omkring 8% per år i snitt. Samtidigt har jag haft direkta boendekostnader (medlemsavgift och el) på under 5% av värdet (drygt 4% i början till omkring 3% idag). Om (NB) jag skulle sälja idag (NB), skulle jag ha bott gratis genom åren och dessutom ha tjänat lite på det.
Alternativet hade varit att ha en dubbelt så hög direkt boendekostnad (dvs. hyra) men då hade jag haft mer att investera i värdepapper, samtidigt som jag haft ett avsevärt högre avkastningskrav för att jämna ut affären.

Med tanke på läget – centralt i en stor stad med ordentlig nettoinflyttning – så är det en tryggare investering än aktier, som jag ändå gärna handlat med i tiotals år. Jag avstår gärna halva mitt befintliga disponibla kapital för tryggheten, men tror inte jag skulle låna för att köpa bostad. Det beror mycket på livssituation, och den här investeringen passar mig utmärkt.
En lägenhet är aldrig en "trygg" investering, det är en mycket speciell sorts investering, illikvid, svår att sälja av. Dessutom är det ingen självklarhet att bostadsbubblan fortsätter i den takt den gör nu i 30+ år, börsmarknaden stiger dock alltid oavsett vad som händer.
Citera
2014-03-18, 15:59
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vote4pedro
Mitt enskilt största ekonomiska misstag är att jag hyrt alltid.

Jag är idag 28 år och bott själv sedan 20. Hade jag redan då köpt så hade jag idag varit bra mkt rikare.

Kommer från en klassisk sosse familj där man hyr sin lägenhet, eller köper sitt hus. Det har alltid funnits en rädsla för att ta sig vatten över huvudet och hamna hos fogden.

Det jag förståt idag är att skulle jag förlora jobbet så spelar det ingen roll om det är banken eller en hyresvärd som kräver mig på degen.

Nu har jag istället fått spara ihop strax över 400k för att kunna köpa min första bostad, som jag också fått köpa dyrt/på toppen.

Om jag ändå hade någon som gav mig rådet att köpa för 8 år sedan...
Nej, ditt största misstag var att du fortfarande tror att hus/lägenhetsköp skulle ha varit det bästa. Hade du lagt extra pengar i fonder/ETF:s med billiga avgifter så hade du redan varit en förmögen man.

Du inser väl att det råder en enorm bostadsbubbla i Sverige och att bostäder inte kommer att fortsätta att öka såhär absurt i värde i många år till? Om 20 år kommer inflationen ha ätit upp all potentiell vinst du skulle ha fått av att sälja av din lägenhet, eftersom att huspriserna MÅSTE plana ner vid något skede. Annars har snart ingen svensk råd att bo någonstans öht.
Citera
2014-03-18, 16:01
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Ända tills din lön halveras när du går i pension.

Sedan kan du inte välja att fixa till ditt hem så som du vill ha det vas gäller nytt kök/badrum etc.
Då är han en idiot. Om han vill så kan han slänga de pengarna som han hade slösat på amorteringar av lån på börsmarknaden och pensionerat sig som en förmögen man.

Historiskt sett är hus/lägenhet en skit investering, en jävla massa temporära bubblor är det enda som skapas i den marknaden. Kommer att skratta hela vägen till banken när alla bolånetorskar blir fattiglappar då bubblan spricker inom 5-10 år (MAX).
Citera
2014-03-18, 16:04
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Du har problem att förstå vissa centrala begrepp ser jag. Sen verkar du ha ett samhälls- och bankförrakt? Det är ingen som tvingar dig till att äga din bostad även om fördelarna överglänser nackdelarna det grövsta. Gör det val du själv mår bäst av.
Det är snarare du som är naiv och ser bankerna som helgon. Du inser väl att bostäder är en skitinvestering historiskt och att det råder en enorm bostadsbubbla i Sverige just nu?

Det finns inga fördelar med att äga bostad. Avkastning från värdepapper är långt mycket högre och 100% säkert över längre tidsperiod (20-30 år) jämfört med "bostadsaffärer", man fastnar i det område där man köpt huset (svårt att få det sålt snabbt, avgifter i samband med det, svårt att flytta utomlands och jobba/leva där när man har hus hemma i Sverige osv.).
Citera
2014-03-18, 16:05
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Det är väl allmän ekonomisk kunskap att bostadsrätt/fastighet, i jämförelse med hyresrätt, generellt sett lönar sig över en längre period?
Nej, det är det inte. Det är en seg myt.

Det beror enormt på ränteläget och flera andra faktorer, för de flesta 'är det inte alls lönsamt. Du blir mycket mer förmögen om du hyr lägenhet och sätter de pengarna du hade lånat på att investera på börsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in